2024 yılında çok zor bir yılı geride bıraktıklarını ifade eden Yayman; Schengen vizeleri, şoför eksikliği, geçiş belgelerinin yetersiz olması nedeniyle büyük sıkıntılar yaşadıklarını söyledi. Avrupa’ya açılan sınır kapılarındaki uzun bekleme sürelerine değinen Yayman Bulgaristan’a açılacak yeni büyük bir geçiş kapısı veya Kapıkule sınır kapısının büyütülüp geliştirilmesi ile sorunun aşılabileceğini dile getirdi. Şoför Schengen vizeleri için ise ayrı bir hızlı randevu sistemi olması gerekliliğine vurgu yapan Yayman; Türkiye tır filosunun Avrupalı kamyoncular için bir tehdit olmadığının altını çizdi. İpekyolu ve yeni yapımı planlanan Irak’tan başlayacak Kalkınma Koridoru’nun ülkemizdeki lojistik faaliyetleri daha da artıracağını belirten Yayman, bu doğrultuda demiryolunda daha çok ve daha hızlı yatırımlara ihtiyaç olduğunu ifade etti. 2025 yılını öngörülerini de paylaşan Yayman, “Sektör ekonomik durgunluk ile 2025 yılında daha çok yüz yüze gelecektir.” dedi.
“Schengen Vizeleri, Şoför Eksikliği, Geçiş Belgelerinin Yetersiz Olması Nedeniyle Büyük Sıkıntılar Yaşadık”
2024 yılında çok zor bir yılı geride bıraktıklarını ifade ederek sözlerine başlayan Yayman bunun nedenlerini şu şekilde açıkladı; “Türkiye’nin ihracatı ve taşıma hacimleri artmasına rağmen şoför Schengen vizeleri, şoför eksikliği, geçiş belgelerinin yetersiz olması nedeniyle büyük sıkıntılar yaşadık, yaşamaya devam ediyoruz. Öte yandan enflasyon muhasebesi uygulaması, Döviz Kuru fiyatının yerinde sayması, yüksek enflasyon ve ücretlerdeki artışlar yine sektörü zor durumda bırakan konular olmuştur.”
“50 Adet DAF 480 XG Büyük Kabin Araç ve 50 Adet Krone Yarı Römork Yatırımı Yaptık”
Kendilerinin ise 2024 yılında yatırımlarına devam ettiklerini belirten Yayman; “2024 yılında filomuza ilave 50 adet DAF 480 XG büyük kabin araç yatırımı yaptık. Ayrıca yine 50 adet Krone yarı römork yatırımı yaptık. Artan iş hacmine göre büyüme stratejimiz devam edecektir.” dedi.
“Türkiye Olarak Alternatif Pazarlara Yönelmeliyiz”
“Bulgaristan’a Açılacak Yeni Büyük Bir Geçiş Kapısı veya Kapıkule Sınır Kapısının Büyütülüp Geliştirilmesi ile Sorun Aşılabilir”
“Şoför Schengen Vizeleri İçin Ayrı Bir Hızlı Randevu Sistemi Olmalıdır”
2024 yılının gündem maddelerini değerlendiren Yayman şunları söyledi; “Otomotiv sektöründeki durgunluk ve Avrupa’daki ekonomik yavaşlama yılın 2. yarısında hissedilmeye başladı. Çin otomobilleri Avrupalı otomobil üreticilerini zorlamaya başladı. Türkiye’den mal çeken Avrupalı üreticiler siparişlerini azalttılar. Türkiye olarak alternatif pazarlara yönelmeliyiz.
Avrupa’ya açılan kapılarımızda uzun bekleme süreleri olmaya devam ediyor. Avrupa Birliği’ne giriş kapımız olan Bulgaristan’a açılacak yeni büyük bir Geçiş Kapısı veya Kapıkule Sınır kapısının büyütülüp geliştirilmesi ile sorun aşılabilir. Mevcut durumda Kapıkule ve Hamzabeyli sınır kapılarından ortalama günlük 2200 araç geçmektedir.
Bu kapılardan günlük geçiş sayısı 5 bin olabilir. Bu organizasyon için AB fon/hibe destekleri kullanılabilir.
Şoför Schengen vizeleri için ayrı bir hızlı randevu sistemi olmalıdır. Mevcut durumda başvurmak için 2 ay randevu bekliyoruz, 20 gün de pasaport Konsoloslukta kalıyor.
Bir şoförün Schengen vizesini almak 3 ayı buluyor.
Şoförlerimiz için 2-5 yıl gibi uzun süreli vize verilmelidir. Türk kamyonları/Tırları ülkemizde üretilen malları Avrupa’ya taşımaktadır. Yine Türkiye’nin Avrupa ülkelerinden satın aldığı malları ülkemize taşımaktadır. Bu nedenle Türkiye Tır filosu diğer Avrupalı kamyoncular için bir tehdit değildir.”
“Demiryolunda Daha Çok ve Hızlı Yatırımlara İhtiyaç Vardır”
“Gümrük Mevzuat ve Kanunları Büyüyecek Yeni Yapıya Göre Hızlı Bir Şekilde Güncellenmelidir”
Söz konusu birçok koridorun üzerinde bulunan ülkemizin altyapısı üzerine değerlendirmelerde bulunan Yayman şöyle devam etti; “Ülkemiz bulunduğu yer açısından Batı ile Doğu arasında zaten doğal bir köprü konumundadır.
Tarih boyunca da bir geçiş koridoru olmuştur. İpekyolu ve yeni yapımı planlanan Irak’tan başlayacak Kalkınma Koridoru ülkemizdeki lojistik faaliyetleri daha da artıracaktır.
Karayolu altyapısı bazı yeni otoyol ilaveleri ile hazır hale gelebilecektir.
Demiryolunda daha çok ve daha hızlı yatırımlara ihtiyaç vardır.
Gümrük mevzuat ve kanunları büyüyecek yeni yapıya göre hızlı bir şekilde güncellenmelidir. Teknolojik gelişmelerden daha çok faydalanma ve yeni yazılımlar Gümrük süreçlerinin hızlanmasını sağlar.”
“Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğü Tarafından Sektöre Sunulan Birçok Yeni Teşvikler Oldu”
Lojistik sektörüne verilen teşvikleri de değerlendiren Yayman lojistik ve taşımacılık sektörünün son zamanlarda yeni ve güzel teşvikler ile tanıştığını ifade ederek; “Sektör olarak on yıllarca ülkemize döviz kazandırıyorduk ama teşviklerden faydalanamıyorduk. Ticaret Bakanlığına bağlı olarak kurulan Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğü tarafından sektöre sunulan birçok yeni teşvikler oldu. Turquality destekleri,5448 sayılı destekler, Yurtdışı Lojistik Dağıtım ağları, Yeşil pasaport vb. birçok hizmet ihracatı destekleri var. Yurtdışında yapacağımız depo, ofis yatırımları 5 yıl boyunca bu desteklerden faydalanmaktadır. Bu desteklerden faydalanmak için sektör üyelerimizin HİB Hizmet İhracatçıları birliğine üye olması gerekiyor. Tüm destekler ile ilgili detaylar HİB web sayfasında bulunmaktadır.” dedi.
“Tüm Dünyada Başlayan Şoför Eksikliği Ülkemizde de Görülmeye Başlandı”
“Sektör Kendi Şoförünü Tüm Masraflarını Üstlenerek Kendisi Yetiştirmektedir”
Sektördeki şoför istihdamıyla ilgili yorumlarını dile getiren Yayman şu ifadeleri kullandı; “Kadın şoförlerimizin sektörde istihdam edilmesini memnuniyetle karşılıyoruz. Tüm dünyada başlayan şoför eksikliği ülkemizde de görülmeye başlandı. Dış ticaretimiz sürekli artmaya başladığı için ilave yeni şoförlere kesinlikle ihtiyacımız var. Sektör mevcut durumda kendi şoförünü tüm masraflarını üstlenerek kendisi yetiştirmektedir. Son zamanlarda verdiği ücretler ile şoförlüğü tekrar cazibe haline getirmeye başlamıştır.”
Lojistik sektörüne yapılan yabancı yatırımları ise memnuniyetle izlediklerini belirten Yayman, burada önemli olanın adil bir rekabet sağlanması olduğunu ifade ederek; “Gelen yabancı firmalar tekel olmamalıdır.” dedi.
“Sektör Ekonomik Durgunluk ile 2025 Yılında Daha Çok Yüz Yüze Gelecektir”
“Avrupa’da Şubeler Açarak Büyüme Stratejimizi Sürdürme Yönünde Hedeflerimiz Var”
Son olarak 2025 yılı öngörü ve hedeflerini okuyucularımız için paylaşan Yayman şunları söyledi; “Yeni yıl; tüm saydığımız bütün bu problemler ile birlikte gelmektedir. Problemlerimize kalıcı bir çözüm hala bulunmuş değildir. Tabi ki sorunların çözümü için Kamu tarafı ve diğer taraflar ile görüşmeler ve istişarelerimiz devam edecektir.
Sektör ekonomik durgunluk ile bu sene daha çok yüz yüze gelecektir. Çetin rekabet koşulları sektördeki firmaları zorlamaya devam edecektir. Yılın ikinci yarısından sonra enflasyonun düşmesiyle beraber ekonomimizde bir canlılık beklenmektedir.
Şirket olarak araç filomuz gençleşmiş yeni bir filodur. Avrupa’da şubeler açarak büyüme stratejimizi sürdürme yönünde hedeflerimiz var.”
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |