İntermodal Taşımacılığa Yatırım Yapan ve Bunu Devam Ettiren
Tek Özel Firma: OMSAN Lojistik
OMSAN Lojistik A.Ş Genel Müdürü G. Osman Küçükertan, 1978 yılında Deniz Harp Okulu Elektronik Bölümü’nden mezun oldu. Sualtı ihtisası yaparak Deniz Kuvvetleri’nin çeşitli birimlerinde görev alan Küçükertan, 1997 yılında Deniz Kuvvetleri’nden ayrılarak Koç Grubu’nda lojistik, satın alma ve tesislerden sorumlu müdür olarak çalışma hayatına devam etti. Küçükertan, 2001 yılında OMSAN’da operasyondan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak göreve başladı. Altı yıl boyunca bu görevde kalan KÜÇÜKERTAN, 2006 yılında da OMSAN Lojistik Genel Müdürlüğüne getirildi. Kombine taşımacılıkta girişimcilere devlet desteğinin varlığından söz etmenin mümkün olmadığını belirten Küçükertan, Kombine taşımacılığın geliştirilmesinde girişimcilere büyük iş düştüğünü ve devletin teşvik edici bir tutum göstermesi gerektiğini ifade etti.
Omsan Lojistik ne zaman kuruldu?
OMSAN Lojistik, 1978 yılında bir OYAK iştiraki olarak kuruldu. O dönemlerde Türkiye’de yavaş yavaş gelişmeye başlayan otomotiv sektöründe yan sanayici bir firma olarak yerini alan OMSAN Lojistik, 1982 yılında otomotiv sektöründe yan sanayi üreticisi olmak yerine nakliye alanında faaliyet gösterme kararı alındı. O tarihten itibaren OMSAN Lojistik’te nakliyecilikten lojistik hizmetleri sunmaya uzanan bir değişim ve gelişim süreci başlandı.
Geleceğe yönelik planlarınızdan bahseder misiniz?
OMSAN LOJİSTİK, başlangıçta OYAK Grubu şirketlerinin nakliye, taşımacılık ve lojistik ihtiyaçlarını çözmeye odaklandı. Ancak bu durum, 2000’li yıllarda yaşanan yeniden yapılanma ile birlikte değişti ve OMSAN grup dışındaki şirketlere de hizmet vermeye ve daha sonraki dönemlerde Avrupa ticaretini hedef almaya başladı. Bu konuyla ilgili gerekli adımlar atıldı. Bugün OMSAN Lojistiğin Fransa, Bulgaristan, Rusya Federasyonu, Romanya, İspanya, Azerbaycan’da şirketleri, İtalya'nın Trieste Limanı'nda ve Almanya’nın Köln şehrinde irtibat ofisleri bulunuyor. 2001–2002 yıllarından başlayan bu dönüşüm sürecinde, öncelikle şirketin bu büyümeyi kaldırabilecek şekilde yeni bir organizasyon şeması oluşturuldu, ardından süreçler tasarlandı. Günümüzde, OMSAN Lojistik; 1250 personeli ile kapıdan kapıya kara, hava, deniz, demiryolu, intermodal taşımacılığı, Türkiye ve Avrupa’da depo ve antrepo yönetimi, bitmiş araç lojistiği (PDI, araç stoklama, uluslararası kara ve deniz taşımacılığı), tehlikeli ve dökme yük (akaryakıt, çimento ) taşımacılığı, ev ve ofis lojistiği, milk run taşımacılığı ve katma değer yaratan gümrükleme, sigorta, lojistik danışmanlık gibi hizmetleri müşterilerine sunuyor..
Şirketimiz, 2006 yılında kur hareketliliği karşısında doğru konumlanmayı bilmiş, amaçladığı ölçüde faaliyetlerini gerçekleştirerek ciro ve karlılık hedeflerinde sapma yaşamamıştır. Ekonomik göstergelerde büyük dalgalanmalar olmaz, bu yıl yapılacak seçimler ekonomimizi olumsuz yönde etkilemezse, yılı 370 milyon YTL’lik bir ciro ile kapatmayı hedefliyoruz. Ancak şunu da belirtmeliyim ki, OMSAN Lojistik için önemli olan cirosal büyümeden çok, sürdürebilir karlılık ve istikrarlı bir gelişimdir.
Şu anda Türkiye’de yük taşımacılığında; vagonla yük taşımacılığını nerede görüyorsunuz?
Türkiye’de vagonla yük taşımacılığı maalesef istenen boyutta değil. Avrupa’ya göre kıyaslarsak da demiryolu taşımacılığının karayolu taşımacılığına oranı çok düşük. Devlet imkİ¢nlarının sınırlılığını göz önünde bulundurursak özel sektöre büyük iş düşüyor. Biz, Omsan Lojistik olarak olarak bu konuda Türkiye’de öncü bir şirketiz. Bugün OMSAN Lojistik, intermodal taşımacılığa yatırım yapan ve bunu düzenli devam ettiren tek özel Türk firmasıdır. İhracat etabında, 2002 itibari ile ilk defa OMSAN Lojistik tarafından alternatif taşıma yolları ve fiyat avantajı sunabilmek amacıyla uygulamaya alınan, intermodal taşımacılık hizmeti ile Köln/Almanya-Köseköy/İzmit hattında karşılıklı olarak demiryolu+karayolu bağlantılı taşımalar gerçekleştirilmektedir.
Bu sistemin diğer taşıma türlerine göre avantajları nelerdir?
Intermodal taşımacılığın müşterilerimize sunduğu avantajları; tüm vagonların aynı lokasyonda olmasından kaynaklanan kontrol ve takip kolaylığı, karayoluna oranla daha az kaza riski, swap body’nin yükselebilir tavan özelliği sayesinde maksimum yükleme optimizasyonu, blok tren ile belirli rota ve belirli program, uzun vadede düzenli yükleme ve sabit fiyat garantisi, diğer taşıma sistemlerine göre olumsuz hava koşullarından minimum etkilenme şeklinde sıralayabiliriz.
Ayrıca; ülke geçiş belgesi ve kota sorunları gibi nedenlerden dolayı karayolu ile taşımanın yapılamadığı veya büyük zorluklarla yapıldığı durumlarda intermodal taşımacılık Türkiye’nin dış ticaretine katkıda bulunmaktadır. Ayrıca, Intermodal taşımacılık, çevre kirliliği oluşturmayan ekolojik bir taşımadır. Geçtiğimiz günlerde değerli iş ortaklarımızın katılımıyla 1000 Blok trenimizi bir tören ile karşıladık. 1000. Blok tren ile 32 bin TIR seferi ve 92 milyon km’e karşılık gelecek taşımayı gerçekleştirdik. Böylece; AB Euro 3 gaz emisyon değerleri baz alınarak; 680 Ton Karbon Monoksit, 214 Ton hidro karbon, 1.619 Ton Nox – Azot oksit ve 32 Ton partikülden oluşan toplamda 2.545 ton zararlı materyalin emisyonunu engelleyerek çevreyi koruduk. 100 km’de
Kombine taşımacılık çözümlerinde devleti girişimcilere yeteri kadar destek oluyor mu?
Bugüne kadar kombine taşımacılıkta girişimcilere bir devlet desteğinin varlığından söz etmemiz maalesef mümkün değil. Türkiye’de gelişen sanayiye paralel olarak, ulaştırma alt sektörlerinin birbirleri ile uyumlu çalışması ve kombine taşımacılığının yaygınlaştırılması önem arz etmektedir. Kombine taşımacılığın geliştirilmesinde girişimcilere büyük iş düşüyor ancak, yaygınlaştırılması ve özendirilmesi konularında devletin yol gösterici, planlayıcı, düzenleyici ve denetleyici bir rol oynaması gerekliliği kaçınılmazdır.
Tren ile yük taşıma işlemi nasıl yapılıyor, bu konuda prosedür nasıl işliyor?
Müşterimizin yedek parça toplama ve dağıtım merkezi ithalat süreci için başlangıç noktasıdır. Blok tren yüklemeleri demiryolu hattı üzerinde yapılır ve vagonlar Köln-Niehl Terminali’ne çekilir. Buradaki vagon birleştirme işlemlerinden sonra blok tren Alman demiryollarına teslim edilir. Evrak işlemleri ve fiziksel kontrolleri yapıldıktan sonra vagonlar hareket eder. Sınırlarda, tren ile ilgili evrakları, vagonların teknik ve SB yük uygunluk durumları ülke demiryolları yetkililerince kontrol edilir, bir sonraki ülke demiryollarına lokomotif ve makinist değiştirilerek tren teslim edilir.
Blok tren, TCDD tarafından Kapıkule’de teslim alındıktan sonra, gümrük kontrolleri yapılıp Sirkeci'ye hareket ettirilir. Feribotlar ile Haydarpaşa'ya geçirilir. OMSAN Köseköy Terminali’ne varan blok tren, gümrük işlemleri neticesinde müşterimizin üretim ve zaman planına uygun olarak fabrikaya gönderilir. OMSAN uzmanları, burada boşaltma işlemlerini takip eder. Boşaltılan SB’lerin bir kısmı Köseköy Terminali’ne sevk edilir. Kalan SB’ler de 3. parti müşterilerin yükleme adreslerine yönlendirilir. Almanya’ya gönderilen ihracat blok treni Köln-Niehl Terminaline varınca alıcılara ulaştırılır.
Hangi ülkelere bu şekilde taşımacılık yapılabilir?
İntermodal taşımacılıkta bugün OMSAN Lojistik, Türkiye (Köseköy)-Almanya (Köln) arasında hizmet vermektedir. OMSAN Lojistik, Köseköy Terminali’nde 17.000 m2’lik, 7/24 esasına göre, gümrüklü ve gümrüksüz bir sahanın işletmesini de gerçekleştirmektedir. Köseköy’den yola çıkan trenimiz, önce Bulgaristan, sonra Romanya ve daha sonra Macaristan ve Avusturya’dan geçer ve en son Almanya Köln’e ulaşır. OMSAN Lojistik yakın zamanda başka hatlarda da hizmet vermeye başlayacaktır. Buna yönelik çalışmalarımız devam etmektedir.
Bu taşımacılığı yapan trenlerin kapasitesi ne kadar, aracın fiziksel özelliklerinden bize bahseder misiniz?
İntermodal taşımacılıkta, bir müşterinin malı; hem tren vagonuna hem de uzun araçlara monte edilebilen, swap body olarak adlandırdığımız (değişken gövde) ekipman ile taşınmaktadır. Bugün intermodal hizmetimiz toplam 450 adet Swap Body ve toplam 250 adet vagon ile devam etmektedir. Swap Body’ler hem kara hem de demiryolu taşımasına uygun olarak tasarlanmış, çekici arkasına ve vagon üzerine monte edilebilme özelliğine sahip konteynırlardır. Yükselebilir tavan mekanizması sayesinde yüklemelerde 3 metrelik iç yüksekliğin tamamı kullanılabilmektedir. Swap Body’lerin 96,50 m³’lük yükleme hacmi olup, iç uzunluğu
Trenle yapılan taşımacılık, diğer taşıma türlerine göre süre açısından bir dezavantaj oluşturmuyor mu?
Avrupa Birliği’nin büyük desteğini alan intermodal taşımacılık, karayolu taşımacılığına rakip değil, onu tamamlayan, etkinliğini arttıran ve daha düşük maliyetli taşıma olanağı sağlayan bir taşıma modudur. Her gün yenilenen/kendini yenileyen sistemler ile taşıma süreleri de gittikçe daha makul hale gelmektedir.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |