“2004’den Beri Bu Sistem Deneniyor Ama Yapılamıyor”
“Son 4 Bin KM’de Yüzde 16,1 Yakıt”
Eroğlu Römork’tan bahseden Osman Eroğlu şirketlerinin sektörde 40 yıldır var olan bir aile şirketi olduğunu belirtti. Türkiye’de 15 tona kadar bütün römorklara plaka verebilen kendi sektöründe tek firma olduğunun altını çizen Eroğlu uzmanlık alanlarını şu sözlerle açıkladı: “Biz 0 dan 15 tona kadar her türlü özel amaç römorklar ve dorseleri , şantiye kullanımları için jeneratör ve konteyner taşıma römorkları üretiyoruz. Türkiye nin bu sektörlerdeki en büyük firmalarının ana imalatçısıyız. Orta Doğu dan , Arap ülkelerine Rusya dan israile kadar çoğu ülkelere ithalat yapmaktayız.
“2004’ten Beri Deneniyor”
Eroğlu “Mini Tır fikri; yurtdışından gelen bir kataloga bakarken dostum, bu işte ortağım Turan Doğançay ile yapmaya karar verdik. Şunu biliyorduk; 2004’den beri bu sistem deneniyor ve yapılamıyor. Hatta bir firma ciddi bir şekilde uğraştı. Biz doğru zamanda doğru kişilerle çalıştık. Birinci araçtan sonra ikinci aracı yaptık. Çıkış noktası aslında yapalım mı? Yapalım şeklinde oldu. Hukuki incelemeler başladı. Fren sistemlerini yurt dışından getirdik.” dedi. Çalışmaya yaklaşık bir sene önce başladıklarını ifade eden Eroğlu şimdiye kadar iki araç yaptıklarını belirtti.
“Püf Nokta Fren Sistemidir”
Mini Tır’ın üretimiyle ilgili püf noktasını da paylaşan Eroğlu; işin sırrının fren sisteminden geçtiğini söyleyerek şunları ekledi: “Bu işin püf noktası aslında aracın kendisidir. Dorsesini bu sektörün içinde olan herkes yapabilir. Araçların fabrika çıkışı hidrolik ABS frenlerdir. Ama dorseler havayla çalışır. Özellikle O3 yarı römorkta , havalı süspansiyonlu dingiller ve Wabco EBS vardır. Frene basıldığında 0,02 saniyede hava dorseye gider. Bu sistemi sağlayan fren sistemidir. Dünya’da bu işi adam akıllı yapan tek bir firma var ve biz o firmanın Türkiye Distribütörüyüz. Aracın mevcut motoruyla ve fren sistemiyle oynamıyoruz. Ama dorse frenle çalışıyor.” Üretilen Mini Tırlar için beygir ve motor şartının da olduğunu söyleyen Eroğlu 2500 motor üstü ve en az 130 beygir araca sahip olmak gerektiğini belirtti. Burada bir ayrıma dikkat çekmeyi de ihmal etmeyen Eroğlu “Bizim bu zamana kadar yaşadığımız tecrübelerde kamyonet sınıfında çok sıkıntıyla karşılaşmadık. Ama kamyon sınıfında beygir yüksek olması gerekiyor. En az 180 beygir olması gerekiyor. Aracın beygiri ne kadar artarsa torku artıyor.” dedi.
“Mini Tır Yarı Maliyettir”
Mini Tır’ın işletme maliyetini büyük oranda düşürdüğünü ifade eden Eroğlu daha baştan 30-40 bin Euro’luk bir kar elde edilebileceğini söyledi. Sözlerine “İnsanlar Mini Tır’ı neden tercih etmelidir?” soruna cevap vererek devam eden Eroğlu şunları söyledi: “Mini tır kullanıldığı sektöre göre, diğer tırlara göre yarı maliyettir. Örneğin; strafor, meyve kasası, plastik kutu, oyuncak, plastik boru , balık kutusu gibi hacmi olup ağırlığı olmayan işlerde kullanılmasında yarı maliyet verir. Fiyata örnek verecek olursak, sıfır bir çekici aldığınızda en az 75-80 bin Euro, bunun yanında kapalı tenteli bir dorse aldığınızda 30-35 bin Euro daha ekleniyor. Mini tıra baktığımızda; kapalı tenteli minitırımız yaklaşık olarak 70 bin Euro’ya gelir. Strafor fabrikaları 13*60 bir dorseyi ağzına kadar doldurduğunda taşıdığı yük 2-3 ton olur. Bu araç yüzde 30-35 arası yakar. Bizim aracımız yüzde 16 yakar. Kamyon sınıfı olan beyaz aracımız yaklaşık olarak 13 bin KM yol yaptı. Bunun son 4 bin KM’sini 10-11 ton arası yük taşırken yüzde 16.1 yakıtla yaptı. Bu da işletme için çok ciddi bir rakamdır”. Mini Tır’ın normal bir tırın taşıdığı yükü taşıyamayacağını belirten Eroğlu, Mini Tır’ın amacının hacmi olup ağırlığı fazla olmayan işlerin taşınması olduğunu söyledi.
“Wabco EBS Mevcut”
Mini Tır’ın özellikleriyle ilgili de konuşan Eroğlu, O2 ve O3 olmak üzere iki farklı römorkun bulunduğunu belirtti. “O3 römorkta 7 metreden 13.60 a kadar tek ve çift dingil seçeneği var. 7 metreyle 10 metre arası tek dingil, 8 metreyle 13 metre arası çift dingil seçenekleri sunabiliyoruz. Bunların da tek dingilde çift lastik gibi seçenekleri var. Çift dingil olduğu zaman 10 bin 500 KG, tek dingil olduğu zaman 9 ton civarında tonajı var. O3 römorklarda BPW dingil, hava süspansiyonu, kampanalı ve Wabco EBS mevcuttur. Bunun üst yapısı konteynır, karavan, oto taşıyıcısı gibi birçok sektörde kullanılabilir.” diyen Eroğlu Mini Tır’a ilginin giderek büyüyeceğini belirtti.