Heyetler, aşağıda belirtilen gündem maddelerini görüştüler.
1. Her iki ülke ile ilgili karayolu taşımacılığına dair bilgi ve istatistiklerin paylaşımı
2. Karayolu eşya taşımacılığı
3. Diğer konular
Her iki ülke ile ilgili karayolu taşımacılığına dair bilgi ve istatistiklerin paylaşımı
Heyetler, Türkiye Cumhuriyeti ile Almanya Federal Cumhuriyeti arasındaki ticaretin ve karayolu taşımacılığının mevcut durumu hakkında istatistiki bilgi teatisinde bulundular. Taraflar, istatistiki verilerdeki küçük farklılıklara rağmen iki ülke arasındaki ticaret ile karayolu taşımacılık faaliyetlerindeki olumlu gelişmeleri memnuniyetle karşıladıklarını ifade ettiler.
Almanya heyeti, Almanya’daki yeni ulaştırma politikaları hakkında bilgi verdi. Bu bağlamda, karayolu ve genel ulaştırma politikaları açısından 2025 yılına kadarki hedefleri öngören kapsamlı bir yük taşımacılığı ve Lojistik Mastır Planının hazırlandığını, bu planın Temmuz 2008 yılında yürürlüğe girdiğini belirttiler.
Karayolu Eşya Taşımacılığı
Taraflar, 2008 yılı kesin ve 2009 yılı geçici kotalarının belirlenmesinde, taşımacılara sağladığı esneklik ve avantajlardan dolayı çevreyi koruyucu ve güvenli araçların desteklenmesi konusunda mutabık kaldıklarını söylediler. Türk tarafı, karayolu taşımacılığında ikili ve transit taşımaların serbestleştirilmesi konusunun birçok ikili ve çok-taraflı uluslararası platformda gündeme geldiğini, artan ticaret hacmi ve geçiş belgesi talebi dikkate alınarak, iki ülke üzerinden yapılan transit taşımaların libere edilmesini önerdi.
Alman tarafı, bu aşamada transit taşımaların serbestleştirilmesi imkanının zor olduğunu, bu konuda Türkiye’nin DTÖ ve BM/AEK gibi platformlardaki girişimlerinin olduğunu, bu platformlarda ortaya çıkacak görüşme sonuçlarını da gördükten sonra, transit taşımacılığın serbestleştirilmesi konusunu konuşabileceklerini ifade ettiler.
Türk heyeti 2008 yılı kotasının 28.000 adet artırılmasını talep etti.
Alman heyeti, konuyla ilgili açıklamalar yaptıktan sonra, 11.000 adet geçiş belgesini, EURO III taşıtları için kullanıma sunabileceklerini kabul etti.
Her iki taraf 2008 yılı için kesin kotanın aşağıdaki şekilde belirlenmesinde mutabık kaldılar.
-Tek-tip geçiş belgesi geleneksel taşıtlar 37.500
-Tek-tip geçiş belgesi ‘yeşil’ TIR (Euro I) 74.000
-Tek-tip geçiş belgesi ‘daha yeşil ve güvenli’ TIR (Euro II) 25.000
-Tek-tip geçiş belgesi ‘Euro 3 güvenli’ TIR (Euro III) 26.000
-Tek-tip süreli geçiş belgesi ‘Euro 3 güvenli’ TIR (Euro III) 50
-Üçüncü ülke geçiş belgesi kendi ülkesini geçmemek kaydıyla canlı havyan taşımaları 500
Toplam (Süreli geçiş belgesi ve hayvan taşımacılığı geçiş belgeleri hariç) 162.500
Taraflar 2009 yılı kotası için önerilerini sunmuşlardır. Uzun müzakereler sonucunda 2009 yılı için geçici kotanın aşağıdaki şekilde belirlenmesinde görüş birliğine vardılar.
-Tek-tip geçiş belgesi geleneksel taşıtlar 37.500
-Tek-tip geçiş belgesi ‘yeşil’ TIR (Euro I) 74.000
-Tek-tip geçiş belgesi ‘daha yeşil ve güvenli’ TIR (Euro II) 25.000
-Tek-tip geçiş belgesi ‘Euro 3 güvenli’ TIR (Euro III) 26.000
-Tek tip geçiş belgesi ”Euro 4 güvenli” TIR(EURO IV) 5.000
-Tek-tip süreli geçiş belgesi ‘Euro 3 güvenli’ TIR (Euro III) 50
-Üçüncü ülke geçiş belgesi kendi ülkesini geçmemek kaydıyla canlı havyan taşımaları 500
Toplam (Süreli geçiş belgesi ve hayvan taşımacılığı geçiş belgeleri hariç) 167.500
Türk tarafı, EURO III araçlar için tahsis edilen, yıllık çok giriş-çıkışlı geçiş belgelerin kullanımında karşılaşılan sorunlara değindi. Almanya tarafında, tahsis edilen her bir belgenin firmanın sadece beş aracı tarafından kullanılmasına izin verildiği, bunun da söz konusu belgelerin verimli kullanımını azatlığını ifade etti.
Alman tarafı, Karayolu Taşıma Kanunu ve Yönetmeliği çerçevesinde Alman taşımacıların Türkiye’de pazara girişe ilişkin mali şartların ağırlığından duyulan rahatsızlığı ifade etti. Türk tarafı söz konusu mevzuatın uygulanmasına ilişkin detaylı bilgi vererek, yerli ve yabancı taşımacılar arasında mali şartlar açısından bir ayırım yapılmadığını belirtti.
Alman tarafı, 1 Eylül 2008 itibarıyla başlatılan kombine taşıt uygulaması hakkında bilgi talep etti. Türk tarafı, bu uygulamanın gerekçesini detaylı olarak aktarmış ve ayrıca, Bakanlıkça yapılan düzenlemeye göre, bu kombinasyona sahip araçların geçişlerine, Bakanlığa müracaat ederek izin almak şartıyla, 2008 yılı sonuna kadar müsaade edileceğini ifade etti.
Alman tarafı, son Karma Komisyon Toplantısında da gündeme getirilen Alman taşımacılarının Türk topraklarında Tır Karnesi kullanarak yaptığı geçişlerde güzergİ¢h kat etme sürelerinin kısa oluşuna dikkat çekti.
Türk tarafı, Alman heyetinin talebi üzerine, Türkiye’nin ADR Konvansiyonu’na taraf olma süreci ve uygulamaya yönelik yapılan çalışmalar hakkında Alman tarafını bilgilendirdi. Her iki taraf da tehlikeli madde taşımacılığı konusundaki işbirliğinin önemini vurguladı.
Alman tarafı, Boğaz Köprüleri’nin tehlikeli madde taşıyan Alman taşıtlarınca kullanılması sırasında, tehlikeli maddelerin sınıflandırılması konusunda yorum farkı nedeniyle karşılaşılan sıkıntıları dile getirdi.
Türk tarafı, Alman tarafının talebi üzerine, Türk-Bulgar Kapıkule sınır kapısındaki modernizasyon çalışmaları ve trafik düzenlemeleri ile ilgili mevcut uygulamalar hakkında detaylı bilgi verdi.
Alman tarafı, mevcut izin belgelerinin iki yerinde, daha iyi anlaşılabilmesi için, metin değişikliğine gideceklerini belirtti. Alman tarafı bunu yazılı olarak örnek izin belgesi ile birlikte Türk tarafına ileteceğini ifade etti.
Taraflar, 2010 sonrası uygulanacak yeni CEMT kota sistemi hakkında karşılıklı bilgi teatisinde bulunmuş ve CEMT çerçevesinde işbirliğinin yararlı olacağını belirtti.
Toplantı, yapıcı ve dostane bir atmosferde gerçekleşti ve heyetler ulaşılan sonuçtan memnuniyetlerini ifade ettiler.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |