Aras; “Üzerimize düşen sorumlulukları gerektiği şekilde üstlendik ve üstlenmeye devam edeceğiz.” derken, stratejik hedeflerini de okuyucularımız için paylaştı. Konuşmasında Global Gateway Projesine de değinen Aras burada belirledikleri en öncelikli projenin Türkiye ile AB arasında yeni bir sınır kapısının inşa edilmesi olduğunu ifade etti. Aynı zamanda 5448 Sayılı “Hizmet İhracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Desteklenmesi Hakkında Karar” kapsamında lojistik sektörüne sağlanan devlet desteklerinin mevcut kapsamının da yetersiz kaldığını belirten Aras, bu desteklerin kapsam ve içerik olarak genişletilmesi gerektiğini vurguladı.
“Gerekli Tedbirlerin Hızla Hayata Geçirilmesini Sağlamak Üzere Çalışmalar Yürütmekteyiz”
Sözlerine öncelikli olarak, güncelde en sıkıntılı mesele olarak ifade ettikleri uluslararası tır sürücülerinin Schengen vize süreçlerinin iyileştirilmesi konusunda yoğun çaba sarf ettiklerini belirterek başlayan Aras lojistik sektörünün acil çözülmesi gereken sorunlarını ve çözümlerini ele aldı; “Schengen sürücü vizeleri temin süreçlerinde yaşanan sorunlar, halen sektörün operasyonel sürdürülebilirliğinin önündeki en önemli engellerden biri ve bu sebeple Avrupa ülkelerine mal teslimatı gecikiyor, sektörün verimi düşüyor ve ülkemiz ihracatı sekteye uğruyor. Bu sorunun iyileştirilmesi için gerek Bakanlıklarla gerek Avrupa kurumlarıyla yoğun bir istişare içerisindeyiz.
Sektörümüzde hâlihazırda yaşanan profesyonel TIR sürücüsü eksikliği sorununun kötüleşmesine yol açan sürücü vizesi sorunlarını hızla çözmek ve sürücü istihdamının artırılması için, başta sürücü istihdamının desteklenmesine yönelik devlet desteklerinin devreye alınması olmak üzere, gerekli tedbirlerin hızla hayata geçirilmesini sağlamak üzere çalışmalar yürütmekteyiz.
“Türkiye ile AB Arasında İmzalanmasını Arzu Ettiğimiz Özel Bir Transit Anlaşmasını AB Gündeminde Tutma Gayretindeyiz”
Türkiye-AB gümrük birliğine rağmen Türk taşımacıların özellikle Avusturya, Slovenya, Çekya, Polonya, İtalya gibi bazı AB üye ülkeleri özelinde yaşadığı transit geçiş kotası ve transit ücretleri ile ilgili sorunlarının kalıcı çözümü için Türkiye ile AB arasında imzalanmasını arzu ettiğimiz özel bir transit anlaşmasını AB gündeminde tutma gayretindeyiz.
“Türk Taşımacılara Uygulanan Ayrımcı Transit Kısıtlamalarının Çözümlenmesi için Yetkili Merciler ile Yoğun Temaslar Sürdürülmekte”
Orta Asya-Kafkasya bölgesi ülkelerinde de Türk taşımacılara uygulanan ayrımcı transit kısıtlamalarının çözümlenmesi için Orta Koridor güzergâhındaki ülkelerin yetkili mercileri ile yoğun temaslar sürdürülmekte. Son dönemde, bu Koridorun Avrupa ülkelerinin de ilgi alanına girmesinden faydalanarak, AB ve bölge ülkeleri arasında Orta Koridorun geliştirilmesine ve geçiş maliyetlerinin düşürülmesine yönelik ortak çalışmaların ve projelerin yürütülmesine destek vermekteyiz.
“Sınır Geçişlerimizde Yaşanan Yoğunluk Sorunlarını Çözmek İçin Bakanlıklarla Yakın İş Birliğindeyiz”
Öte yandan batıda Kapıkule, doğuda ise Sarp, Gürbulak başta olmak üzere sınır geçişlerimizde yaşanan yoğunluk ve beklemeler sorunlarını çözmek için ilgili bakanlıklarla yakın iş birliği içinde çalışmalar yürütmekteyiz.”
“Önümüzdeki 3 Yıl için Hazırladığımız Stratejik Planımız da, 12. Beş Yıllık Kalkınma Planı ile Uyumlu Hedefler İçeriyor”
“Üzerimize Düşen Sorumlulukları Gerektiği Şekilde Üstlendik ve Üstlenmeye Devam Edeceğiz”
Bu sorunlar doğrultusunda Derneğin yol haritasını ve stratejik hedeflerini okuyucularımız için paylaşan Aras şunları söyledi; “UND Yönetimi olarak önümüzdeki 3 yıl için hazırladığımız Stratejik Planımız da, 12. Beş Yıllık Kalkınma Planı ile uyumlu hedefler içeriyor.
Biz de yönetim olarak, bölgemizde yaşanan son gelişmelerle birlikte, uluslararası ticaret ve lojistik haritası yeniden şekillenirken, üzerimize düşen sorumlulukları ve görevleri gerektiği şekilde üstlendik ve üstlenmeye devam edeceğiz.
Bu kapsamda 2024-2027 döneminde takip edeceğimiz stratejik hedefler ile
konularında kamu-özel sektör işbirliğinde ve irtibatta olduğumuz uluslararası kurum ve kuruluşlar ile etkin işbirlikleri yürütmeye devam edeceğiz.
“İlgili Tüm Bakanlıklarla Etkin Bir Sinerji İçindeyiz”
“Kamuyla Hızlı ve Etkin İşleyen Bir İstişare Sürecimiz Var”
“Türkiye yük taşımacılığı ve lojistik sektörünün öncü ve lider temsilcisi olan UND olarak, kurulduğumuz günden bu yana kamu-özel sektör-sivil toplum işbirliği anlamında tüm sektörlere örnek oluşturan projeler ve çalışmalar yürütmekteyiz.” şeklinde konuşan Aras Devlet-UND iş birliği ile ilgili olarak ise şu yorumlarda bulundu; “Sektörümüzü ilgilendiren konularda, başta Ulaştırma ve Altyapı ve Ticaret Bakanlıkları olmak üzere, ilgili tüm bakanlıklarla etkin bir sinerji içindeyiz. Özellikle acil ve sektörün geleceğini ilgilendiren kritik konularda ve krizlerde, kamuyla hızlı ve etkin işleyen bir istişare sürecimiz var.
Bu işbirliği ve sinerjinin en güzel örneklerini Gürbulak Sınır Kapısının modernizasyonu projesinde, pandemide sınır kapılarımızdan giriş-çıkışların açık tutulmasına yönelik geliştirdiğimiz ortak iş modellerinde, Rusya’nın Ukrayna’ya saldırısı sonrasında Türk sürücülerin güvenli şekilde ülkemize geri döndürülmesi sürecinde, en son 6 Şubat depreminde ortaya koyduk.
Derneğimizin üyeleri kanalıyla takip ettiği saha ve uygulama bilgileri ile ilgili bakanlıklarımızın etkin müzakere kabiliyeti ve uzmanlığının bileşkesi olarak yürüttüğümüz bu sinerjiyi sürdürmek temel gayelerimizdendir.
Nitekim yeni UND yönetimi olarak 3 -4 Mayıs tarihlerinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız işbirliğinde sektörün ana meselelerinin masaya yatırılacağı bir çalıştay ile Haziran ayında “gümrükler ve sınır geçişleri” özelinde Ticaret Bakanlığımızın işbirliğinde gerçekleştireceğimiz çalıştay ile bu anlayışımızın sektörümüz menfaatine olacak somut kazanımlara dönüştürülmesini amaçlıyoruz.”
“Derneğimiz Üyeleri ile Sürekli Etkileşim ve İstişare Halindeyiz”
“Üyelerimizden Temennimiz, Haksız Eleştiriler Yerine Yapıcı Önerilerle Bizleri Desteklemeleridir”
Dernek üyelerine yönelik beklenti ve taleplerini de paylaşan Aras; “UND’nin “Katılımcı ve Şeffaf” yönetim modeli ve toplam kalite anlayışı çerçevesinde, derneğimiz üyeleri ile sürekli etkileşim ve istişare halindeyiz. Gerek kurmuş olduğumuz üye whatsapp grupları üzerinden, gerekse Dernek bünyemizde faaliyet gösteren 30 aşkın, konu-güzergah ve bölge çalışma grupları üzerinden üyelerimizin sektörel konularda ve dernek işleyişi ile ilgili konularda görüşlerini alarak çalışmalarımızı ve projelerimizi planlamakta ve gerçekleştirmekteyiz.
Üyelerimizden temennimiz, derneğimizin sorunlara kalıcı çözüm bulmak için gece-gündüz, tüm kaynaklarıyla çalıştığından emin olmaları ve bazı meselelerde çözümün çok hızlı olamayacağını fakat yapılacak tüm çalışmaların halihazırda UND gündeminde olduğunu bilerek haksız eleştiriler yerine yapıcı önerilerle bizleri desteklemeleridir.” dedi.
“Derneğimiz Üyelerimizden Temin Edilen Aidat Gelirleri ile Faaliyetlerini İdame Ettirmektedir”
Derneğin finansal kaynaklarıyla ilgili konuşan Aras şunları söyledi; “Derneğimiz temel olarak üyelerimizden temin edilen aidat gelirleri ile faaliyetlerini idame ettirmektedir. Ancak tabi ki, maddi boyutu fazlaca olan birtakım projeleri de, sektörümüz menfaatine hayata geçirme noktasında gerek devletimizden veya işbirliği içerisinde olduğumuz özel sektör kuruluşlarından, kimi zaman sponsor kuruluşlardan, kimi zaman da yine sektör firmalarımızdan ve üyelerimizden sağlanan ilave desteklerle hayata geçirme gayretindedir. Örneğin; 6 Şubat depreminde üyelerimizin insani yardımlar için tahsis ettiği binlerce araçla yaşanan maddi ve manevi kayıpların en aza indirilmesi sağlanabilmiş; Derneğimizin en önemli projelerinden biri olan Sırbistan-Hırvatistan sınırında yasadışı göçmenlerin TIR’lara gizlice binerek sürücülerimize ve firmalarımıza yaşattıkları sıkıntıların engellenmesi için İçişleri Bakanlığımız işbirliğiyle bölgeye Türk polis memurlarının gönderilmesini kapsayan projeye UND Yönetimince maddi destekler sağlanmıştır.”
“Ulaştırma Müşavirlikleri İhdas Edilmesi Yönünde Bir Önerimiz Söz Konusu”
Sektörün yurtdışında yaşadıkları sorunların çözümüne ilişkin yapılan çalışmaları aktaran Aras aynı zamanda bu yönde sundukları önerileri paylaştı; “Derneğimiz, sektörümüzün yurtdışında yaşadıkları sorunların çözümü noktasında ülkemizdeki yetkili kurumlar ve ilgili bakanlıkların yanı sıra yurtdışındaki Ticaret Müşavirlerimiz ile etkin iletişim ve işbirliği içinde hareket etmektedir. Sektördeki gelişmeler ve dinamikler konusunda müşavirlerimizi gereğince bilgilendirmeye ve taşımacılarımızın mağduriyetlerinin azaltılması/çözülmesi doğrultusunda doğru şekilde yönlendirmeye çalışıyoruz.
Tabi ki, ticaret müşavirliklerimiz ve büyükelçiliklerimizin uğraştıkları çok fazla, farklı konular oluyor, bunlar ciddi yoğunluklar da yaratıyor. Ayrıca çok farklı dinamikleri ve boyutları olan taşımacılık sektörünün gerektirdiği bazı uzmanlıklara da zaman zaman ihtiyaç doğmakta, dolayısıyla ulaştırma müşavirlikleri ihdas edilmesi yönünde bir önerimiz de söz konusu. Bu mümkün olursa, yurtdışında yaşanan sorunların daha etkin ve hızlı şekilde çözüme ulaştırılması sağlanabilir.”
“‘Karayolu Taşımacılığı Üst Düzey Yönetici’ Programlarında Farklı Konu Başlığında Lojistiği Tüm Alt Dalları ile Ele Alan Eğitimler Sağlanmaktadır”
“Eğitim Merkezimizde Sektörümüzün Gelişimine Destek Sağlayacak Farklı Eğitimler Verilmektedir”
Lojistik firmalarının çalıştıkları ülkelerin mevzuatlarına yeteri kadar vakıf olmadıkları ve bu nedenlerle de birçok cezai durumla karşılaştıkları ifade edilirken, bu ve benzer konularda Dernekçe sunulan eğitimlerde değinen Aras bunları şöyle açıkladı; “Mecidiyeköy’de bulunan Eğitim Merkezimizde, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın verdiği akreditasyonla düzenlenen “Karayolu Taşımacılığı Üst Düzey Yönetici “ programlarında Derneğimizin networkünde yer alan uzman eğitmenler tarafından, ilgili yönetmeliğin öngördüğü farklı konu başlığında lojistiği tüm alt dalları ile ele alan eğitimler sağlanmaktadır. Bu eğitimleri alan sektör firmalarının çalışanları, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızca düzenlenen sınavlardan geçtiğinde Üst Düzey Yönetici Yeterlilik Belgesi almaya da hak kazanmaktadır.
Bu eğitimler sonucunda yapılan ek bir sınav ile ayrıca, Derneğimizin üyesi olduğu, karayolu taşımacılığının küresel temsilcisi olan Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği IRU’nun verdiği akreditasyon ile uluslararası geçerliliği olan IRU Academy sertifikası alınması da mümkün olmaktadır.
Eğitim merkezimizde ayrıca sektörümüzün gelişimine destek sağlayacak farklı eğitimler, seminerler verilmekte; ayrıca üye firmalarımıza yönelik şirket bünyesi eğitimleri ile firmalar özelindeki eğitim ihtiyaçları da UND uzmanlığı ile karşılanmaktadır.”
“Global Gateway (Küresel Geçit) Projesini, AB Komisyonu Tarafından Açıklandığı Günden İtibaren Yakın Takibe Aldık”
“4 Milyar Euro Tutarındaki Fondan Faydalanmak Üzere Projeler Geliştirmeye Başladık”
“Belirlediğimiz En Öncelikli Proje Türkiye ile AB Arasında Yeni Bir Sınır Kapısının İnşa Edilmesi Oldu”
Avrupa Birliği kapsamında oluşturulan Global Gateway projesinde Dernek olarak çalışma planlarını aktaran Aras şunları söyledi; “Global Gateway (Küresel Geçit) projesini, AB Komisyonu tarafından açıklandığı günden itibaren yakın takibe aldık. Ülkemizin AB ile taşımacılık ilişkilerinin geliştirilmesi ve sorunlarından arındırılması için bu proje kapsamında ulaştırma alanına tahsis edileceği belirtilen 4 milyar Euro tutarındaki fondan faydalanmak üzere projeler geliştirmeye başladık. Belirlediğimiz en öncelikli proje, Türkiye ile AB arasında inşa edilecek, sınır beklemelerini, dolayısıyla ticaret kayıplarını ve çevreye zararlı emisyonları azaltacak, dijital ve teknik donanıma sahip yeni bir sınır kapısının inşa edilmesi oldu. Bu projeye Türk ve AB iş dünyası adına destek veren TOBB, İKV, DEİK ve TÜSİAD ile AB nezdindeki daimi temsilciliğimiz ile beraber verilen desteği ifade eden ve Küresel Geçit projesi kapsamında AB tarafından da destek talep edilen bir ortak deklarasyonu 2022 yılında yayınladık. 2022 yılından beri UND olarak Brüksel’de gerçekleştirdiğimiz temaslar kapsamında AB Komisyonu’nun Ticaret, Ulaştırma, Genişleme ve Uluslararası İşbirlikleri genel müdürlükleri başta olmak üzere ilgili tüm birimlerinin gündemine bu projelerimizi getiriyoruz.
Gelişen bölgesel konjonktürde, Avrupa ile Orta Asya’yı birbirine bağlayan ve Türkiye üzerinden geçen Uluslararası Hazar Geçişli Orta Koridor, Avrupa ekonomisinin paydaşlarınca da mercek altına alındı. Avrupa ile Orta Asya’yı 15 gün veya daha kısa sürede bağlayabileceği hesaplanan bu Koridorun geliştirilmesi ile ilgili olarak AB kurumları ve OECD tarafından yapılan çeşitli araştırmaların raporlarında belirtilen bazı ulaştırma projeleri, bu yılın Ocak ayında Brüksel’de gerçekleştirilen Küresel Geçit- Yatırımcılar Konferansı’nda özellikle ele alındı. Derneğimizin de katılım sağladığı konferans sonucunda Orta Koridor projelerine 10 milyar Euro’luk fon ayrıldığı açıklandı.
UND olarak her platformda, ısrarla ifade ettiğimiz üzere, ülkemizin stratejik konumunun getirdiği güncel avantajları yitirmemek için, bölgeden geçen ulaşım koridorlarının geliştirilmesine yönelik olarak liderliği ele almamız çok önemli.
Sayın Cumhurbaşkanımızın geçtiğimiz günlerde Irak’a gerçekleştirdiği ziyarette imzalanan Kalkınma Yolu anlaşmasını da bu anlayışla memnuniyetle destekliyoruz. Küresel Geçit projesinin ülkemiz ve sektörümüz için yarattığı fırsatlardan da aynı şekilde faydalanmayı arzu ediyoruz.
“Derneğimizin En Büyük Önceliği Sınır Geçişlerinin Hızlandırılması ve Kolaylaştırılmasıdır”
“Türkiye’nin Transit Bir Koridor Olarak Fiziki Altyapılarındaki Eksiklerinin Giderilmesi Gerekmektedir”
“5448 Sayılı “Hizmet İhracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Desteklenmesi Hakkında Karar” Kapsamında Lojistik Sektörüne Sağlanan Devlet Desteklerinin Mevcut Kapsamı Yetersiz Kalmaktadır”
Türkiye’nin en önemli sektörlerinden olan lojistik sektörünün daha da büyümesi ve dünya üzerinde hak ettiği yere ulaşması için; alt yapı yatırımları, kaynak aktarımı, mevzuat ve diğer konulardaki eksikliklere değinen Aras sözlerini sonlandırırken şunları söyledi; “2024 yılı için 267 milyar dolar olarak hedeflenen yeni ihracat hedefimizin ve 120 milyar dolarlık hizmet ihracatı hedefimizin gerçekleşmesi de en başta ihracatımızı hedef pazarlarına en rekabetçi lojistik hizmetlerle ulaştırmanın yöntemlerini hep birlikte bulmak zorundayız.
Mevcut jeopolitik konumumuzun verdiği avantajları kullanabilmek için dış ticaretimizin lojistik altyapısını Kamu-STK-Özel Sektör paydaşları olarak el ele vererek tamamlamamız şart.
Sektörümüzün ülke ekonomisine döviz geliri açısından sağladığı katkının 2028 yılı için 40 milyar dolar olarak hesaplandığı bu dönemde, ülkemizin transit taşımacılık açısından da bir “hub” haline gelmesi, sektörümüzün hizmet ihracatı açısından çarpan etkisi yapacaktır. Buna ilişkin destek mekanizmalarının güçlendirilmesi ve operasyonel süreçlerin iyileştirilmesi stratejik bir önem taşımaktadır.
Derneğimizin en büyük önceliği, ihracatımızdaki payı son yıllarda artmakta olan karayolu taşımacılığının operasyonel performansının iyileştirilmesinde kilit unsur ‘sınır geçişlerinin hızlandırılması ve kolaylaştırılması’dır.
Bu amaçla Gümrük ve antrepo mevzuatında bazı iyileştirici düzenlemelerin yapılmasının sağlanması, Gümrük mevzuatımızın fiili olarak AB mevzuatı ile uyumlaştırılması, antrepolarda 48 saat geçici depolama imkânının tanınması, İzinli Alıcı Uygulamasının Yaygınlaştırılması, Gümrük ve sınır geçişlerinde dijitalleşmenin desteklenmesi ve dijital uygulamaların artırılması gibi tedbirlerin hızla hayata geçirilmesi önem arz etmektedir.
Ülkemiz üzerinden geçen transit taşımacılığın geliştirilmesi amacıyla Türkiye’nin transit bir koridor olarak fiziki altyapılarındaki eksiklerinin giderilmesi, limanların demiryolu bağlantılarının tamamlanması, doğu ve batı yönünde demiryolu ile kesintisiz yük taşımacılığı yapılabilmesinin sağlanması, modlar arası aktarma işlemlerini hızlandıracak operasyonel gerekliliklerin yerine getirilmesi, karayolu sınır kapılarındaki araç kuyruklarının giderilmesi için gerekli önemlerin alınması, Türkiye’de transit taşımacılık faaliyetlerini destekleyici mevzuat düzenlemelerinin yapılması, bu kapsamda ithalat işlemlerinde antrepo beyannamesi ve parsiyel eşyanın geçici depolanan eşya statüsünde iki iş günü antrepoya konulabilmesine yönelik istisnai uygulamanın yeniden yürürlüğe alınması, iç gümrüklerdeki yoğunlukların azaltılması için izinli alıcı uygulamasının yaygınlaştırılması gibi iyileştirmelerin devreye alınması gerekmektedir.
Lojistikte farklı taşıma modlarının, en avantajlı ve sürdürülebilir şekilde birlikte kullanıldığı İntermodal ve Kombine Taşımacılık uygulamalarının en hızlı şekilde geliştirilmesi ve etkinleştirilmesi bu alternatiflerin başında geliyor.
Uzun yıllardır, kara sınır kapılarımızdaki sıkıntıları aşmak için elverişli alternatifler sunan Ro-Ro hatlarıyla Avrupa’ya ve yakın bölgelere ihracatımızı artırmaya devam edebiliyoruz. Bu alternatifi de geliştirmemiz ve şu konularda ilerleme sağlamamız elzemdir:
Bu sayede ihracatçılarımıza hem yakın pazarlarda daha rekabetçi olma imkanı verilecek; hem de daha uzak coğrafyalara ulaşımda sadece denizyolu veya sadece karayolundan ulaşıma göre ciddi kolaylıklar sağlanmış olacaktır.
Ülkemiz; dünya ticaretinden aldığı payı artırma noktasında sahip olduğu coğrafi konum ve avantajlarını lojistik gücüyle birleştirerek önemli kazanımlar sağlama potansiyelindedir. Ancak lojistik sektörünün her geçen gün artan maliyet unsurları dikkate alınarak 5448 Sayılı “Hizmet İhracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Desteklenmesi Hakkında Karar” kapsamında lojistik sektörüne sağlanan devlet desteklerinin mevcut kapsamı artan uluslararası rekabet ortamı ile başa çıkmakta yetersiz kalmaktadır.
Bu desteklerin kapsam ve içerik olarak genişletilmesi, ayrıca sektörümüzün rekabet gücünü koruyabilmesi için sektöre yönelik ilave desteklerin uygulamaya konması /finansmana erişimin kolaylaştırılması, vergisiz akaryakıt satışı yapılan sınır kapılarının sayısının artırılması, çekici ve treyler alımlarında vergi yükünün kaldırılması, yatırım kredi olanaklarının oluşturulması ve geliştirilmesi gibi desteklerin de hayata geçirilmesi muazzam açılımların önünü açacaktır.”
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |