‘BENZİN FİYATLARI ÇOK YÜKSEK’
Abdullah Işık 8 yıldır kamyonculuk yapıyor. Kendisine ait BMC markalı bir aracı var. Abdullah Işık BMC’nin diğer markalara oranla daha çok yakıt tükettiğini, kabin içinin ise daha az konforlu olduğunu fakat bunun yanında çekiş gücünün çok yüksek olduğunu ve güçlü bir araç olduğunu söylüyor.
Benzin ve mazot fiyatlarının çok yüksek olduğunu ifade eden Işık, vergilerden de şikâyetçi olduklarını, vergilerin de düşürülmesi gerektiğini söylüyor ve sözlerine şu şekilde devam ediyor: ‘Yeni yapılan yollarla ilgili hiçbir problemimiz yok. Hava şartları kimi zaman problemler yaşamamıza neden olabiliyor.’
‘KAMYON PLAKASI HERKESE VERİLMESİN’
‘Bizim sektörümüzde araba çok fazla olmasına rağmen iş az. Bu yüzden rekabet oranı çok yüksek. Tır plakasının herkese verilmemesi gerekiyor. Devletimizin plaka alımına bir sınır koymasını bekliyoruz. Mesela bunun için eski araçlar piyasadan çekilebilir. Ayrıca her önüne gelenin de kamyoncu olması önlenmelidir. ’
Abdullah Işık kamyonculuğun dünyadaki en zor ve zahmetli mesleklerden biri olduğunu söyleyerek ekliyor: ‘ Nerde çalışırsanız çalışın günlük 40-50 lira kazancınız olur. Bizse buradan İstanbul’a 600 liraya gidiyoruz. Bir araç 100 km. de 30 lira yakıyor, buradan İstanbul’a ise aşağı yukarı 120 litre yakıt tüketiyor. Kamyoncunun cebine 40 lira ancak kalıyor. Bir adam herhangi bir yerde çalışıp akşam evine gitse de 40 lira kazanıyor, bizim gibi yollarda ömür çürütse de 40 lira kazanıyor. Bizim dezavantajımız ailemizin uzakta, kar kış demeden yollarda olmak.’
‘YOLLAR DÖRT DÖRTLÜK AMA BİRAZ DA KAMYONCUYU DÜŞÜNÜN’
Ethem Eşrefoğlu son hükümet döneminde yapılan yolların gerçekten ulaşım sektörünü büyük katkı sağladığını söylüyor. Ethem Eşrefoğlu sözlerine şu şekilde devam ediyor: ‘Yollar dört dörtlük ama biraz da kamyoncuyu düşünsünler. Ben para kazanamadığım için, yük alamadığımız için o yollarda gidip gelemiyorum.’
‘BÜYÜK LOJİSTİK FİRMALARI C2 BELGESİNİ DEVREDİYOR FAKAT BİZ K1 BELGESİNİ DEVREDEMİYORUZ.’
31 yıllık kamyon şoförü ola, Ethem Eşrefoğlu ise C2 Belgesi’nin devredilmesinden doğan sorunlarını şu şekilde ifade ediyor: ‘C2 uluslararası taşımacılık belgesi olan büyük lojistik firmaları bu belgeleri 1-2 milyara kamyonculara satıyorlar. Bu belgeyi alanlar yurtiçinde çalışıyorlar, bizim işimize engel oluyorlar. C2 belgesiyle yurtdışına çıkanlar oradan ucuz benzin alarak yurtiçinde de kullanabiliyorlar. Bu da bizim iş yapmamızı engelliyor. ‘
Remzi Karagöz: ’Biz kamyonumuzu sattığımızda K1 Belgemizi devir hakkını kullanamadığımız halde lojistik firmaları C2 Belgesi’ni devredebiliyor. Bahsettiğimiz lojistik firmalarında 400-500 tane kamyon varken tek bir C2 belgesiyle tüm araçlarını çalıştırabiliyorlar. Bu belgeyi kamyonculara 1 yıllığına kiralıyorlar. Biz K1 belgesini çok yüksek maliyetlere aldığımız halde, diğer taraftan C2 belgesi düşük maliyetlere kiralanıyor.
C2 belgesini alanlar belgede geçtiği gibi, kurallara uygun olarak yurtdışına çalışmalılar. Yurtiçinde çalıştıkları zaman bizim işimize engel oluyorlar. Ve C2 belgesi devir hakkı ortadan kalkmalıdır. Bu noktada edinilen haksız kazanç hepimizin ekmeğine sebep oluyor.
Ben 27 senedir kamyonculuk yapıyorum. Emekli olamıyorum ve kamyonumun ederinden daha fazla borcum var. ‘
‘K1 BELGESİ OLMAYAN KAMYONCUNUN MADURİYETİNDEN YARARLANARAK C2 BELGESİ KİRALIYORLAR’
C2 belgesini başka bir arkadaşı için bir lojistik firmasından aldığını söyleyen kamyon şoförü Remzi Kırkağaç, belgeyi nasıl edindiğini şöyle açıklıyor: ’Örneğin benim K1 Belgem yok, bu yüzden piyasada çalışamıyorum. Büyük firmalar C2 Belgesi’ni yurtdışında çalışmak için almışlar ama bizden fazla yurtiçinde çalışıyorlar. Bu firmalar K Belgesi olmayan kamyoncuların araçlarını kendi bünyesinde kiralandı şeklinde göstererek aslında belgeyi bir yıllığına kamyoncuya kiralıyorlar.
‘K1 BELGEMİ DEVREDEMEDİĞİM İÇİN MECBUREN KAMYONCULUK YAPIYORUM’
Ethem Eşrefoğlu: ’Bizse K1 belgesini araçlarımızı sattığımızda devredemiyoruz. Sadece kendi ailemizden birinci derece akrabalarımıza verebiliyoruz ama benim oğlum kamyoncu olmak zorunda değil. Yani çocuğunuz kamyoncu olmak istemiyorsa belge elinizde kalıyor. Ben aslında şu anda kamyon çalıştırmak istemiyorum ama K1 belgemi devredemediğim için mecburen işe devam etmek zorundayım.’
‘KAMYONCULAR İÇİN YAPILAN TESİSLERE GİREMİYORUZ’
Şoförler Odası’nın kamyoncular için açtığı tesislere giremediklerini söyleyen Ethem Eşrefoğlu ayrıca kapalı araba ile evden eve taşımacılık yapılamadığını, K1 Belgesi’nde eşya taşınabilir yazmasına rağmen kantara girdiklerinde 5 bin TL’ye yakın ceza ödediklerini belirtiyor.
K1 BELGESİ İLE EV EŞYASI TAŞIYAMIYORLAR
Kamyoncu esnafının birçoğu aynı sorunlardan şikâyet ediyor. K1 Belgesi’nin devredilememesine rağmen C2 Belgesi’nin kiralanabilmesi, K1 Belgesi ile çalışan çoğu kamyoncunun ekmeğine engel oluyor. Ayrıca K1 Belgesi’nde ‘eşya taşınabilir’ maddesine rağmen ev taşımacılığı yapıldığı takdirde denetimlerde ceza uygulanmasından dolayı birçok kamyon şoförü ceza ödemek zorunda kalmış.
KAÇAK BENZİN DENETLENSİN
Büyük lojistik firmalarının kamyonculuğu bitirdiğinden şikâyet eden kamyon şoförleri benzinin pahalı olmasından da yakınıyor. Kaçak benzin satışının denetlenmediğini söyleyen esnaf, 10 numara yağ satışının ve kaçak benzinin denetiminin sıkılaştırılmasını istiyor.
İzmir Kamyoncular Odası’nın esnafın haklarını savunmamasından ve bir başkanları olmamasından şikâyet eden kamyon şoförleri Ulaştırma Bakanlığı’nın da kendilerine sahip çıkmasını istiyorlar.