Bu ayki sayımızda, Kamyonum Dergisi Haber Müdürü Öykü İmset, e-Centro'yu kameralar, kontrolör ve bilgi işlem sistemi ile donatarak otonom bir otobüse dönüştüren, Otonom Araç yazılım sağlayıcısı Imagry’nin CEO’su Eran Ofir ile görüştü. Imagry’yi yakından tanıdığımız bu söyleşide, firmanın sağladığı hizmetten otonom sürüş teknolojisinin faydalarına, Türkiye’nin otonom sürüş için yeterliğinden Otokar e-Centro’ya dair detayları konuştuk.
“Imagry’nin Yazılımı, Otonom Aracın Tıpkı Bir İnsan Gibi Tepki Vermesini Mümkün Kılıyor”
“Imagry, haritasız bir sürüş sistemi yaratan bir Otonom Araç yazılım sağlayıcısıdır. Biyo-ilhamlı teknolojimiz, yönlendirici bir karar verme ağı için gerçek zamanlı vizyona dayalı algı ağı ile taklide dayalı öğrenen yapay zekayı (AI) birleştirir.” diyerek sözlerine başlayan Ofir; “Imagry'nin yazılımı, otonom aracın yolu olduğu gibi gerçek zamanlı olarak anlamasını ve tıpkı bir insan sürücünün yapacağı gibi dinamik bağlam ve ortamlara tepki vermesini mümkün kılmaktadır.” şeklinde devam etti.
“İki Ana Bileşen; Algılama ve Hareket Planlama”
“İnsan Sürüş Davranışını Taklit Eden Otonom Sürüş”
Imagry’nin çözümünde iki ana bileşen olduğunu belirten Ofir devam etti; “Algılama ve Hareket Planlama. İlkinde, gerçek zamanlı bir görüntü tanıma sistemi, aracın etrafındaki ortamın yukarıdan aşağıya güvenilir şekilde görünümünü oluşturmak için bir video beslemesi kullanır. Kameralar ile 360 derece tarama yapar, 200 metre menzile kadar projeler, yol şekillerini ve işaretlerini, trafik sinyallerini algılar ve bunlara göre tahminlerde bulunur. İkincisinde, uzamsal bir DCNN (derin evrişimli sinir ağı), insan sürüş davranışını taklit ederek araç kullanmayı öğrenir. Böylelikle yeni ve öngörülemeyen durumlara cevap verebilme, gerçek zamanlı olarak algıladıklarına dayanarak veriye dayalı kararlar alabilme özelliklerine sahiptir.
“İnsan Sürüşünden Daha Emniyetli ve Güvenli Bir Sürüş”
Toplu taşımada otonom sürüşün faydalarına değinerek devam eden Ofir; “İlk olarak dünya çapında profesyonel sürücü eksikliğine odaklanmalıyız. Böyle bir ortamda otonom sürüş bizim için bunun önüne geçmemize izin veriyor. Bunun yanı sıra insan sürücülerden daha emniyetli ve güvenli bir sürüş sunduğumuzu söylemek mümkün. İnsan faktörünün devreden çıkmasıyla hem servis operatörleri hem de kullanıcılar için daha az maliyetli bir çözüm sunuyoruz. Araç müfrezesine izin veriyoruz. Ayrıca insan sürücü yerine bir otonom sistemde 7/24 seyahat, daha kısa bekleme süreleri ve daha sıklaştırılmış bir program da mümkün!”
“Sistem Bilgisayarı Tüm Trafik Kurallarına Uyulacağını Garanti Eder”
Otonom sürüşte güvenliğin nasıl sağlandığını sorduğumuz Ofir bunu ise şöyle açıkladı; “Kameralar, aracın etrafında bulunan tüm nesneleri görecek şekilde 360 derece bir görünüm sağlar ve yapay zeka, her nesnenin yörüngesini ve hızını değerlendirir. Sistemin bilgisayarı, tüm trafik kurallarına uyulacağını garanti eder.”
Şu ana kadar Otokar (elektrikli otobüsler), NVIDIA (SOC - bilgi işlem) ve Entron (kameralar) ile ortaklık yaptıklarını belirterek sözlerine başlayan Ofir; “Kamuya açıklamaya izin verildiğinde daha fazlası da gelecek. Bunlar sadece açıklayabildiklerimiz.” diyerek daha birçok ortaklıkları olduğuna vurgu yaptı.
“Otonom Otobüsümüz için Temel Platform Olarak e-Centro’yu Kullanıyoruz”
“Bu Platform 2024’te Dünya Çapında Pazarlanacak!”
Otokar ortaklığıyla ilgili detay veren Ofir devam etti; “Imagry, otonom otobüsü için temel platform olarak Otokar'ın e-Centro elektrikli otobüsünü kullanıyor. Imagry, e-Centro'yu kameralar, kontrolör ve bilgi işlem sistemi ile donatarak otonom bir otobüse dönüştürdü. Bu platform şu anda İsrail'de iki yerde yolda test ediliyor ve 2024'te dünya çapında pazarlanacak.”
“Otonom Otobüslerin Çözmek İçin Tasarlandığı Ana Sorun; Profesyonel Şoför Eksikliği”
“Otonom otobüsün çözmek için tasarlandığı ana sorun, dünya çapında profesyonel otobüs şoförlerinin eksikliğidir (iş gücünün yaklaşık %10'u).” diyerek sözlerine devam eden Ofir ekledi; “Küresel kentleşmeyle birlikte erişilebilir, uygun maliyetli, sık ve güvenli toplu taşıma ihtiyacının arttığına tanık oluyoruz. Ortak ürünümüz bu ihtiyaca cevap vermektedir. Aynı zamanda kriz zamanlarında da insanları güvenli bir yere götürmeye yardımcı olmak için toplu taşımaya ihtiyaç duyulacağına ve otonom otobüslerin bu gereksinimi karşılamak için iyi donanımlı olduğuna inanıyoruz.”
“Hedef Pazarımız Avrupa ve Kuzey Amerika”
“Şu anda Kaliforniya, Arizona, Frankfurt ve Hayfa'da halka açık yollarda otonom sürüş yapan araçlarımız var.” diyen Ofir devam etti; “2023'te ayrıca İsrail'de (en az) iki projede çalışan otonom otobüslerimiz olacak. Ağırlıklı olarak hedeflerimiz ise Avrupa ve Kuzey Amerika üzerinde.”
“Türkiye Yasal Düzenlemeler Açısından Bu Teknolojiye Hazır Değil”
ABD, Kanada, Almanya, İngiltere, İsrail, Fransa, İtalya, İsveç, Norveç, Finlandiya, Hollanda, Japonya, Güney Kore, Singapur gibi ülkelerin yasalar ve yönetmelikler açısından bu teknolojiye hazır olduğunu ifade eden Ofir, Türkiye için ise; “Bildiğimiz kadarıyla, şu anda Türkiye’de otonom sürüşe izin verecek herhangi bir düzenleme mevcut değil. Bunun için "Elektronik kontrollü sürüş" teknolojisini kullanan yasal mevzuat, işleyiş ve araçlar gerekiyor…” dedi.
“Otonom Sürüş Yapay Zeka’nın En Gelişmiş Uygulaması Olarak Kabul Ediliyor”
“Imagry ve Otokar Bizi Bu Alanda Küresel Liderler Olarak Konumlandırıyor”
Son olarak “Bugün otonom sürüş, AI'nın (Yapay Zeka) en gelişmiş uygulaması olarak kabul ediliyor.” diyen Ofir sözlerini şöyle bitirdi; “Imagry ve Otokar, ortak otonom otobüs çözümümüzü pazara sunarak bizleri bu alanda küresel liderler olarak konumlandırıyor.”
Öykü İmset
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |