Havza’da tarımın azaldığına dikkat çeken Başkan Gündüz, dolaylı olarak iş potansiyellerinin de azaldığını ve birçok sorunla karşı karşıya kaldıklarını belirtti. “Kamyoncu denilince sorun başlıyor” diyen Gündüz, yetkililerin bir an önce harekete geçmesi gerektiğini söyledi.
“İstanbul’a Gittiğimizde Geçiş Ücretleri Kazancımızı Elimizden Alıyor”
Tarımda üretimin azalmasıyla birlikte iş potansiyellerinin azaldığını aktaran Gündüz, üye sayılarında da ciddi bir düşüşün yaşandığına vurgu yaptı. İstanbul’a yapılan taşımalarda kazancın neredeyse geçiş ücretlerine denk geldiğini belirten Gündüz “Sektörde büyük bir daralma yaşıyoruz. Araç sayımız 150’den 65’e kadar düştü. Bu düşüşün sebebi de iş potansiyelimizin azalmasıdır. Şu an pancar ve ayçiçeği taşımacılığı yapıyoruz. Eskiden 200 ile 300 bin ton arasında pancar taşırken, bu sene sadece 10 bin ton taşıdık. Üretimin azalması direkt olarak bizi de etkiledi. Çiftçiye koyulan kota çiftçiyi küstürdü. Biz de 5 kantarımızdan 2’sini kapatmak zorunda kaldık. Bu sene 5 bin ton civarında da ayçiçeği taşımacılığı yaptık. İkisinin de sezonu bittiğinde iş yapamaz duruma geliyoruz. Zaten nakliye fiyatları da kurtarmıyor. İstanbul’a gittiğimizde geçiş ücretleri kazancımızı elimizden alıyor.” dedi.
“Kamyoncunun Aracını Yenilemesi Mümkün Değil!”
Kazançların düşmesi nedeniyle araç yenilemenin söz konusu olmadığını ifade eden Gündüz “Yedek parça ve lastik fiyatları, mazota gelen zamlar kazancımızı etkiliyor. Alacağımız nakliye ücreti çoğu zaman cebimize girmiyor. Bir seferin ardından cebimize 250 lira kalsa mutlu oluyoruz. Zaten yük veren zengin fabrikalar da bunu hesaplıyor. Mazotu, geçiş ücretlerini hesap ederek üstüne sadece 250 lira koyuyor. Bu durumdan dolayı kamyoncunun aracını yenilemesi mümkün değil!” diye konuştu.
“Piyasada İhtiyaçtan Fazla Araç Var”
Piyasadaki araç fazlalığına dikkat çeken Gündüz “K1 Yetki Belgesi’nin düzenlenmesi lazım. Biz bu Belge’nin hiçbir faydasını görmüyoruz. Bir taksi plakasının değeri milyonları geçiyor. Bizim Havza’da bir minibüs plakası için 200 bin liralardan bahsediliyor. Sektöre yeni girecek olanlar bu ücretleri ödemek durumunda kalıyor. Böylelikle ihtiyaç fazlası araç sektöre giremiyor. Bizde ise böyle bir şey yok, her isteyen kamyoncu olabiliyor. Piyasada ihtiyaçtan fazla araç var. Bu durum da bizim işlerimize sekte vuruyor.” şeklinde konuştu.
“Yönetici Belgelerimiz Mevcut; ama Bir Orta Düzey Yönetici Daha İstiyorlar”
Verilen belgelerin bir fayda sağlamadığını dile getiren Başkan Gündüz “İstanbul’dan gelen lojistik firması burada yükünü boşaltıyor. Benim 2-3 bin liraya alacağım işi, boş dönmemek için mazot parasına alıyor. Bir de C2’liler mazotu da ucuza alıyorlar. Bizim alacağımız işi yok pahasına alıp götürüyor. Herkesin yapacağı işin belli olması lazım. K1 Yetki Belgesi sahipleri yurt içinde yük taşısın, C2 Yetki Belgesi ise alsın yükünü yurt dışına gitsin. Bizde bir de R1 Yetki Belgesi var, şimdi TİO Belgesi olarak değişecek. Müracaat ettik; fakat bir orta düzey yöneticinin daha olması gerekiyormuş. Yönetici belgelerimiz mevcut; ama bir orta düzey yönetici daha istiyorlar. Bizde 60 kişi faal olarak çalışıyor ve 2 kişide bu belge var. Bir kişiye daha almamız gerekiyor. Sürücü kurslarının hepsini aradım, bu belgeyi vermediklerini söylediler. Ulaştırma Bakanlığı’nı da aradım; ancak sağlıklı bir cevap alamıyorum. Telefonlara bakan da olmuyor. Bilgi almak için mecburen Ankara’ya gideceğim.” ifadelerine yer verdi.
“Sektörün Kendine Gelmesi için Yetkililerin Bir An Önce Harekete Geçmesi Gerekiyor”
Mazot fiyatlarının düşmesiyle az da olsa rahat nefes alacaklarını aktaran Gündüz “Sektörün kendine gelmesi için yetkililerin biran önce harekete geçmesi gerekiyor. Mazot fiyatları çok yüksek ve artık düşmesi gerekiyor. Kamyoncunun işini yapabilmesi ve evine ekmek götürebilmesi için bu fiyatların düşmesi lazım! Yatı ve gemisi olan mazotunu ucuza alıyor ama kamyoncunun böyle bir durumu yok. Devlet bu konuyla ilgilenirse bu sorun çözülür diye düşünüyorum.” değerlendirmesinde bulundu.
“Çift Şoföre Yönlendiriliyoruz. Peki, Biz Bunun Maliyetini Nasıl Karşılayacağız?”
Dijital takografın kendilerine fazladan maliyet ve sorumluluk yükleyeceğini sözlerine ekleyen Gündüz “Dijital takograf aslında kamyoncu için çok iyi bir şey. Dinlenmeye fırsat verecek; fakat bizim kamyoncumuz buna pek müsait değil. Biz çok çalışmaya alışmışız. Ayrıca otoban kenarlarında park yerleri mevcut; ama kamyoncuyu barındıracak güzel mekânlar maalesef yok. Randevulu yükleri yetiştirmemiz de mümkün olmayacak. Çift şoföre yönlendiriliyoruz. Peki, biz bunun maliyetini nasıl karşılayacağız? Bunun cevabını veren de yok. Maliyetler yük veren kişiyi de ilgilendirmez. Sen istersen 3 şoför, istersen 5 şoför ile çalış. Kamyoncu her zaman sahipsizdir. TŞOF uğraşıyor, ellerinden geleni yapmaya çalışıyorlar; ama kamyoncuya dönüşü olan olumlu bir sonuç yok.” açıklamasında bulundu.
“Kamyoncu Denilince Sorun Başlıyor”
Son olarak yaşadıkları akaryakıt hırsızlığı sorunlarını ifade eden Gündüz, konuşmasını şu şekilde tamamladı: “Şimdiye kadar çalınan yükümüz olmadı. Fakat çok kez mazotumuz çalındı. Ladik’te yapılan su fabrikasındaki damperli aracımızın mazotu 2 gün önce çalındı. Sabah mazotu olmadığı için şoför pancar işine gelemedi. Bunlarla da uğraşmak durumunda kalıyoruz. Zaten kamyoncu denilince sorun başlıyor.”
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |