“Ford’la kaldıramadığım yüküm kalmadı…”
32 yıldır şoförlük yapan ve bu sektörün çınarlarından olan Kazım Çetinkıran ile Ford Cargo 1838 T ile yolculuğumuza başlıyoruz. 22 yıl Mersin’de çalışan Çetinkıran şimdi de Aydın İnşaat’ta hizmetlerine devam ediyor. Uzun yıllardır İnşaat sektöründe yüksek tonajda taşımacılık yaptığını ancak Ford Cargo ile hiç gözünün arkada kalmadığını söyleyerek söze başlayan şoförümüzle Tan Oto’dan damperli dorsemizi takıp Macunköy istikametinde yola koyuluyoruz.
“Eğri Oturalım Doğru Konuşalım”
Çetinkıran dorseyi Ford Cargo 1838’e takarken bakıyoruz. Çok rahat yanaşıp takıyor. Ama yine de şoförümüze sormadan edemiyoruz; aynaların görüş açısını, direksiyonun durumunu. Daha sorumuzu bitirmeden Çetinkıran söze giriyor: “Aynalarda görüş açısına diyeceğim hiç bir şey yok! Eğri oturalım doğru konuşalım, aynalar sayesinde aracın her tarafına hâkim olabiliyorum. Sizin de gördüğünüz gibi dorseye de çok rahat yanaştım. Aracın üzerinde bulunan aynaların açıları çok iyi düşünülmüş.” Direksiyon hakkında da olumlu yorumlar yapan Çetinkıran; “Aracın hakimiyetini size tam anlamıyla teslim eden bir direksiyon ve kabin hakimiyeti var. Ağır Ticari şoförü olan bizler günümüzün çoğunu bu kabinde geçiriyoruz. Ford Cargo’nun kabinindeki konfor, sürücü koltuğunun fonksiyonelliği oldukça iyi. Fakat Kabin biraz daha geniz tasarlansaydı, sanki daha iyi olurdu gibi me geliyor…’
Aracımızın çekiş gücünü ve performansını sorduğumuzda hiç düşünmeden sorumuzu cevaplayan şoförümüz, bu araçla Boyabat’ta çalıştığını ve 20 km rampa inip çıktığını; hatta normalinden çok fazla tonajlarla çalıştığını ve hiçbir sıkıntı çekmediğini vurgulayarak memnuniyetini ifade ediyor.
Yolculuğumuza devam ederken hem bize mesleki deneyimlerinden ve yaşadığı ilginç olaylardan bahsediyor hem de araca ilişkin yorumlarını da sürdürüyor. Biz de bu arada hemen aracın manevra kabiliyetini ve yol tutuşunu soruyoruz “Şimdi siz de bilirsiniz bu araç inşaatta da kullanılıyor, uzun yolda da kullanılıyor, beton tarnsmikseri de takılabiliyor. Manevralarda bizim kullandığımız dorseler 3 dingil olduğu için inşaat alanlarında dönerken dorse zorluyor. Onun da zaten düğmesi var; basıp kaldırıyorsun. Damper dorse içinde aracın şase yapısı kendisini gösteriyor zaten. Onun dışında manevralarına, yol tutuşuna kimse bir şey diyemez! Ayrıca bunlar çok sağlam araçlar. Şimdi şaselerini de güçlendirmişler, onun için farklı farklı sektörlerde kullanılıyor. Biz şoförler arasında bu araçlara esnek çekiciler olarak tanımlıyoruz. Yani her derde deva…” diye ekliyor.
“Motor Sesi Neredeyse Hiç Duyulmuyor!”
Sohbetimiz esnasında bizim de fark ettiğimiz kabinin sessizliğine daha sorumuzu yöneltmeden şoförümüz değiniyor. Kabinin içerisine neredeyse hiç motor sesi almadığını; özellikle inşaat alanlarında bunun çok önemli olduğunun altını çiziyor. Ayrıca kabin konforundan da bahsederken başka araçlar da kullandığını ama yataklarının, koltuklarının bu kadar rahat olmadığını eklemeden de edemiyor. “Ford’ larda kabin içi konfor çok iyi düşünülüp tasarlanmış, kimse tek laf edemez!” diyor. Ağır vasıta denince ilk akla gelen konulardan biri de tabii ki yakıt tüketimi… Yakıt tüketimi ile ilgili sorumuza “Yakıtta çok farklı durumlar gelişebilir; şoföre, çalıştığın yere, yüküne göre değişiklikler gösterir. Bu konuda şu kadar yakıyor demek biraz yanlış olur!” şeklinde sorumuzu yanıtlıyor şoförümüz. Ve devam ediyor; “Bu konuda da aracın 9 litrelik motorunun yakıt değerleri ile ilgili tüm camia da çok olumlu görüş var. Ford Cargo yakıta da çok başarılı olduğunu zaten tercih edilmesi nedeniyle ispatlıyor…” dedi.
Araçta dört kademeli retarderin olduğunu söyleyen Çelikkıran Ford’un bu retarderi geliştirmesi gerektiğini ifade edip; son olarak camlarda bulunan bölmeye de bir çare bulunması gerektiğini belirtiyor.
Test sürüşümüzü sonlandırırken Ford’ un kullanıcı odaklı bir firma olduğunu ve araca ilişkin her türlü yenilikte şoförün değerlendirmelerini dikkate aldığını bu durumun da kendilerini memnun ettiğini belirten şoförümüz “ne zaman isterseniz ben buradayım!” diyerek bize veda ediyor.
Aracın teknik özellikleri ile ilgili olarak Tan Oto Kamyon Satış Müdürü Gökhan Güler’in görüşlerini alıyoruz. İşte Arslan’ın test ettiğimiz Ford Cargo 1838 T ile ilgili görüşleri:
“Farklı Amaçlar İçin Tek Araç…Esnek Çekici…!”
Bugün test ettiğiniz Ford Cargo 1838 T 380 beygirlik bir motora sahip. Klima ve retarder standart olarak üretiliyor. Sürücü kabininin de müşterinin isteği doğrultusunda ciddi anlamda konforu geliştirildi. Aracımız çok farklı amaçlar için kullanılıyor. Biliyorsunuz çekiciler sadece uzun yolda kullanılıyor. Ama bu araç ilk üretildiği andan itibaren hem uzun yol serisinde kullanılıyor hem damper dorsede yani inşaatta kullanılıyor. Çok zor koşullarda çalıştırılıyor. Hatta çekici mikserde de kullanılıyor. O yüzden araçta geliştirilmiş şase var. Aracın kendisi de üst düzey bir araç. 2011 yılının en fazla satan ikinci çekicisi. 2012’ye de aynı şekilde girmiş durumda. Özellikle farklı çözümlerde tek aracın kullanılıyor olabilmesi firmalar için büyük avantaj sağlıyor. Bugün bir inşaat firması taş ocağından taş çekerken damper dorseyi takıyor. Sonra çekici mikseri bağlıyor, yine uzun yola gidecekse arkasına dorse de bağlayabiliyor. Çok farklı araçlar için kullanılabiliyor. Aracımızın yakıt tüketimi rekabet edebilecek durumda. Piyasadan aldığımız duyuma göre yüzde 33-35 arası değişiyor. Aracın kullanıldığı koşullara göre, yakıtın kalitesine göre, aracın arkasına takılan ekipmana göre, şoföre göre çok büyük değişiklik gösterebilir.
“Aracı Doğru Kullanmak Çok Önemli…Ford Sürüş Akademisi hizmetinizde…!”
Aracı doğru ve bilinçli kullanmak çok önemlidir. Ford Otosan ciddi bir yatırım yaparak Ford Sürüş Akademisi’ni devreye aldı. Ford Sürüş Akademisi profesyonel şoförlerin bulunduğu ciddi bir akademik kuruluştur. Ford Sürüş Akademisi’ndeki uzman sürücüler müşterileri bir program çerçevesinde ziyaret ediyorlar. Firmanın ihtiyacı doğrultusunda eğitimler veriyorlar. Beton firmalarına “Güvenli Beton Mikseri Kullanım Eğitimi” gibi eğitimler veriyorlar. Aracın daha verimli güvenli kullanılması ile ilgili eğitimler veriyorlar. Kaza oranları çok aşağılara çekiliyor, aracın ömrü ciddi anlamda uzuyor. Bizim aracımız bilinçli kullanıldığında kesinlikle rakiplerinden bir iki adım önde başlıyor. Fiyat avantajının yanında teknik donanımı, klimanın retarderin standart sunulması büyük bir avantajdır.
Ford Cargo 1838 T kullanıcıların çok beğendiği bir araç. Kabininden sessizliğinden aracın yol tutuşuna performansına kadar her şey beğeni alıyor. 4 kademeli elektromanyetik retarder kullanılıyor. Bu retarderin özelliği bakım gerektirmeyen bir retarder olmasıdır. Satış sonrasında müşterilerimiz için ciddi maliyet oluşturan retarder bakımları bu retarderde yok. Şaftın üzerinde bir elektromanyetik alan oluşturarak aracın hızını yavaşlatmaya yarıyor. Doğru kullanıldığında hem hiç masrafınız yok hem de güvenli bir şekilde kullanabiliyorsunuz.
“En dayanıklı şasi…”
Şasesi hemen hemen bu sektörde tek, 500 megapaksal dayanıma sahip güçlü bir şasesi var. Bu tür araçlar uzun yol için düşünülüp dizayn edildikleri için inşaat ortamında biraz şikayetçi olur müşterilerimiz. Bu aracımızdan hiç şikayet almadık, sıfır şikayet diyebiliriz. Aracın bakım periyotları uzun yolda kullanırsanız 30 bin km’de bir servise gelir; inşaat ortamında, çok tozlu ve off road ortamında kullanırsanız 20 bin km de bir servise geliyor. Yine 2 yıl sınırsız km garantisi veriyoruz. Bu müşterilerimizi çok cezbeden bir şey, dilerseniz bunu 3 yıla çıkartabiliyorsunuz. Dilerseniz aracı bakım paketleriyle birlikte de alabiliyorsunuz.
Retarderi bilinçli kullanırsanız verim alabilirsiniz. Türkiye’de şoförler genellikle araçları bilinçli kullanmıyor. Eğer retarderi kademe kademe kullanırsanız ısınma sorunu yaşamazsınız. Retarderin amacı aracı yavaşlatmak zaten, ivmelenmeyi balans etmek. Farklı tipli retarderlar var ama onlarla da çok ciddi bakım maliyetleriyle karşı karşıya geliyorsunuz. Balata ve yağ değişimi değişimi çok ciddi maliyetler getiriyordur. Bu aracın bakım maliyetleri 800-1000 TL arasında gezinirken o şekilde bir retarderda 1800-2000 lira civarına çıkıyor. Yoğun çalışan araçlar için çok ciddi rakam bunlar.
TAN OTO İLK 5 BAYİİ ARASINDA
Tan Oto’nun Ford Bayileri arasında kamyon satışlarında ilk 5 bayi arasında yer aldığını belirten Satış Müdürü Çetin Selçuk Arslan sektörel değerlendirmelerde de bulundu. Ayrıca Arslan hedeflerinin bu seneyi ilk üç bayi içerisinde tamamlamak olduğunu söyledi.
OSD verilerine göre 2012 yılının ilk 6 ayında Pazar %26 oranında daraldı. Buna rağmen yaptıkları yatırımlarla dezavantajlı durumu avantaja çevirmek istediklerini belirten Arslan “2011 yılı 2010’a göre daha iyi bir yıldı. 2011 yılı pazar hareketlerine baktığımızda çok hareketli bir pazar görebiliriz. Pazar içerisinde Ford %23 civarında Pazar payı aldı. Biz de bunun içerisinde %5,5-6 civarında bir pazar payı aldık. Yıla başlarken kamyon operasyonunu ayırdık. Kendimize yüzde %8’lik bir hedef koyduk. Hedefimizi geçen seneki satış rakamlarımızın biraz üzerine konumlandırdık. OSD verilerine baktığımızda biz Tan Oto olarak yerimizi korurken pazarın %26 civarında gerilediğini görüyoruz. İkinci altı ayda tablo parlak değil. Ama yaptığımız yeni yatırımlarla ve sürekli geliştirdiğimiz servis çalışmalarıyla hedefimizi yakalayacağımızı düşünüyoruz.”
“Önce Müşteri”
Tan Oto’nun satış organizasyonu içerisinde “Önce Müşteri” felsefesini benimsediklerini ifade eden Arslan müşterinin ayağına giderek ihtiyaçlarını belirleyerek ona göre çözüm üretmeye çalıştıklarını belirtti. Yaklaşık 10 kişilik bir satış ekibi ve 20 kişilik de servis operasyonu olduğunu sözlerine ekleyen Arslan dinamik satış ekinin sürekli hareket halinde olduğunu söyledi.
“Yeni Yatırım, Yeni Hedefler”
Kamyon operasyonunun ayrı birim haline gelmesiyle birlikte yeni bir yatırım yapan Tan Oto, yakın zamanda tüm kamyon operasyonunu Gimat’ta Bağdat Caddesi’nde inşa edilen yeni yerlerine taşıyacak. Henüz inşaatı devam eden tesisler hakkında Kamyon Şube Müdürü Çetin Selçuk Arslan, “Ford Otosan Ağır Ticari pazarında çıtayı geçmiş yıllara göre çok daha yukarılara koymakta. Kamyon Bayi Teşkilatını müşterilerinin ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda, marka imajına da yapacağı olumlu katkıyı da düşünerek çok ciddi yatırımlar yapılmaktadır. Tan Oto olarak 12 dönümlük alan üzerinde, müşterilerin her ihtiyacını satış, servis, Yedekparça, Sigorta ve 2.El Ağır Ticari hizmetlerini de alabileceği bir yapıyı oluşturuyoruz. Burada Ford’un önümüzdeki yıllarda ki hedefleri bizim yolumuzu aydınlatmakta.”dedi.
Yaklaşık 10 bin metrekare kapalı alan ve 12 bin metrekarelik bir arazi üzerine kurulan tesislerde müşterilerimiz, araçların kullanıcıları her açıdan rahat edecek, üst düzey hizmet alacak. Kamyon market tarzında düşünülerek yapıldığını ifade eden Arslan, her türlü üst yapılı aracı sergileme imkânı da bulabileceklerini söyledi.
“Ford Otosan Kamyon Bölümünü Ayrı Yapılandırdı”
Ford Otosan’ın kamyon bölümünü ayrı bir operasyon olarak yapılandırdığını hatırlatan Arslan, Kamyondan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Kınay liderliğinde bir organizasyonun oluştuğunu anlattı. Ford’un önümüzdeki yıllarda ki hedefleri doğrultusunda güçlü bir bayi yapısı oluşturacaklarını belirten Arslan; “Bunu yapabilecek ekonomik güce ve vizyona sahip bayiler yatırımlara başladı. İlk başlayan bayiler arasında Tan Oto da yer alıyor. Şu anda Gimat’ta, Bağdat Caddesi üzerinde bu çalışmalar devam ediyor. Temel bitmiş durumda, tahminimiz Ekim-Kasım ayı gibi inşaatı bitirip, Aralık ayı sonunda, yeni yılla birlikte yeni yerimize taşınırız.” dedi. Yeni tesislerle birlikte üst yapı çözümlerini daha etkin sunmayı hedeflediklerini belirten Arslan, sözlerine şöyle devam etti: “Müşterilerimize istekleri doğrultusunda değişik öneriler sunabileceğiz. Ford Otosan’da, pazarda liderlik hedefini bu yönde oluşturmaya başladı.
Yeni tesisimizle birlikte 2.el kamyon pazarı’da güçlü biçimde oluşacak…!
Yeni Tesisle birlikte Ağır Ticari araç pazarında ki kapasitesini dört katına çıkartacaklarını belirten Tan Oto Kamyon Şube Müdürü Çetin Selçuk Arslan, ‘Ağır Ticari araçta 2.el operasyonlarının ayrı bir önemi var. Doğru yönetilirse ciddi bir gelir kaynağı, yönetilemezse de ciddi zarar kalemleri oluşturabilecek bir faaliyet. Yeni tesisimizle birlikte 2.El kamyon pazarının da etkili oyuncularından biri olacağız.’ Dedi. Arslan, ‘sektörün ihtiyaçları doğrultusunda üst yapılı araçlarında müşteriye hazır sunulacak. O nedenle orada daha komplike çözümler sunabileceğiz. Müşterilerimize daha hızlı ve fiyat olarak da daha rekabet edebilecek hizmetler sunup memnun etmeyi hedefliyoruz. O nedenle bu yeni yatırım ciddi bir yatırım. Toplam maliyeti yaklaşık 15-20 milyon civarında, yine 50-60 kişinin istihdam edileceği bir alan. Şehir merkezine yakın olması, Ostim gibi Ortadoğu’nun en büyük sanayi merkezi ve kritik bir makine ekipmanın dibinde bulunan bu tesis müşteriye çok daha hızlı çözüm sunacaktır.”
“Yetkili Servisler kesinlikle daha ucuz…”
Tan Oto aynı zamanda Ford Yetkili Teknik Servisi. Satış Sonrası Hizmetlerde 2011 yılı içinde Ford Servisleri içinde en büyük servis. 30.000 araç 2011 yılında servis hizmeti almış Tan Oto’dan. Ağır vasıtalarda teknik servisin önemiyle ilgili olarak görüşlerine başvurduğumuz Servis Müdürü Süleyman Ünal, yetkili serviste orijinal yedek parça ve bilinçli teknisyenlerin yapacağı onarımlarla araçların uzun süre dayanıklı kalıp daha çok çalışma saatine hizmet vereceğini belirtti. Pazarda, Yetkili Servis’lerin pahalı olduğu düşüncesine katılmadığını ifade eden Ünal; “Araç kullanıcıları araçlarının garanti süreleri bittiğinde genellikle piyasa tamircilerine gitmekte ve Yetkili Servislerin daha pahalı olduğunu düşünmekteler. Özellikle Ağır Ticari gibi 24 saat çalışması gereken araçlar için bu çok ciddi bir risk. Yetkili servis olarak, uzman teknisyen, orijinal Yedekparça ve garantili, karşısında muhatap bulabileceği işler yapmaktayız. Sanayi diye tabir edilen ve kullandığı malzemeden tutunda, günümüzün elektronik araçlarına müdahale bilgisi olmayan, teknik standartlardan habersiz yetkisiz kişilerin yaptığı müdahaleler sonrası çok yüklü bakım, tamir faturaları ödenmektedir. E yaptığımız fiyat çalışmalarında piyasaya göre yetkili servislerin kesinlikle çok daha uygun olduğunu ortaya koyduk” dedi. Ünal “Teknik servislerde, özellikle Ford Yetkili Teknik Servislerinde teknisyenler son derece donanımlı, eğitimli oldukları için bakım ve onarımdan son derece verim elde edilir.” diyen Ünal TSE standartlarını, ISO 9001 kalite belgelerini alabilmek için tüm kriterlere uyulmak zorunda olduğunun altını çizdi. Özellikle insanların akıllarındaki “Yetkili teknik servis pahalıdır” imajının sadece bir ön yargı olduğunu ifade eden Ünal yapılmış olan işçiliğin, takılmış olan yedek parçanın iki yıl garanti altında olduğunu vurguladı.
Özel servislerde 10 bin km’de bir bakım yapıldığını fakat yetkili teknik servislerde 30 bin km de bir bakım yapıldığını vurgulayan Ünal “Kıyaslama yaparken neden ucuz onu irdelemek lazım. Bizim kullanmış olduğumuz yağ dünya markası yağlardır. Ama özel serviste hiç adı duyulmamış yağlar kullanılabiliyor. İlk etapta ucuzmuş gibi görünüyor ama ucuz etin yahnisi bol olur. Kullanılan yedek parçalar garantili olmadığı için insanların başına sonradan daha büyük işler açabiliyor.”
‘Ağır Ticari Satış Sonrasında hedefimiz yıllık 7.500 araç…’
Tan Oto Kamyon Satış Müdürü Murat Uğurlu, Tan Oto olarak 2.5 yıllık bir sürede yıllık ortalama 2.000-2.500 araca hizmet verme noktasına geldiklerini belirterek; ‘Yeni tesisimizle birlikte Yıllık hizmet verdiğimiz araç sayısını 7.500 ve üzeri olarak koymaktayız. Sürekli gelişen ve yenilenen yapısıyla Ford Marka araçlarımızdan müşterilerimiz çok ama çok memnun. Yol kamyonlarında ki liderliği, inşaat serisinde de kovalayan Ford, satış sonrasında da çok ciddi yatırımlarıyla müşterilerine çok daha iyi hizmet veriyor. Tan Oto olarak 2,5 yılda mevcut bulunduğumuz nokta bize çok dar gelmeye başladı. Yeni tesisimizle birlikte hem hizmet kalitemizi yükselteceğiz, hem de yıllık 7.500 araca hizmet vermeyi planlamaktayız.’dedi.
“Tam Anlamıyla Memnun Müşteri…”
Ford müşterilerinin tam anlamıyla memnun olmaları için çalışan ve müşterilerle ilk karşı karşıya gelen Müşteri İlişkileri Sorumlusu Mehtap Kalaycı, en önemli hedeflerinin müşteri memnuniyeti olduğunu vurgulayarak,’ Sekiz yıldır sektörün içinde ve hep müşteri ilişkileri departmanın da çalışmaktayım. Ne kadar satış yaparsanız yapın, ne kadar servise araç sokarsanız sokun müşterileriniz tam olarak memnun değilse ciddi anlamda sıkıntı yaşıyorsunuzdur. Ben müşterimle konuşmaya başladığımda mesleğe ilk başladığım gün ki heyecanı hep içimde taşırım. Ve onların ihtiyaçları, sıkıntıları benim sıkıntım, ihtiyacım. İşin sırrı empati yapmakta. Bu gün üst yapısıyla birlikte 200-250 bin liralık araca sahip müşterimiz ticari aracını sorunsuz çalıştırabilsin ki ekonomik kayıpları oluşmasın. Para kaybetmesin. Karşılıklı sorunlarımızı ve ihtiyaçlarımızı belirleyip çözüme kavuşturabilelim.” dedi. Kalaycı, kamyon müşterisinin 24 saat yaşayan insanlar olduğunu vurgulayarak “Gecenin bir yarısı arayıp, aracımın şanzımanı kilitledi diyebiliyor. Kalkıp o müşteriye hizmet vermek zorundasınız. Sorunu çözmek durumundasınız. Burada zaman, mesafe ve mekân sınırlaması yok. Önemli olan o müşterinin sorununu çözebilmek.” dedi.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |