Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
kamyoon, nakliye, taşımacılık
kamyonum dergisi, youtube kanal, kooperatif,
English
“WE ARE THE ONLY COMPANY IN TURKEY AND THE 3RD IN THE WORLD”

“WE ARE THE ONLY COMPANY IN TURKEY AND THE 3RD IN THE WORLD”

1 2 3 4 5 6
Dergi
alp özler, yılnak,
   
  Dr. Can Baydarol cbaydarol@hotmail.com  
BRICS
9 Eylül 2024 Pazartesi

BRICS’e üye olma talebimizin ısıtılıp ısıtılıp yeniden masaya getirilişinin kaçıncısı olduğunu ben unuttum. Sayısını hatırlayanlar varsa lütfen beni aydınlatsın.

Ne zaman AB’ye kızsak, ne zaman şu sıralarda tartışmalı olmakla beraber Kopenhag kriterlerinden usansak, ne zaman Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin kararlarına uyum sorunu yaşasak, arada bir ABD’ye teessüflerimizi bildirsek, NATO’dan hoşlanmasak, vs. BRICS kozunu adeta bir şantaj kartı olarak masaya getirmekten hiç vaz geçmedik.

Bu yazıda işin siyasi boyutunu bir yana bırakmak niyetindeyim. Hani NATO’dan vaz geçip farklı sulara mı yüzmek niyetini sorgulamayacağım. Ancak son iki haftada yaşadıklarımız ve söylemlerimizle ne kadar tutarlı olup olmadığımızı bir kaç küçük teknik hatırlatmayla değerlendirmeye çaba göstereceğim.

Öncelikle Dışişleri Bakanı Fidan’ın beş yılın ardından ilk defa AB gayrı resmi Dışişleri Bakanları toplantısına davet edildiğini, Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri’nin bu daveti bir fırsat olarak değerlendirdiğini unutmamakta yarar var. Bu toplantı vesilesi ile hiç kimsenin Türkiye’nin tekrar AB üyeliği rayına gireceğine inancı olmadığının da altını çizelim. Ancak iki ana başlıkta bir ilerlemenin karşılıklı çıkarlar bağlamında olup olmayacağı kayıtlara düştü. Vize sorunu konusundaki bir ilerlemenin belki kademeli iyileştirme niteliğinde olabileceği, öte yandan uzun süredir tartışma konusu olan gümrük birliğinin güncellenmesi konusunda bazı somut adımlar atılabileceği bu toplantı vesilesiyle düşünülmeye başlandı.

Peki gümrük birliğinin bırakın güncellenmiş halini, mevcut halini hatırlayan kaldı mı?

Eğer karşılıklı siyasi irade bu yönde tecelli ederse, güncellenmiş hali yapılacak oldukça zahmetli teknik bir çalışmanın konusu olacaktır. Güncellemeyi bir tarafa bırakıp, mevcut durumu tanımlamaya çalışalım.

Türkiye ile AT (AB değil) arasındaki gümrük birliği sanayi ürünlerinin ve sanayi katma değeri oranında işlenmiş tarım ürünlerinin Türkiye ile AT arasında serbest dolaşımını, üçüncü ülkelere karşı da ortak gümrük tariflerinin ve bir adım ilerisinde ortak koruma önlemlerinin uygulanmasını öngören bir düzenlemedir. Sözkonusu gümrük birliği ile üçüncü ülkeler aleyhine bir ticaret alanı oluşturulması, 1995’e kadar GATT’a (Gümrük ve tarifeler üzerine Genel Anlaşma), 1995 yılından itibaren GATT’ın kurumsallaşmış yapısı olan Dünya Ticaret Örgütüne istisnai kural olarak konsolide edilmiş bir yükümlülüktür. Diğer ifadesi ile ben gümrük birliğinden sıkıldım, ayrılıyorum demenin şu anda hesaplanması neredeyse imkansız ciddi maliyetleri vardır.  

Peki BRICS’e üye olmakla gümrük birliğinin ne ilgisi var?

Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin özelinde konuya yaklaştığımızda, özellikle Rusya’ya karşı uygulanan ambargolar, Çin başta olmak üzere diğer BRICS ülkelerine karşı uygulanmakta olan ticari korunma önlemleri (anti damping, anti sübvansiyon, vs.), bir gümrük birliği yükümlülüğü olarak Türkiye’nin de uygulaması gereken önlemler niteliğindedir.

Hoş çeşitli vesilelerle, Türkiye’nin AB’den kaynaklanan nedenlerle AB’nin ortak ticaret politikasına tam olarak uyum sağlayamadığı, dolayısı ile koruma önlemlerinden de çeşitli bahanelerle kaçınabileceği öne sürülebilir. Ancak bu durum herhalde ticaret savaşlarının giderek yoğunlaşması kaçınılmaz hale gelecek önümüzdeki dönemde AB tarafından çok da kabul görmeyecektir.

Çok basit örnek verelim, Çin’den BRICS vasıtasıyla sıfır gümrükle (AB’nin uyguladığı Ortak Gümrük Tarifesinden muaf) + olası anti damping ya da anti sübvansiyon vergisi uygulanmadan Türkiye’ye ithal edilen ve dolayısı ile millileşen bir ürünün, Türkiye-AB gümrük birliği dolayısı ile AB’de serbest dolaşımda olacağı sizce kabul edilebilir bir durum mu?

Bu arada Çinli yatırımcıların Türkiye’ye yatırım yapma iştahlarının arkasında Türk menşei kazanıp, Türkiye-AB gümrük birliği kurallarından yararlanmak isteği yok mu? Ben Türkiye’ye yatırım yapmış Çinli yatırımcı olsam, Türkiye’yi BRICS’de görmek istemezdim. Çünkü BRICS’e katılacak olan Türkiye bu koşullar altında AB’nin gümrük birliğinin çok büyük bir olasılıkla  dışında kalacağından Türkiye’ye yatırım yapmanın pek bir anlamı kalmaz. Siz Çin olsanız Türkiye’yi BRICS’de ister miydiniz?

Allah’tan şu sıralarda Rus yetkililer, Türkiye’nin BRICS’e katılmasının sanıldığı kadar kolay olmadığının altını çiziyorlar. Türk uzmanlara kulakları tıkalı olan yetkililerimiz, işin içine Rus uzmanlar katılınca dinlemekten kaçınmıyorlar.

 

 

 


E-posta   Facebook   Twitter     Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR     Onay bekleyen yorum yok.
 

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
 
   
 
Bu haber henüz yorumlanmamış...

 
FACEBOOK YORUM Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
Kalkınma Yolu
seyit usta, römort, treyler, üst yapı,
kamyonum, kamyon, kamyonumdergisi, kamyonumpazar,
YAZARLAR
Kamyonum TV
ÇOK OKUNANLAR
Güzeller
FACEBOOK'TA KAMYONUM
ANKET
Uluslararası taşımalarda karşılaştığınız en büyük sorunlar nelerdir?
 
Kamyonum Künye İletişim Abonelik ve Reklam Sitene Ekle
GüncelEkonomiİhaleGündemHaberlerTeslimatDeniz TaşımacılığıLojistikEnglish
Ağır Vasıtalarda Yeni ModellerHafif Ticarilerde Yeni ModellerÖzel Tasarım AraçlarModifiye KamyonlarTreyler GaleriÜstyapı GaleriOtobüslerde Yeni ModellerKamyon MagazinGüzeller
Yeni Araç TanıtımlarıTest Sürüşleri - KamyonTest Sürüşleri - Hafif TicariKamyon YarışlarıMonster Truck YarışlarıKamyon SimülatörleriOtobüs SimülatörleriYeni TeknolojilerKamyon Magazin
srctrucktreylerfahrerşoförKamyonbusnewsdikkat