34. Olağan Genel Kurulunu 22 Mart 2008 tarihinde gerçekleştiren UND, 2008 yılını “Kotasız Avrupa için Eylem Yılı” ilan etti. 43.000 çekiciye sahip karayolu taşımacılık filosunun, tüm olumsuzluklara karşın, Avrupa’nın en genç ve en modern filolarından biri olduğunu belirten UND Başkanı Tamer Dinçşahin, bugün 400 bin kişiye istihdam sağlayan, 5 milyar Avro’yu aşan yatırımı ve sağladığı 4 milyar Avro katma değer ile sektörün, ihracatın değersel olarak S’ünü taşıdığını kaydetti.
Dinçşahin konuyla ilgili olarak şunları söyledi: “2007’de 60 milyar doları bulan AB’ye yönelik ihracatımız içerisinde 370.000 sefer Avrupa ülkelerine taşıma gerçekleştirildi. Son 5 yılda Ortadoğu ülkelerine yönelik ihracatımız 10 milyar dolara çıkarken, taşımacılarımız yüzde 300 artış gösterdiler.”
Genel Kurul kapsamında Türk taşımacılık sektörünün önündeki en büyük engel olan AB ülkeleri tarafından uygulanan geçiş belgesi kotaları ile ilgili bir panel gerçekleştirdiklerini vurgulayan Dinçşahin, panelde Gümrük Birliği’nin iyi işlemeyişi ve kota sorununun Türkiye ekonomisinin ortak bir sorunu olduğu konusunda mutabakata varıldığını belirtti.
Taşımacılık konusunda yapılan engellemelerin aslında dış ticarete yapılan bir engelleme olduğuna dikkat çeken Dinçşahin, “Bu sorunun çözümüne yönelik temelleri 2005 yılında atılan çalışmalarımız göstermiştir ki, AB ülkelerince Türk nakliyecilerine uygulanan ‘Haksız Taşıma Kotaları’ sorununa kalıcı bir çözüm AB ülkelerinin yerel mahkemelerinde açılacak davaların, AB’nin en üst düzeydeki yargı organı olan Avrupa Toplulukları Adalet Divanı’na intikal ettirilmesinin sağlanması ile mümkün olabilecektir” dedi.
Karayalçın: “Avrupai bir eylem”
UND’nin 34. Olağan Genel Kurulunda UND üyelerine “Çok Avrupai bir eylem sergilemektesiniz” diye seslenen SHP Genel Başkanı Murat Karayalçın, “Avrupai olmak, sorgulamak ve talep etmeyi gerektirir. Gümrük Birliği gündemde olan en önemli konuların başında gelmektedir. Eğer hükümet Gümrük Birliği’nin işleyişinden rahatsız ise, Türkiye ekonomisi için bir tıkaç olduğunu düşünüyorsa, gereğini yapmalıdır. Ancak ben, iyileştirilmesi koşuluyla Gümrük Birliği’nin Türkiye’ye yarar sağlayacağı inancındayım” dedi.
DSP Genel Sekreteri Masum Türker ise, “Artık güçlerimizi birleştirmenin zamanı geldi. AB’ye bizi alacaklarsa bu eşit koşullarda olmalı. Kota ile ilgili bize karşı bir tavır varsa Türkiye’nin de bu ülkelere aynı yöntemi uygulaması gerekiyor. Taviz vererek uluslararası politika sürdürülemez” diye konuştu.
UND Kotaların Önemine değinerek şunları kaydetti; “Ülke ekonomisi için tartışılmaz önemi olan ihracatımız, Avrupa Birliği’ne üye bazı ülkelerin Türk nakliyecilerine haksız bir şekilde uyguladığı kota yüzünden büyük zarar görmektedir. Mallar serbest ama onları taşıyacak araçlar yasaklı olunca doğal olarak malların serbest dolaşımına da yasak gelmektedir. Kota uygulaması, Türkiye’nin ihracatına darbe vurmakta ve yabancı yatırımcıların başka ülkelere kaymasına neden olmaktadır. Çünkü bu durum, yabancı yatırımcıların ürettiklerini Avrupa’ya gönderememesini ya da kotalar yüzünden diğer ülkelere kıyasla daha fazla maliyet yüklenmesini beraberinde getirir. Kotalar, yalnızca taşımacılık sektörünün problemi değil, Türkiye’nin ihracatına, dolayısı ile üreticilerine ve sanayisine vurulmuş bir darbedir. Dış Ticarette taşıma kota sorunun çözümü için şu maddelerin değerlendirilmesi gereklidir:
a. Türk kara taşımacılığına uygulanan kotaların aslında Türk sanayi ürünlerinin serbest dolaşımını sınırlamaya yönelik teknik engeller olduğunun altı çizilmelidir.
b. Türkiye’de olumsuz etkilenen her kuruluşun belli bir strateji çerçevesinde konuyu Avrupa Toplulukları Adalet Divanı önüne taşıyarak dava açma yoluna gitmesi gerekmektedir.”
Kotasız Avrupa Serüvenimiz
Avrupa Birliği Ülkeleri İle Yaşanan Geçiş Belgesi (Taşıma) Kotaları sorununa ilişkin UND tarafından 2008 Kotasız Avrupa Yılı Kampanyası çerçevesinde aşağıdaki çalışmalar başlatıldı ve planlandı:
“AB ülkelerinin Türk nakliyecilerine uyguladıkları geçiş belgesi kotaları” sorunu Dışişleri, Ulaştırma ve Sanayi Bakanlıkları ile Dış Ticaret Müsteşarlığı, Gümrük Müsteşarlığı, Avrupa Birliği Genel Sekreterliği ve Avrupa Komisyonu Türkiye Daimi Temsilciliği gibi kurumların gündemine alındı. Konunun üretimi ilgilendiren boyutu nedeniyle Sanayi Bakanlığı’nın da desteği alındı.
Nakliyecilerin desteği sağlandı.
Önde gelen meslek örgütleri, STK’lar ve Ekonomik Üst Kurullar ziyaret edilmiş, kampanya destekleri sağlandı.
Konuyu akademik yönden inceleyen çalışmalar yaptırıldı.
Eylem Planının Türk ve dünya kamuoyuyla paylaşılması amacıyla www.kotasizavrupa.com adresli özel bir internet sitesi yayına girdi.
2008 Kotasız Avrupa Yılı için konunun uzmanları, hukukçu, akademisyen ve iletişimcilerden oluşan bir İstişare Kurulu oluşturuldu.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |