Karayolu Yük Taşıyıcıları Federasyonu Sakarya Kurucu İl Başkanı Süleyman Örsoğlu ,
“BAKANLIĞIMIZ VE İLGİLİ MERCİLERDEN BİZE VERİLEN HAKLARI TALEP EDECEĞİZ”
Karayolu Yük Taşıyıcıları Federasyonu Van İl Başkanı ve Kurucu Üye Nihat Süver,
“ŞOFÖR CAMİASINDAN DESTEK İSTİYORUZ; BU OLUŞUMU ONLAR İÇİN KURUYORUZ”
Kamyonum Dergisi olarak bizler de federasyonun kuruluş kongresine katılarak Kurucu Başkan ve Başkan Yardımcısı Ahmet Uzun, Sakarya Kurucu İl Başkanı Süleyman Örsoğlu, Van İl Başkanı ve Kurucu Üye Nihat Süver, Ankara İl Başkanı Tarık Talu ve Ankara Kazan İlçe Başkanı Murat Açık ile söyleşi gerçekleştirdik. Detayları haberimizde okuyabilirsiniz.
Kurucu Başkan Ahmet Uzun, 36 yıldır büyük araç şoförlüğü yaptığını; mesleğin ihtiyaçlarını bildiklerini ve bu doğrultuda da Federasyon’un Kurucu Başkanı olduğunu belirtiyor. Federasyon çatısı altında mesleğin ihtiyaçları için mücadele vereceklerini aktaran Uzun, kuruluş kongresi ile de hukuki mücadelelerinin başladığını ifade ediyor. Uzun, “Esnafımızı yeni gelen yönetmeliğe göre hazırlayacağız. Kooperatif yapımız ile ilgili de çalışmalar yürüteceğiz. Yasada; ‘Bir meslek dalı kendi ile alakalı bir sivil toplum kuruluşu yoksa ona en yakın olan ile iş ve işlemlerini görür’ şeklinde bir madde var. Bizim STK’mız olmadığı için devlet bizi Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu’na bağlamış. Onlar yarı resmi sivil toplum kuruluşu, biz henüz değiliz. Bizler de kurulduğumuz tarihten bir yıl sonra yarı resmi sivil toplum kuruluşu olarak Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu çatısı altına 13’üncü federasyon olarak gireceğiz. Kamyon, kamyonet ve tır gibi büyük araçlar resmi işlerini bizim üzerimizden yürütecek. Şu an 62 il başkanlığı ve 110 ilçe başkanlığımız var. Tabii bu ilçelerimiz nakliye sektörünün yoğun olduğu ilçeler. Genel kurulumuzu yaptık; bugün federasyon olma kararımızı alıyoruz. Federasyonumuzun kurucu yönetiminde 11 İl Başkanımız yer alıyor.” diyor.
“Bizim Sektörümüz Yeni Yönetmeliğe Birey Olarak Uyum Sağlayamaz”
Ticaret Kanunu Taşıma İşleri bölümü ve Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin değiştiğini aktaran Uzun bu değişim karşısında sektörün yeni yönetmeliğe birey olarak uyum sağlayamayacağını dile getiriyor. Uzun, “Gelen kanunlara bir federasyon çatısı altında toplanarak uyum sağlayabiliriz. Kanunların içinde takograf gibi bizimle alakalı maddeler var. Esnafımız bugünkü piyasa şartlarında takograf veri bildirimine uyum sağlayarak kazanç elde edemez. Karayolu Yük Taşıma Yönetmeliği’nde; “Bir meslek dalı şayet Bakanlık uygun görürse kendi ile ilgili taban tavan fiyatı belirleyebilir” diyor. Bizler de bu kanuna dayanarak kilometre fiyat uygulamasına geçeceğiz. Bunu da yetiştirebilirsek 2022 yılının birinci ayında hayata geçireceğiz. Bizim mihenk taşımız akaryakıt. Akaryakıttaki bölgesel eşitsizliği oratadan kaldıralım diye bu konunun üzerine yoğunlaştık. Kırkayak dediğimiz 4 dingilli araçlar için bir litre mazot fiyatına bir kilometre yol. 5 dingilli tır dediğimiz araçlar bir litre mazot fiyatının yüzde 10 üzeri; şimdi kilometrede 6.70 kuruş o zaman 7.37 kuruş olacak. 3 dingilli araçlarımızda ise bir litre mazot fiyatının yüzde 10 üzeri 6.30 kuruş. Türkiye’nin her yerinde bu uygulanacak. Bu sistemi yerleştirdiğimizde hem ülkemiz hem sektörümüz kazançlı çıkacak; çünkü yük senedi var. Yük senedinde; yükü nereden aldığın, kaçta yüklediğin, kaç kilo olduğu ve ödeme şekli belirtilince esnafımız KDV’sini düzenli ödeyecek. Daha az yol yapacak; akaryakıt, amortisman sarfiyatı daha az olacak. Bu ürünleri ülkemiz yurt dışından alıyor; böylece dözvizi de az ödemiş olacak.” şeklinde açıklıyor.
“Bu Sistemle Devletin Yük Bildirimini Alma İmkanı Yok”
Uzun bir diğer hedeflerinin de plaka tahdidi olduğunu dile getiriyor ve şunları aktarıyor; “Bizim sektörümüze binlerce insan para kazanma umudu ile giriyor; fakat bu fiyat uyumsuzluğu nedeni ile sektörden iflas ederek çıkıyor. Kimisi de aracını satamıyor ve vergi ödeyemediği için aracını yasa dışı yollarla kestiriyor. Bu da ülke ekonomisine zarar veriyor. Devletimiz bizden yük bildirimi istiyorsa önce bizi tanımlamalı. ‘Bu insanlar kaç kişi’ diyecek. Plaka tahdidi geldiğinde bizler yük bildirimini daha rahat vereceğiz. Bu sistemle devletin yük bildirimini alma imkanı yok. Bunda da cezalandırma yoluna gidecek. Bizler şu an ülke ekonomisine yüzde 52 katkı sağlıyoruz; bu oran yüzde 70’lere çıkacak. Vergimizi düzenli ödeyeceğiz, aracımıza daha düzenli bakacağız ve taşıdığımız yükü daha düzgün bildireceğiz. Yani kanunlara daha güzel riayet edeceğiz. Plaka tahdidi getirildiğinde 2014 TÜİK verilerine göre; 2 milyon 784 bin tane esnafımız bundan yararlanacak. Dolayısı ile 14 buçuk milyon insanın hayat statüsü yükselecek.”
“Şehirler Arası Yollarda Tesisler Yapacağız”
Uzun Yol Emekçileri Yardımlaşma ve Dayanışma Kooperatifi isminde bir kooperatifleri olduğunu da aktaran Uzun, “Kooperatifimiz ile her 200 kilometrede bir şehirler arası yollarda tesisler yapacağız. Devletin üzerinden bu yükü alacağız. Yedek parçasından, madeni yağına kadar tüm ihtiyaçların yer alacağı Tarım Kredi Kooperatifleri gibi grosslar yapacağız; üyelerimize taksitli ve ucuz mal satacağız.” diyor.
“Devlet Şu An Bizi Görmüyor”
Devletin yetkili mercileri ile görüşemediklerini belirten Uzun, “Bir buçuk yıl önce bir grev oldu. Biz o zaman Ulaştırma Bakanımızdan randevu talep ettik; fakat randevumuza cevap verilmedi. Devlet şu an bizi görmüyor. Bizim yerimize Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu ve TESK ile masaya oturdu. Biz onlara bağlıyız; fakat onlar bizim sorunumuzu bilmiyor. Mesela sanayide aracımızı yaptırıyoruz; yedek parçanın KDV’si içinde. Ancak aldığımız zaman bize, ‘artı KDV ödeyeceksin’ deniliyor. Biz de paramız az olduğu için o KDV faturasını kestirmiyoruz; devlete zarar vermiş oluyoruz. Bunların önüne geçmek için kooperatif kuruyoruz.” şeklinde konuşuyor.
“Bakanlığımız ve İlgili Mercilerden Bize Verilen Hakları Talep Edeceğiz”
Federasyonun Sakarya Kurucu İl Başkanı Süleyman Örsoğlu’na da sorularımızı yönelttik. Örsoğlu federasyon olma kararı aldıklarını ve ilk kongrelerini gerçekleştirdiklerini aktararak şunları dile getiriyor; “Kanun gereğince federasyon olabilmemiz için aktif 5 derneğimizin olması gerekiyor. 5 derneğimiz mevcut. Federasyon oluşumuzun ilk kongresini gerçekleştirdik. Bizim taşıyıcı esnafının sorunu; taşıyıcının bu işi yapıp yapmadığının tespit edilmemesi ve plaka tahdidi. Taşıyıcı esnafının bir parametre fiyatı da mevcut değil. Ticari taksi kilometreye göre ücret talep ediyor; ancak karayolu taşıyıcılarının belli bir fiyatı yok. Bakanlığımız, Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 11’inci maddesinin 2’nci bendinde; ‘haksız rekabet ortamı öngörüldüğünde kamu yararına uygun görülürse Bakanlık tavan ve taban fiyatı belirleyebilir’ diyor. Bizler bu nedenle federasyon olacağız. Bakanlığımız ve ilgili mercilerden bize verilen hakları talep edeceğiz.”
“Federasyondaki Herkes Taşıyıcı ve Sektörün Sorunlarını Bilen Kişiler”
Mevzuat gereğince K belgesinin üçüncü kişilere devredilemediğini; ancak bu konu üzerine çalışmalar yaptıklarını aktaran Örsoğlu; “Üçüncü kişilere taşıt kartlarının devri olursa bu sektörün istikrarı artacak. Taşıyıcı bir istikrar görmediği için bu sektöre giremiyor. Çünkü emekli olduğunda veya sektörden ayrılmak istediğinde taşıt kartını devredemiyor. Sektörümüzde bu gibi sorunlardan dolayı şoför yetişmiyor. Yeni nesil bu sektörde istikrar olmadığını öngörüyor. Ancak devir, plaka sınırlandırılması, kilometre fiyatı olursa bu sektörün devamı gelecek. Federasyondaki herkes taşıyıcı ve sektörün sorunlarını bilen kişiler. Kanun aslında taşıyıcı esnafını bir çember içine almış; ancak sorunumuz taşıyıcı olarak haklarımızı bilmiyor olmamız. Federasyon olarak bizim en önemli projelerimizden biri taşıyıcı esnafının eğitim seviyesini artırmak. Yurt içinde taşıma yapacak kişi orta düzey yönetici belgesine sahip olmalı. Bu belgeyi alabilmek için de en az ortaöğretim mezunu olunması gerekiyor. Taşıyıcı esnafımızın rızası ile açıköğretime kayıtlarını yaptıracağız.” diyor.
“Federasyon Olarak 81 İlde Ana Arterlerde Taşıyıcı Arkadaşlarımıza Ait Tesisler Kuracağız”
Getirilen dijital takograf uygulamasının Avrupa sistemine göre entegre edildiğini aktaran Örsoğlu, konuşmasında; “Devletimizin çıkarmış olduğu bu kanunu destekliyoruz; fakat 4 buçuk saatlik sürüşün sonunda park alanının olmadığı yerler ile karşılaşıyoruz. Saatimiz yol üzerinde doluyor ve tesisler taşıyıcı arkadaşlarımızı almıyor. Bu nedenle tesislerin çoğaltılması gerekiyor. Federasyon olarak 81 ilde ana arterlerde taşıyıcı arkadaşlarımıza ait tesisler kuracağız.” açıklamasında bulunuyor.
“Bu Mesleği Daha Yapılabilir Hale Getirebilmek İçin Federasyon Kurma İhtiyacı Duyduk”
Karayolu Yük Taşıyıcılar Federasyonu Ankara İl Başkanı Tarık Talu da amaçlarının alamadıkları hakları almak olduğunu dile getiriyor. Talu, “Şoförlük çok zor bir meslek. Hep zor şartlarda yaşarsınız ve evinizden uzaktasınızdır. Bunun karşılığını almadığımızı düşünüyoruz. Bunların karşılığını almak ve bu mesleği daha yapılabilir hale getirmek için federasyon kurma ihtiyacı duyduk. Başarılı olduk ve olacağımızı da düşünüyorum. Biz aidat almayan tek kuruluşuz. Üyelerimiz ortak olacak ve gelirimiz hepsine paylaştırılacak. İhtiyaç sahipleri de önceliğimiz olacak.” şeklinde konuşuyor.
“Şoför Camiasından Destek İstiyoruz; Bu Oluşumu Onlar İçin Kuruyoruz”
Van İl Başkanı ve Kurucu Üye Nihat Süver mesleğin daha iyi yerlere getirilmesi ve verilmiş olan haklar çerçevesinde şoför camiasını tek çatı altında toplamak amacı ile federasyon bünyesinde yer aldığını aktarıyor. Süver şunları dile getiriyor; “Sorunlarımızı devletimize bildireceğiz ve masada çözeceğiz. Şu anda bu mesleğin sorumlusu yok. Kimse karayolu taşıyıcıları ile ilgili bir çalışma yapmadı. İlgilenilmediği için devlet de muhatap bulamıyor. Bu nedenle federasyon kuruluşunu gerçekleştirdik. Altyapımızı oluşturduk; devletimiz ile hukuk çerçevesinde sektörümüze yardımcı olacağız. Yapılması gerekenleri dinledik, dosyalarımız oluşturduk. Sorunları dinlemeye devam edeceğiz ve bunları da ilgili makamlara bildireceğiz. Şoför camiasından destek istiyoruz; bu oluşumu onlar için kuruyoruz.”
“Kanunlardan Faydalanarak Aynı Çatı Altında Sektörü Toplamış Olacağız”
Amaçlarını, meslektaşlarını tek çatı altına toplamak olarak belirten Ankara Kazan İlçe Başkanı Murat Açık ise sektörde çok fazla sıkıntı olduğunu dile getiriyor. Açık şunları aktarıyor; “81 ilden il ve ilçe başkanlarımız buraya geldi. Federasyonun kuruluşunu başlattık. Kanunlardan faydalanarak sektörü aynı çatı altında toplamış olacağız. Tek bir çatı altında toplanmamız sektörü geleceğe taşımamız açısından çok önemli. Sadece yurt içi değil yurt dışı da çok önemli. C belgesi ile yurt dışına taşıma yapan firmalarla da tek çatı altında toplanacağız.”
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||