Treyler nedir?
Bir kamyon tarafından çekilen ve taşıyacağı yükün özelliklerine has bir şekilde tasarlanıp imal edilen en az bir dingili ve çekildiği kamyona çeki oku, döner tabla, kanca v.b adlarla tanımlanan bir bağlantı aygıtı aracılığı ile bağlanan yük taşıma amaçlı karayolu taşıt aracıdır.
1970’li yıllarda uluslararası kara taşımacılığının gelişmesiyle Türk taşımacıların filolarına giren ilk araç olan Amerikan yapımı "dorsey trailers" markalı semi-treylerlerden esinlenerek 'treyler' ismi ortaya çıkmıştır. Söylenim kolaylığı nedeniyle nakliye sektöründe yaygın olarak kabul görmüştür. Teknik olarak treyler deyince ilk akla gelen şey bir çekicinin arkasında yük taşımaya yarayan açık ya da kapalı araçlardır. Treylerler, tehlikeli maddeler dahil olmak üzere her türlü yükü bir noktadan başka bir noktaya taşımak üzere kullanılırlar.
Semi Treyler Nedir?
Bir motoru haiz çekici araç tarafından çekilen ve taşıyacağı yükün özelliklerine has bir şekilde tasarlanıp imal edilen en az bir dingilli ve çekildiği çekici araca king adı verilen bir bağlantı aracılığı ile bağlanan yük taşıma amaçlı karayolu taşıt aracıdır. Semi-treyler, dingil, lastik, fren, süspansiyon, ABS v.b. yürüyüş gurubu ve gü venlik aygıtlarını haiz olmakla birlikte, motoru haiz değildir. İngilizce'de Semi-trailer, Fransızca'da Semi-Remorque olarak adlandırılan aracın tam Türkçe karşılığı olmadığı için; Semi-treyler ve Semi-römork tanımlarının ikisi de doğru kabul edilmektedir.
Treyler Çeşitleri
Treylerler taşıdıkları yük ve kullanım alanlarına göre çok farklı özellikler göstermekte ve değişik isimler almaktadırlar. Ancak kısaca bahsetmek gerekirse, kuru yük taşımacılığı için tenteli ve perdeli tip semi treylerler kullanılırken, askılı tekstil, dağıtım veya hava kargo paletlerinin karayolu ile taşınmasında kullanılmak üzere imal edilmekte olan ve kutu tipi tabir edilen, aluminyum gövdeli araçlar da mevcuttur. Ayrıca rulo sac taşıması, araç taşıması, granül veya sıvı madde taşıması için ayrı ayrı özelliklere sahip özel araçlar da sektörde kullanılmaktadır. Dolayısıyla, lojistik sektöründe belli bir yerden diğer bir yere nakledilmesi gereken her tür yük için treyler sektöründe bu işin optimum ve en verimli şekilde yapılmasını sağlayacak bir çözüm bulunmaktadır
Yük Taşıma Sınıfına Göre
Treylerler, araç imal ve tadil yönetmeliğine (AİTM) göre taşıdıkları ağırlığa göre sınıflandırılırlar. AİTM' nin g bendine göre;
O Sınıfı Araçlar; Treyler ve semi treyler, motorsuz taşıtlar
1) O1 Azami kütlesi 0,75 tonu aşmayan treylerler,
2) O2 Azami kütlesi 0,75 tonu aşan, 3,5 tonu aşmayan treylerler,
3) O3 Azami kütlesi 3,5 tonu aşan, 10 tonu aşmayan treylerler,
4) O4 Azami kütlesi 10 tonu aşan treylerler olarak sınıflandırılırlar.
Tenteli Treylerler: Ulusal ve uluslararası nakliye sektörüne yönelik, her türlü kuru yük, kağıt, sac taşımacılığı yapılabilen treylerlerdir. Kendi içlerinde standart tenteli ile kayar perde ve çatılı olmak üzere ikiye ayrılır. Bu tip treylerleri genelde meşrubat firmaları tercih eder. Perdeli olması treylerin istediği kısmından istediği kadar yük boşaltması imkanını veriyor.
Konteynır Taşıyıcılar: Konteynır bir çeşit 'değiştirilebilir yükleme kabı' dır. Ve bu kapların iki yer arasında muhtelif taşıtlar kullanılarak taşınmasına da 'konteynır taşımacılığı' denir. Platform tip, uzun platform tip ve kılçık tip platform olarak 3'e ayrılırlar. 20, 30, 40' lık ve uzun platformda da 45' lik konteynır taşıyabilirler. Konteynır taşımacılığında dingiller, şasinin muka vemeti ve kilitler çok önemlidir.
Frigorofik Treylerler: Belli bir ısıya sahip olması gerekli olup da nakliye sonunda herhangi bir şekilde tazeliğinden veya formundan bir şey kaybetmemesi gereken ürünlerin taşınması frigorofik treylerler ile yapılır. Ürünün en önemli özelliği sızdırmazlık ve ısı geçirmemesidir. Bazı markalarda -18 dereceye kadar her şeyi muhafaza edebilir. Çoğunlukla gıda sektörüne hitap eden bu treylerlere, soğutucu ünitelerle 4 zamanlı, 4 silindirli motorlar ila ve edilebilir.
Tankerler: Tankerlerin kapasitesi ve içindeki bölmeleri markalara göre değişkendir. 35 bin litre brüt hacmi olabileceği gibi içinde 2-3 hatta 4 bölme olabilir. Genelde müşterinin isteğine göre özel yapılır.
Platform: Genellikle çıplak şasi halinde üretilen, çatısız üst yapılardır. Kendi aralarında şasili ve tanker şasili olarak ikiye ayrılırlar.
Dosyanın devamını Kamyonum dergisinin 28. sayısından takip edebilirsiniz.