Sektör bütün yönleriyle hızlı bir devinim halinde. Biz de bu bağlamda teknolojik gelişmeleri, yeni bağlantılar ile ulusal ve uluslararası mevzuat ve uygulamalardaki değişiklikleri yakından takip ediyoruz. Ve devamında yaşanan bu hareketli gündemi tüm yönleri ile inceleyip tarafların görüş ve değerlendirmeleri ile sayfalarımıza taşıyoruz.
Geçtiğimiz günlerde neler oldu, neleri takip ettik diye sorarsanız özetle...
Bildiğiniz üzere araç üreticilerinin teknolojik gelişmeleri yakından takip ettiğimiz konulardan biri. Üretilen hidrojenli, elektriklikli araçlar hakkında detayları sıkça sizlere aktarıyoruz; geçtiğimiz sayımızda da Ford Trucks’ın hidrojen ile çalışan içten yanmalı tek silindirli araştırma motorunu tasarladığını ve bu motorun ilk ateşlemesini de başarıyla gerçekleştirdiğini aktarmıştık.
Bir başka gelişme de; Togg ve Farasis Energy ortaklığında enerji depolama çözümleri geliştirmek üzere kurulan Siro Silk Road Temiz Enerji Depolama Teknolojileri’nin Batarya Geliştirme ve Üretim Kampüsü’nün inşaatının başlaması ile batarya üretimi yönünde bir adımın atılması oldu. Gemlik’te Togg Teknoloji Kampüsü’nün yanında inşa edilecek kampüste, batarya hücresi de dahil 20 GWs kapasite hedefiyle yapılacak üretimin, 2035 yılına kadar 50 GWs üzerine çıkarılacağı belirtildi. “Siro, otomotiv ve otomotiv dışı uygulamalarda Türkiye’nin yanında, bölgede 120 ülkeye de ihracat gerçekleştirecek ve batarya hücre laboratuvarı 2023 sonu itibarıyla devreye alınarak batarya hücremizi kendimiz geliştirip üreteceğiz.” denildi. Bakalım biz de konunun yakın takipçisi olacağız.
Diğer taraftan da sektörde de önemli gelişmeler yaşanmaya devam ediyor. Ticaret Bakanlığı lojistik sektörüne sağladığı destekleri, sektörün gösterdiği gelişmeler ve yaşanan ekonomik durumlar neticesinde yılın başında artırmıştı. Daha önceki sayımızda ve yazımda da dile getirmiştim.
Geçtiğimiz günlerde Bakanlık, lojistik ve taşımacılık sektörünün ihtiyaç ve talepleri doğrultusunda destek mevzuatının değiştirilmesine yönelik olarak 5448 Sayılı Karar'ın Lojistik ve Taşımacılık Hizmetlerine Yönelik Uygulama Usul ve Esaslarına İlişkin Genelgede değişiklik yaptı.
Yapılan değişikliklere göre:
Acentelik hizmetleri de lojistik ve taşımacılık hizmet sektörü kapsamında desteklenecek. Yurt dışındaki depo/antrepolar birim desteği kapsamında değerlendirilecek. Sektörel ticaret heyeti düzenlemek için talep edilen asgari 8 yararlanıcı şartı 5'e indirildi. Destek programının tabana yayılması amacıyla desteklenecek firmalarda aranan ciro şartı kaldırıldı. 17 adet yeni belge ve sertifika pazara giriş belgeleri desteği kapsamına alındı.
Ancak sektör desteklerden yararlanmak noktasında ya prosedürleri aşamayacağını ya da sürecin kolay olmayacağına inandığını belirtiyor. Bakalım bu değişiklikler sektörün desteklere karşı yaklaşımını nasıl etkileyecek? Sektörde nasıl bir karşılık bulacak...
Bir başka önemli gelişme de; 30 Mart 2023 tarihi itibarıyla Azerbaycan sınır gümrüklerinde ücret karşılığı alınan Azerbaycan geçiş belgesi verilmesi uygulaması ile ağır yük taşıtları için şehir vergisi uygulamasına son verilmesi ve aynı zamanda azami ağırlığın 38 tondan 41 tona yükseltilerek tehlikeli madde taşımalarından alınan ücretin de kaldırılması oldu.
Yeni sayımızda, sektörel pek çok konunun yanı sıra sektörün bu gelişmelere dair değerlendirmelerini de dinledik… Görüşmelerimizde Azerbaycan’ın ücret karşılığı alınan geçiş belgesi uygulamasını kaldırmasının kota dâhilinde taşıma yapılması demek olduğu ve kota biterse hiç bir Türk aracının Azerbaycan’a giremeyeceği yönünde değerlendirmeler aktarıldı. Tabii sektörün çözüm beklediği pek çok sorun var; önemli sorunların başında belge sıkıntısı da geliyor. En önemlisi ise sektör, hayali konular yerine önlerinde bir çığ gibi duran sorunlarına odaklanılarak, gerçekçi çözümler sunulmasını bekliyor.
Evet, geçtiğimiz dönemi ana hatları ile böyle özetleyebiliriz.
Ancak önümüzdeki günler çok daha büyük sürprizlere gebe olabilir. Bakalım, göreceğiz...
Umarım ne olursa olsun bugünler yarınlardan güzel olur.
Sevgiyle