İhracat ve sanayinin lokomotifi haline gelen Türkiye otomotiv sektörü, yabancıların da dikkatini çekiyor. TOFAŞ ve KARSAN'ın Bursa, Mercedes-Benz Türk'ün Hoşdere ve Aksaray, Ford ve Hyundai Assan'ın Kocaeli fabrikaları, şirketlerin yurt dışı temsilcilik çalışanları ve çok sayıda yabancı heyet üyesi tarafından ziyaret ediliyor.
Her yıl artan fabrika ziyaretçileri arasında, dünyanın dört bir yanından gelen yabancıların yanı sıra resmi kurum çalışanları ve üniversite ve lise öğrencileri de bulunuyor.
Fiat S.p.A ve Koç Holding işbirliğiyle yaklaşık 41 yıldır Türkiye'de binek ve ticari araç üretimi gerçekleştiren TOFAŞ'ın Bursa'daki fabrikası, yurt dışından ve yurt içinden ziyaret açısından yoğun ilgi görüyor.
Geçmiş dönemlerde yılda 10 bin kişiye varan ziyaretçi kabul eden TOFAŞ, son yıllarda iş verimliliğinin etkilenmemesi açısından ziyaretleri sınırlandırmaya gayret ediyor.
2011 yılında hem VIP düzeyinde hem yurt dışından ve yurt içinden olmak üzere toplam 3 bin 645 kişi, TOFAŞ'ın Bursa fabrikasını ziyaret ederken, ziyaretçilerin yaklaşık yüzde 10'unu yabancı konuklar oluşturdu.
Fabrikayı, başta üniversite öğrencileri, meslek liseleri, mesleki eğitim kurumlarından kişilerin yanı sıra yurt içi ve yurt dışı bayiler, bayi servis personeli gibi farklı gruplar ziyaret ediyor. Yan sanayi firmalarının yanı sıra müşteriler ve VIP konuklar, fabrikayı ziyaret etmek isteyen gruplar içinde bulunuyor.
Ziyaretçilerin güvenliği için iş güvenliği önlemleri alınırken, ziyarette TOFAŞ'ın tanıtımı, genel bilgiler, çevresel faaliyetler, üretim faaliyetlerine ilişkin bilgi veriliyor. Ziyaretçiler fabrika içinde en çok robotların olduğu gövde ve pres hatlarını ve ARGE merkezini görmek istiyor.
TOFAŞ'ın fabrikasını ziyaret etmek isteyenlerin büyük çoğunluğu, Fiat Fiorino'dan Fiat Doblo'ya kadar birçok modelin sadece Bursa fabrikasında üretilmesinden dolayı, fabrikayı ziyaret etmek istediklerini söylüyor.
MÜŞTERİ GRUPLARININ ÜLKE PAZARLARINA GÖRE İLGİ DUYDUĞU MODELLER FARKLILIK GÖSTERİYOR
Mercedes-Benz Türk Hoşdere Otobüs Fabrikası'na, 15 Şubat 2011-31 Aralık 2011 tarihleri arasında 134 ziyaret gerçekleşti. Bu gezilerle birlikte fabrika, 3 bin 3 kişi tarafından ziyaret edilirken, ziyaretçilerin yüzde 32'si yabancı ve yüzde 68'i yerli oldu.
Fabrikayı, iş akışlarını görmek, kurumsal bir şirket hakkında detaylı bilgi almak amacıyla öncelikle öğrenciler ziyaret ediyor. EvoBus müşterileri, fabrikadaki otobüs üretimini yakından incelemek, yeni iş akışları ve yönetim sistemlerini tanımak, ''en modern fabrika'' olarak yurt dışında da tanıtımı yapılan tesiste kalite ve üretim sistemlerini yerinde incelemek amacıyla buraya geliyor.
Ziyaretçi grupları, 2 saat veya 3 saat 30 dakika süren programlar ile fabrikada ağırlanıyor. BRT sistemine (Bus Rapid Transit/Hızlı Otobüs Taşımacılığı–Metrobüs Sistemi) özel ziyaretler organize ediliyor.
Yurt dışından gelen müşteri gruplarının ülke pazarlarına göre ilgi duyduğu modeller farklılık gösterirken, bu grubun fabrika ziyaretlerinin önemli nedenlerinden biri, ülkelerinde gördükleri araçların üretimini yakından incelemek istemesi. Yerli ziyaretçi grupları ise genelde fabrikada üretilen tüm Mercedes-Benz otobüs modelleri ile ilgileniyor.
Mercedes-Benz Türk Aksaray Kamyon Fabrikası'nı geçen yıl 27 farklı grup ziyaret ederken, ziyaretçi gruplarından 21'i yerli, 6'sı yabancı misafir grubu oldu. Mercedes-Benz kamyon ürün portföyündeki bazı araçların Türkiye'de üretilmesinin, Aksaray Fabrikası ziyaretçi sayısı üzerinde olumlu etkisi bulunuyor.
BÖLÜM İLE İLGİLİ DETAYLI BİLGİ, KABLOSUZ KULAKLIKLARLA VERİLİYOR
Geçen yıl Ford Otosan Kocaeli Fabrikası'nı ziyaret eden 2 bin 682 kişinin yüzde 36'sı yabancı, yüzde 64'ü yerli misafirlerden oluştu. Yerli ve yabancı yatırımcılar, bankalar, lise-meslek lisesi, yerli ve yabancı üniversite öğrencileri, araştırma görevlileri ve dekanlar, hükümet yetkilileri, medya temsilcileri, bayiler, servis danışmanları, fabrikayı ziyaret eden gruplar arasında yer alıyor.
Ziyaretçileri fabrikaya çeken nedenlerin başında yüksek teknoloji seviyesindeki üretim tesisinin geldiği tahmin ediliyor. Ziyaretçilere, fabrikaya geliş amaçları doğrultusunda süreçler uygulanıyor. Öncelikle şirket tanıtımı ve iş güvenliği hakkında bilgi verilirken, ardından kendileri için tahsis edilen özel araç ile tüm bölümler gezdiriliyor.
Gezi sırasında bölüm ile ilgili detaylı bilgi kablosuz kulaklıklarla veriliyor. Ziyaretçiler, genellikle tüm atölyeleri gezmek ve tüm araç tiplerini görmek istiyor. Connect elektrikli araç BEV'i, Connect North Amerika araçlarını ve New York Taxi modellerini özellikle görmek isteyen ziyaretçi grupları oluyor.
"GELEN GRUBUN MESLEĞİNE GÖRE, ONLARA HİTAP EDEN NOKTALAR AYRINTILI OLARAK ANLATILIYOR"
Hyundai'nin Kocaeli'deki fabrikasını 2011'de 3 bin 611 kişi ziyaret ederken, bunların yüzde 92'sini yerli, yüzde 8'ini yabancı konuklar oluşturdu.
Fabrika, daha çok üniversite ve teknik lise öğrencileri tarafından üretim süreçlerini görmek ve öğrendikleri bilgileri pekiştirmek, yeni bilgiler elde etmek amaçlı ziyaret ediliyor. Gezdirilen rota her ne kadar aynı olsa da gelen grubun mesleğine göre, tur esnasında onlara daha çok hitap eden noktalar daha ayrıntılı olarak anlatılıyor. Ziyaretçilere yaklaşık 2 saatlik bir program uygulanıyor.
Yerli ziyaretçiler, özellikle yollarda dolaşan Türk malı araçların üretimini görmek için oldukça heyecan duyuyor. Üretimin yaklaşık yüzde 75'lik bölümü de ağırlıklı olarak Avrupa'ya ihraç edildiğinden yabancı ziyaretçiler ve Hyundai Avrupa distribütörlerinin yetkilileri, yüksek kalitedeki üretimi yerinde görmek için geliyor.
BOYAHANEYE İLGİ
Geçen yıl KARSAN'ın Bursa'daki fabrikasını teknik amaçlı, bin civarında kişi ziyaret etti. Ziyaretçilerin büyük çoğunluğu Renault Trucks Türkiye içi bayiler iken, diğerleri öğrenci grupları, durak üyeleri, oda başkanları ve distribütör adayları oldu.
Ziyaretlerin yüzde 90'ı yerli, yüzde 10'u yabancı konuklardan oluşurken, yabancı misafirlerin çoğu RT-PSA-BMB gibi KARSAN'ın partnerlerinden geldi.
Muhtelif ziyaretlerde KARSAN Kurumsal Sunuşu, VIP yemek ve üretim gezisi yapılırken, KARSAN'ın vizyon ve misyonu, üretim kapasitesi bilgileri veriliyor. Ziyaretçilerin, genelde boyahaneye özel bir ilgisi gözleniyor.