“Çevre araçlarında şasi üreticisiyle üst yapı üreticisinin uyumu daha çok ön plana çıkar” diyen Karba Yurtiçi Satış Sorumlusu Hüseyin Yıldırım, “Çevre araçları üretiminde dikkat edilmesi gereken öncelikle sağlamlık, kullanılan malzemedeki kalite, işçilikte gösterilen özen olmaktadır.” diyor.
Özellikle çöplerin Türkiye’nin her yerinde farklı özelliklerde olduğunu belirten Yıldırım, farklı özgül ağırlıklara sahip çöplerin ortalama 1/6 oranında sıkıştırıldığını belirtiyor. Bununla ilgili örnek veren Yıldırım; “Şehrin soba kullanımı olan yerlerinde kışın çöpün içerisine kül katılır. Bu araçlar evsel katı atıkların taşınması amacıyla üretilen araçlardır. Bu sebeple aslında kül araca yüklendiğinde araca ciddi zararlar verebilir. Operatörün araca aldığı katı atığı iyi belirlemesi ve ona göre kullanması gerekir. Bir aracın içerisine 7 metreküp kül sıkıştıramazsınız. Sıkıştırırsanız çok ciddi hasarlar verirsiniz ve araçlar garanti kapsamı dışına çıkar. Evsel katı atıkların taşınması bu aracın birincil görevidir. Bu araçlarla evsel atık dışında herhangi bir madde taşımak da doğru değildir.”
“Çöp Araçlarının Sessiz Çalışması İçin Gereken Hassasiyet Gösterilmelidir!”
Çöp araçlarının aynı zamanda sessiz çalışması, gürültü kirliliği yaratmaması zorunluluğunun altını çizen Yıldırım, bu konuda gereken hassasiyetin gösterilmesi gerektiğini belirtiyor. “Hidrolik pompasından, hidrolik hortumuna, pistonlarda kullanılan rekorlara kadar kullanılan malzemeler ses olayında etki gösterir.” diyerek malzemenin önemine vurgu yapan Yıldırım, “Kaliteli üründen vazgeçilmemelidir.”diyor.
“Bütün Üretimler TS EN 1501-1 Standardında Yapılmalı”
Çevre temizliğinin bir kamu görevi olmasından dolayı daha çok resmi kurumlarla çalıştıklarını ifade eden Yıldırım, bazı kurumların bu hizmeti, “hizmet alımı” yoluyla yüklenici firmaya devretmesinden kaynaklı olarak bir miktar özel sektörden müşterilerinin olduğunu da belirtiyor. Bütün üretimlerin TS EN 1501-1 standartlarında yapılması gerektiğini belirtirken ayrıca üretimi yapılan araçların C Belgesi’ne sahip olması gerektiğini de söylüyor.
Kamunun ihale usulü ile yaptığı alımlarda da kriterin TS EN 1501-1 olduğunu ifade eden Yıldırım, “Bu standartlarda belirtilen emniyet tedbirleri arasında çalışan personele yönelik tedbirler daha çok ön plana çıkıyor.” diyerek sözlerini şöyle sürdürüyor; “Örneğin, aracın arkasında işçi olduğundan araç geri geri gitmez. İleri giderken de araç 30 km saat hızı geçemez. Bu önlemler araçların yanında çalışan işçiler açısından son derece önemlidir. Şoför aracın her yerine aynı anda hâkim olamaz. Herhangi bir tehlikeyi önlemek için bu önlemler şarttır.”
“Bütünü Beraber Oluşturur”
“Araç üreticileri ve üstyapı firmaları birbirleriyle aslında partnerdir. Biri altyapıyı birisi üstyapıyı yapar ve bütünü beraber oluştururuz.” diyen Yıldırım, Karba Otomotiv’in ilk onaylı üst yapıcılığını Mercedes – Benz’den (Almanya) aldıklarının altını çiziyor. İki yıllık bir değerlendirmenin ardından Mercedes – Benz’in onaylı üst yapıcısı olduklarını, bu konuda Türkiye’de Mercedes – Benz’den onay alan ilk firma olduklarını ayrıca vurguluyor. “Şuan Mercedes – Benz, Ford, Iveco, MAN, ve Otokar’ın onaylı üst yapıcısıyız. Çöp araçları başlığında gidersek 7,5 – 8 ton azami ağırlıklı araçlardan 25 ton azami ağırlıktaki araçlara kadar; yani 6 metreküp, 6+1 metreküp, 7+1 metreküp, 8+1 metreküp, 11+1 metreküp, 13+1,5 metreküp ve 18+1,5 metreküp olarak çöp kamyonları üretimi yapmaktayız.” diyerek sözlerini bitiriyor.
Karba, Yeni Fabrikası İle Üretimlerine Hız Verecek
Karba yaklaşık 50.000 m2 alana sahip bir fabrika inşaatını da devam ettirmekte. Türkiye’deki en büyük araç üstü ekipman üreticilerinden biri kabul edilen Karba üretim tesislerini büyütüp modernleştirecek.