Alternatif Yakıt Teknolojileri Dosyamız kapsamında görüşlerine başvurduğumuz IVECO Genel Müdür Yardımcısı Tansu Giz, IVECO Stralis NP 460’ın, Türkiye’de sunulan sadece LNG ile çalışan ilk çekici olduğunu ve menzil kapasitesiyle de rakipsizliğini vurguluyor.
Türkiye’de doğal gazlı araçlara yönelik bilinirliğin hızla artığını ifade eden Giz, “Alternatif yakıtlı araçlarla ilgili çok sayıda soru alıyoruz. CNG, yani sıkıştırılmış doğal gaz için 18 adet dolum istasyonu var ancak LNG (sıvılaştırılmış doğal gaz) için istasyonlar henüz kurulma aşamasında. Avrupa ve batı dünyası da dizelden hızla uzaklaşıyor.” diyor.
“Akaryakıt Üreticileriyle Birlikte Önemli Atılımlar Yaptık ve LNG ile Çalışan İlk Çekicimizi 2018’de Teslim Ettik”
Alternatif yakıt teknolojilerinin hızla gelişen bir pazar olduğunu belirten Giz, “Gerek CNG’de gerekse de LNG’de teknoloji hızlı gelişiyor. IVECO olarak, bir kaç sene önceye kadar 330 HP üzerinde güç veremiyorduk ancak geçen sene 460 HP güç sunan Stralis NP 460’ı lanse ettik ve Türkiye’de ilk satışı gerçekleştirdik. Avrupa’ya baktığımızda, Avrupa Birliği Mavi Koridor Projesi ile belirlenmiş rotalarda, her 150 kilometrede bir CNG, her 400 kilometrede bir de LNG istasyonu kurulmasını sağlayarak, bölge dahilinde doğal gaz kullanımını arttırıp sera gazı salınımını düşürerek çevreye fayda sağlamayı hedefliyor. Avrupa Birliği’nin yayımlamış olduğu direktifler ve bu konudaki politikalarına paralel olarak istasyon altyapısı ve araç sayısı günbegün artmaktadır. 1991 yılında doğal gazın potansiyelini gören ilk ticari araç üreticisi olan IVECO, bu öngörü sayesinde doğal gazla çalışan kamyon, van ve otobüslerden oluşan tam bir ürün gamı üretmeyi başardı. Şu anda dünya genelinde IVECO’nun 25 binden fazla doğal gazla çalışan aracı hizmet veriyor. Ülkemizde ise CNG ile başlattığımız bu akımı LNG ile devam ettirmek için akaryakıt üreticileriyle birlikte önemli atılımlar yaptık ve LNG ile çalışan ilk çekicimizi 2018’de teslim ettik.” diyor.
“İlk Defa LNG ile Çalışan Çekicimiz Karayollarımızda Çalışmaya Başladı”
IVECO’nun bu zamana kadar 35 bin doğal gazlı motor ürettiğini vurgulayan Giz, IVECO olarak satış sonrası motor dönüşümü önermediklerini belirtiyor ve ekliyor: “Dizel motorların doğal gazlı motorlara dönüşümünü önermiyoruz çünkü bu konuda daha önce sorunlar yaşandığını gördük. IVECO’nun bu zamana kadar ürettiği 35 bin doğal gazlı motorun önemli bir kısmı CNG’li yani sıkıştırılmış doğal gazlı. LNG’li yani sıvılaştırılmış doğal gazlı motordan ise şu ana kadar 1000 civarında motor üreten IVECO, doğal gazlı motor üretimi konusunda en yüksek tecrübeye sahip ticari araç üreticilerinden biri konumunda bulunuyor. Bu tecrübe ile birlikte 2018 yılında satışını gerçekleştirdiğimiz IVECO Stralis NP 460 ile ülkemizde ticari araçlar yeni bir soluk kazandı ve ilk defa LNG ile çalışan çekicimiz karayollarımızda çalışmaya başladı.”
“LNG ile Çalışan İlk Çekicidir ve Menzil Kapasitesiyle Rakipsizdir”
“IVECO Stralis NP, 460 HP gücünde, tek yakıtlı, çift LNG depolu olup 1600 kilometreye kadar menzile sahip ve IVECO’nun en iyi yakıt verimliliği teknolojileri ve hizmetleriyle, dizel kamyona kıyasla yakıt harcamalarında yüzde 35’e kadar tasarruf sunuyor. IVECO Stralis NP 460, Türkiye’de sunulan sadece LNG (Sıvılaştırılmış Doğal Gaz) ile çalışan ilk çekicidir ve menzil kapasitesiyle rakipsizdir. Ayrıca havaya olduğu kadar, 71 dBA’dan az olan son derece sessiz çalışmasıyla gürültü kirliliğini de büyük ölçüde azaltıyor. Deposu dolu bir Stralis NP 460 çekici İstanbul’dan Antalya’ya gidip, yakıt almadan İstanbul’a rahatlıkla dönebiliyor.”
“İki LNG Yakıt Deposuyla Tek Dolumda 1600 Km Menzile Ulaşabiliyor”
“Ticari araçlarda misyona bağlı olarak hem CNG hem de LNG kullanılabiliyor. Uzun yol misyonlarında menzil daha uzun olduğu için LNG tercih ediliyor. IVECO Stralis NP her biri 540 litre olan toplam 1080 litrelik iki LNG yakıt deposuyla tek dolumda 1600 km menzile ulaşabiliyor. Şehir içi misyonlarda uzun bir menzile ihtiyaç olmadığı için de LNG yerine CNG tercih edilebiliyor.”
Karbonmonoksit Salınımını Yüzde 90 Oranında Azaltıyor
Doğal gazın fosil yakıtı olmasına rağmen son derece doğaya uyumlu bir yakıt olduğuna dikkat çeken Giz “Bu yakıtı kullanmanın en yararlı kısmı, benzin veya dizelle karşılaştırıldığında, karbonmonoksit salınımını yüzde 90 oranında azaltmasıdır. Atık olarak su buharı dışında bir atık üretmiyor olması çevreye olduğu kadar motorun ve bileşenlerin de temiz kalmasını sağlayarak uzun ömürlü kullanımı destekliyor.” diye belirtiyor.
LNG İstasyonları Kurulum Aşamasında
Türkiye’de doğal gazlı araçlara yönelik bilinirliğin hızla artığını ifade eden Giz, “Alternatif yakıtlı araçlarla ilgili çok sayıda soru alıyoruz. CNG, yani sıkıştırılmış doğal gaz için 18 dolum istasyonu var ancak LNG (sıvılaştırılmış doğal gaz) için istasyonlar henüz kurulum aşamasında. Avrupa ve batı dünyası da dizelden hızla uzaklaşıyor. Gelişmekte olan ve şu anda halen Euro 3 ve Euro 4 uygulanan ülkelerin ise kısa zamanda Euro 6 seviyesine gelmesi bekleniyor.
“Bu Gelişmeler Alternatif Yakıt Kullanımını Özendirecek”
Mc Kinsey Global Trends araştırmasına göre dünyada 2018’de yüzde 30 oranında olan Euro 6 satışlarının 2025 yılında yüzde 85 seviyesine çıkması bekleniyor. Euro emisyon normu her yükseldiğinde araç maliyeti daha da artıyor, dolayısı ile bu gelişmeler de alternatif yakıt kullanımını özendirecektir.
“Otoyoldaki Geçiş Ücretlerinden 1 Ocak 2019’da Başlayarak İki Yıl Boyunca Muaf”
Bilindiği üzere Alman Federal Parlamentosu, doğal gazla çalışan alternatif çekişli 7,5 tonun üzerindeki araçların, otoyoldaki geçiş ücretlerinden 1 Ocak 2019’da başlayarak iki yıl boyunca muaf tutulması kararını onayladı. Bu, doğal gazla çalışan filoların elektrikli araçlarla aynı avantajlardan yararlanacağı anlamına gelmektedir. Temmuz ayında duyurulan doğal gazlı araçların satın alınmasında devlet yardımlarına (LNG araçlar için 12.000, CNG için 8000 €) ek olarak bu muafiyet de Alman lojistik operatörleri için bu sürdürülebilir araçların ekonomik avantajlarını daha da artıracak. Nakliyeciler, ağırlık kategorilerine bağlı olarak yılda kilometre başına 9,3 ila 18,7 Cent tasarruf edecek.
“Doğal Gazlı Araçlarda Bir Ton Tolerans Var”
Avrupa’da olduğu gibi bizde de azami yüklü ağırlığa doğal gazlı araçlarda bir ton tolerans var ancak Karayolları Genel Müdürlüğü halen bunu denetim istasyonlarına bildirmediği için sorun yaşanıyor. Sorunların yaşanmaması adına bu uygulamanın bir an önce başlatılmasını bekliyoruz.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |