“AB, Kamyonların CO2 Oranlarını 2030’a Kadar Yüzde 30 Azaltmayı Hedefliyor”
Karayolu taşımacılığını doğa dostu bir hâle getirme konusunda AB'nin hedefleri nelerdir ve bu hedeflere ulaşmak adına ne tür çalışmalar yürütülüyor?
Geçtiğimiz günlerde AB, Paris Anlaşması uyarınca, Birlik içerisinde bulunan kamyonların CO2 emisyonlarını azaltmaya yönelik hedefler belirleyen yeni bir mevzuat üzerinde anlaşmaya vardı.
Anlaşma kapsamında; yeni kamyonların CO2 oranlarını 2025 yılına kadar %15 azaltacak bir ara hedef, 2030 yılına kadar ise %30 oranında azaltacak, yasal olarak bağlayıcı bir hedef yer alıyor.
Anlaşma, üreticilerin de 2025 yılına kadar sıfır emisyonlu ve düşük emisyonlu araçların sıfır araç satışlarındaki pazar payının %2 seviyesine getirmeleri zorunlu kılınıyor. Bu hüküm, üreticileri dizel kamyonlara göre daha temiz alternatiflere yatırım yapma hususunda teşvik etmeyi amaçlıyor.
“2022’de Kamyonlardaki CO2 Tasarrufunu Ölçecek Bir Yöntem Tanımlanacak”
Kamyonlar için öngörülen yeni yasaya göre, gelecek yıllarda, yenilenebilir gaz sonucu elde edilecek CO2 tasarrufunun miktarını ölçebilmek adına bir yöntem geliştirilmesi bekleniyor. Bu yöntem, 2022 yılında yapılacak bir revizyonla tanıma kavuşacak ve bundan sonra, Avrupa Komisyonu ile yapılacak görüşmelerin bir parçası haline getirilecek.
Bu husus, şu anda yürürlükte olan nihai CO2 azaltma hedeflerine ulaşmak için yenilenebilir ve sentetik yakıtların alternatifler arasında yerini alması konusunda önemli ve gerekli bir araç haline geldi.
Aslında, araçlarda verimliliğin göstergesi olan ve yakıt tüketiminin anlaşılması için gerekli olan egzoz CO2 emisyonlarının ölçümü uyarınca, yakıt tedarikine bağlı emisyonların daha kapsamlı karbondan arındırma hedefleri çerçevesinde göz önünde bulundurulmaları gerekiyor. NGVA Avrupa, geliştirilecek bu yöntemin hem araç üreticilerinin hem de bioyakıt üreticilerinin yatırımlarına odaklanmalarını sağlayacak pozitif bir teşvik yaratacağını öngörüyor.
“CNG İstasyonların Sayısı 3 Bin 525’i Aştı; LNG İstasyonların Sayısı 182’ye Çıktı”
Ulaşım araçlarında LNG ve CNG'nin mevcut kullanım oranları hakkında bilgi verir misiniz?
Bu soruyu cevaplamak için, Avrupa Alternatif Yakıtlar Gözlemevi (EAFO) ve Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği’nin (ACEA) verilerinden söz etmek istiyoruz. Bu kuruluşların verileri kapsamında NGV araçlarının araç kayıt ve filo büyüklükleri yer alıyor.
2017 yılında toplam 51 bin binek araç ve 8 bin 100'ü aşkın hafif ticari araç kaydedilmiş (Avrupa + EFTA). Bunların yanı sıra, 159 yeni CNG otobüs ve 482 CNG kamyonun kaydı gerçekleştirilmiş. Bin 642 LNG kamyonun kaydıyla son derece pozitif rakamlara ulaşılmış.
2018 yılının sonuna kadar CNG istasyonu sayısı 3 bin 525’i aşarak istikrarlı bir büyüme kaydetti ve 2018’in sonunda LNG istasyonu sayısı 100’den 182’ye çıkarak önemli bir seviyeye ulaştı.
Karayolu araçlarının gelecekteki yakıt kullanımı konusundaki öngörüleriniz nelerdir?
2018 yılında, NGVA Avrupa ve Avrupa Biyogaz Birliği (EBA), ulaştırmada gazın geleceği ve gelişimi konusunda ortak vizyonumuzun temel hatlarını gösteren bir yol haritası yayınladı. Bu yol haritasında, gmobilite'nin ('g' harfi gaz anlamına geliyor) dairesel bir ekonomi sisteminin uygulanması bağlamında sağlayacağı temel faydalar açıklanıyor.
“Doğalgazlı Araç Sayısının 2030’da 12.6 Milyona Çıkmasını Öngörüyoruz”
Gmobilite; temiz yakıt, temiz hava ve yenilenebilir, karbon nötr yakıtı birleştirme potansiyeli sunduğundan dolayı, doğal gazla çalışan araçların pazar payının -araç türüne bağlı olarak- bugün itibariyle %12 ile %33 arasında bir seviyede artacağına inanıyoruz. Bununla birlikte, araç sayısında hızlı bir yükselişle, günümüzde 1,3 milyon olan sayının 2030 yılında 12,6 milyon NGV'ye (Doğal Gazlı Araç-Natural Gas Vehicles) ulaşmasını öngörüyoruz. Bu gelişme sayesinde hem uygun altyapı gelişiminde bir artış gerçekleşecek hem de altyapıdaki gelişim CNG ve LNG kullanımını arttıracak.
“Bazı Ülkeler Şimdiden Şebekelerinde %90'a Yakın Oranlarda Yenilenebilir Gaz Kullanıyor”
Bu hızlı gelişmeler göz önüne alındığında, yenilenebilir gazın rolünün vurgulanması son derece önemli. Bazı ülkeler şimdiden şebekelerinde %90'a yakın oranlarda yenilenebilir gaz kullanıyor. Bu sayı, taşıma faaliyetlerinin de aslında karbon nötr olduğunu ortaya koyuyor. Ancak 2030 yılına bakıldığında, Avrupa genelinde, yenilenebilir gazın tüm kullanılacak CNG ve LNG'nin en az %30'unu oluşturacağını rahatlıkla öngörebiliyoruz.
Bu nedenle vizyonumuz; gmobilite açısından bir gelişme fırsatı olmanın yanı sıra, karbondan arındırma ve hava kalitesi konusundaki güçlüklerin ucuz, sürdürülebilir ve etkin çözümünü de temsil ediyor. Gaz teknolojisi, bu güçlüklerin üstesinden gelmek için elimizdeki en iyi çözümlerden biri.
Gelecekte LNG’yi mi, yoksa CNG’yi mi daha çok kullanacağız ve sizce bunun nedenleri nedir?
Taşımacılıkta doğal gaz kullanımında artış bekliyoruz çünkü doğal gaz, piyasada hâlihazırda mevcut düşük emisyonu çözümleri arasındaki en iyi ve en ekonomik çözümlerden biridir. Bu durum Avrupa Kuruluşları tarafından da örneğin Temiz Araçlar Direktifi (CVD) veya ağır hizmet araçları için uygulanan yeni CO2 emisyonu standartlarıyla da doğrulanmıştır. OEM'ler doğal gazla çalışan daha çok araç sunarken, Alternatif Yakıtlar Altyapı Direktifi (DAFI); her üye devlette, gerekli altyapının kurulmasını sağlıyor.
NGVA Europe Hakkında
NGVA Europe (The Natural & Bio Gas Vehicle Association), doğal ve yenilenebilir gazların taşımacılıkta yakıt olarak kullanılmasını destekleyen bir birliktir. Birliğe bağlı 31 ülkeden 128 üyenin arasında, tüm gaz ve araç imalat zincirinin her noktasından şirketler ve ulusal kuruluşlar bulunuyor.
Birlik, Avrupa'nın karar mercilerine karşı bu kuruluşların menfaatlerini savunarak pazarda doğru standartlar, adil düzenlemeler ve eşit piyasa koşullarının kurulması için faaliyetler yürütüyor. Bunun yanı sıra üyeleri arasında kurulan aktif ağlar aracılığıyla kuruluşlar ve sektörün paydaşlarıyla gerçekleştirdiği destek faaliyetlerine yardımcı olmak adına çalışmalar ve yol haritaları geliştirmeyi amaçlıyor. Birlik, NGV'nin piyasa ve yakıt istasyonu altyapı kurulumu çalışmalarıyla ilgili bilgi almak adına bir referans bilgi merkezi olarak da görev alıyor.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |