TENTELİ VE FRİGORİFİK ARAÇLARIN GÜÇLÜ MARKASI, DAMPERDE DE RAKİPLERİ ZORLAYACAK
Mile Mishevski
“Teknolojimizi ve Yeniliklerimizi Tamamen Müşteri Odaklı Oluşturuyoruz”
Kamyonum’a özel açıklamalarda bulunan Schmitz Cargobull Genel Müdürü Mile Mishevski, doğru adımla, doğru zamanda, doğru ürünle pazara girmenin stratejik önemine vurgu yaparak, müşteri odaklı üretime verdikleri önemin altını çizdi.
Yaşam boyu maliyetleri azaltan bir yaklaşımla müşterilere hizmet ve ürün sunduklarına dikkat çeken Mishevski, Türk müşterilere özel ve Türkiye treyler pazarına entegre edilmiş ürün gruplarını sektörle buluşturacaklarını söyledi.
Schmitz Cargobull’un fark yaratan teknolojik yenilikleri ve inovasyonlarıyla treyler sektöründe lokomotif bir firma olduğunu ifade eden Mile Mishevski, Türkiye’de yaptıkları yatırımla uzun soluklu bir yola girmek istediklerini kaydetti.
Schmitz Cargobull 125 Yaşında
Schmitz Cargobull, Türkiye’de yeni bir yapılanma içerisine girdi. Bu adım hem marka açısından hem de Türkiye açısından oldukça önemli. Schmitz Cargobull’un kuruluş öyküsü ve yurt dışındaki yapılanması hakkında bilgi verir misiniz?
Schmitz Cargobull’un tarihini sormanız çok önemli; çünkü 1892 yılında kurulan Schmitz Cargobull, bu sene 125. yılını kutluyor. 125 yıldır aralıksız treyler üretimi yapıyoruz. 125. yılımız vesilesiyle çok önemli etkinlikler yapılacak. Almanya’da yapacağımız ilk etkinliğimiz iki gün sürecek. Müşterilerimizin aileleri ile birlikte katılacağı partimize yaklaşık olarak 12 bin insan gelecek. Schmitz, üretim serüvenine atölye olarak tabir edebileceğimiz küçük bir yerde başladı. 1970’lerde Schmitz Cargobull’un Orta ve Doğu Avrupa’da büyümesi ve yayılması hızlandı.
Müşteriye Özel Çözümler
Schmitz Cargobull’un tarihinde her zaman teknolojik yenilikler ve inovasyonlar olmuştur. Bu yönleriyle sektöründe lokomotif olmuş bir firmadır. Birçok özellikten bahsedebiliriz; ama başlıcaları: Galvaniz ve kaynaksız şasi, soğuk bükme teknolojisi, Rotos Dingil sistemi ve Schmitz Cargobull markasıyla ürettiğimiz soğutucu üniteler gibi yenilikler Schmitz Cargobull’un sektöre kazandırdığı önemli özelliklerdir. Bütün bu yenilikler ve teknolojik geliştirmeler müşterilerimizden gelen talepler sonucunda ortaya çıkmıştır. Biz teknolojimizi ve yeniliklerimizi tamamen müşteri odaklı oluşturuyoruz. Dingil veya başka bileşenleri de diğer tedarikçilerden alabiliriz; bunu herkes yapıp treyler üretebilir, ancak o durumda biz müşteri taleplerini tam olarak karşılamış ve bu işi geliştirmiş olmuyoruz. Çok daha farklı teknolojiler kullanarak kendi bileşimlerimizi yapıyoruz ve bununla da fark yaratıyoruz. Bizim en büyük avantajımız, 125 yılda biriktirdiğimiz tecrübemiz ve bilgi birikimimizdir. Bu tecrübe ve bilgi birikimini de müşteri taleplerine dönüştürebilmemiz Schmitz Cargobull’u Avrupa’da üretim yapan tüm firmalardan ayıran önemli bir etken. Ürünün yanında Schmitz Cargobull’un müşteriye sunduğu çözümler de fark yaratan ve markamıza değer katan bir unsur. Satış sonrası verdiğimiz hizmetlerin kapsama alanı da önemli derecede fark yaratıyor. Kendi filolarımızı takip edebildiğimiz patentli ürünümüz olan Schmitz Cargobull Telematics, finansman ve takas desteği ve daha farklı bir çok çözümle sektörün ve müşterinin ihtiyacı olabilecek her şeyle farkımızı ortaya koyuyoruz. Böylelikle de yaşam boyu maliyetleri azaltan bir yaklaşımla müşterilerimize hizmet ve ürün sunuyoruz.
Ülkelerde Doğrudan Satış Organizasyonu
Schmitz Cargobull’un yurt dışında nasıl bir yapılanması var? Satış ve üretim noktalarında hangi ülkelerde faaliyet yürütmektesiniz?
Schmitz Cargobull’un en güçlü yanlarından biri de satış organizasyonunun işleyiş yapısıdır. Bütün ülkelerde satış organizasyonları direkt olarak Schmitz Cargobull’un kendisi tarafından yapılmaktadır. Türkiye’de de bu ana plana sadık kalacağız. Bu yapı müşteri ile doğrudan iletişim kurmamızı ve onların taleplerini birinci ağızdan alarak ne istediklerini doğru belirleyip, doğru ürünü doğru tercihlerle sunmamızı sağlıyor. Mevcut yapımız herhangi bir bayi ile çalışmama ya da bayi ağımızın olmadığı anlamına gelmiyor. Bayiler aracılığıyla çalıştığımız ülkeler de mevcut. Bayilerimizle ilgili de birtakım çalışmalar yaparak kendi işleyiş tarzımızı onlara da aktarıyoruz. Bayilerimiz de aynı eğitimleri alıyor ve prosedürleri işletiyorlar. Bu bir sistemdir ve bayilerimiz de bu sistemin önemli bir parçasıdır.
“Türkiye’de Tenteli, Frigorifik ve Damper Araç Grupları Üretilecek”
Ana fabrikalarımız Almanya’da bulunuyor. Burada üç tane fabrikamız var ve her ürün grubu için ayrı bir fabrika yapılanmasına sahibiz. Tenteli treyleri Altenberge’de, frigoları ve soğutucu ünitelerimizi Vreden’de, damper tipi araçları da Gotha’daki fabrikamızda üretiyoruz. Bu üç büyük ana fabrikaya ek olarak Avrupa’da bazı bölgelerde de fabrikalarımız mevcut. İspanya-Zaragoza, Rusya ve Litvanya’da üç tane küçük ölçekli fabrikamız var. Bunların dışında Çin’de de ortak bir yatırıma sahibiz. Bildiğiniz üzere Türkiye’de yeni bir fabrikamız var; burada üç farklı ürün grubunu üreteceğiz. Bu da Türkiye’deki fabrikamızı Avrupa’daki diğer fabrikalarımızdan farklı kılıyor. Örneğin; Zaragoza’da sadece tenteli, Rusya’da yine perdeli üretimi yapılıyorken Litvanya’daki fabrikamızda da sadece frigorifik araç üretimi yapıyoruz. Türkiye’de tenteli, frigorifik ve damper ürün grupları üretilecek. Burada önemli nokta, bilhassa ilk dönemde cıvatasına kadar tüm materyaller Almanya’daki tedarikçilerimizden sağlanacak. Bu, kalitemizi kusursuz bir şekilde sunmaya devam etmemiz için ilk etapta oldukça önemli. Çok önem verdiğimiz diğer husus da satış sonrası hizmetler. Avrupa çapında 1.200’den fazla yetkili servis noktamız mevcut.
“Türkiye Pazarı Çok Büyük ve Yoğun Talepler Var”
Türkiye’de açılan fabrikanızda üç farklı ürün grubunu bir arada üreteceksiniz. Türkiye’deki genel duruma ve ekonominin gidişatına bakacak olursak; treyler pazarı bir takım riskleri içinde barındırıyor. Bu önemli kararı verirken hangi motivasyonla hareket ettiniz?
Açıkçası Türkiye’ye karşı ilgimiz bundan 10 yıl öncesine dayanıyor ve burada yatırım yapma düşüncemiz vardı. O dönemki finansal ve ekonomik krizlerden kaynaklı sorunlardan dolayı bunu bir süreliğine ertelemiştik. Satış organizasyonlarımızı ENKA üzerinden yapıyorduk. Gördük ki Türkiye, treyler sektöründe Avrupa’nın ikinci büyük pazarı ve ENKA ile ulaşmış olduğumuz satış rakamları böyle bir pazarda bizi tatmin edici olmadı. Daha farklı sonuçlar alabileceğimiz için tekrar Türkiye üzerine yoğunlaştık. Satış organizasyonunun yanında üretimi de entegre etme kararı aldık. Çünkü Türkiye pazarı çok büyük ve yoğun talepler var. Almanya’da olan fabrikalarla Türkiye arasındaki mesafeyi de göz önünde tutarak üretim yatırımının yapılmasını daha mantıklı bulduk.
Türk Müşterilerden Yoğun Talep
Daha önce de ifade ettiğim gibi müşteri ile doğrudan irtibatlı olmak çok önemli. 3 yıldır Türkiye’deyim ve müşteri ziyaretlerim sırasında müşterilerden gelen taleplerden de açıkçası Schmitz Cargobull’un burada doğrudan olması gerektiği yönünde çok fazla talep geldi. Bu talep yoğunluğunun olması ve Schmitz Cargobull markasının pazardaki kabulü motivasyonumuzu artırdı. Frigorifik araç tipinde de markamız çok önde ve pazardan yoğun talep görmekte. Biz Türkiye’deki bu pazarın daha da gelişeceğine inanıyoruz. Bu sebeple de frigorifik araç tipi ile geldik. Damper de pazar araştırmaları yaptık. Damper üretiminde Avrupa’da yüzde 30 pazar payına sahip bir firma olarak Türkiye’de de bu özgüvenimizle bulunmak istedik.
Damper Üretiminde Yerli Partnerle İş Birliği
Schmitz Cargobull’un Sakarya’daki yeni fabrikasında tenteli araç grubunun üretimine başlandı. Bundan sonraki üretim sürecinin aşamaları nasıl işleyecek?
Artık Türkiye’deyiz ve tenteli araç üretimine başladık. Temmuz ayı içinde frigorifik araç tipinin üretimine başlamayı planlıyoruz. Frigorifik araç grubu bizim çok gurur duyduğumuz ve her talebe yönelik olumlu geri bildirimler aldığımız bir ürün grubudur. Türkiye’de üretime başladığımız zaman aynı kaliteyi, işçiliği minimum Almanya’daki seviyede belki daha da üst seviyelerde karşılamamız gerekiyor. Frigorifik araçların üretiminde çalışacak arkadaşlar, iki aydan fazla Almanya’da eğitim aldı. Prosesleri düzgün işletebilmek ve kalite seviyesinde istenilen düzeyi tutturabilmek anlamında özveriyle bütün çalışmalarımız sürüyor. Üçüncü safhada ise damper grubu araçların üretim planlaması yapıldı. Damper araçlarının üretimi için tenteli ve frigorifik araç gruplarına göre daha farklı teknolojik bir alt yapı gerekmekte. Damper üretimi için yerli bir üretici ile iş birliği yapacağız. Aramızda damperin havuz kısmı için çelik işçiliğine yönelik iş birliğini kapsayacak bir anlaşma olacak. Schmitz Cargobull’un kalite beklentisini karşılayabilecek bir partnerle çalışacağız.
“Damperin Şasisi Almanya’dan Gelecek”
Türkiye’de damper üretimine yönelik bir firma ile mi, yoksa farklı firmalarla da bu partnerlik kurulacak mı? Bu partner, Schmitz’e damperin sadece işçilik kısmıyla mı, ham madde ya da yarı mamül noktasında mı destek verecek?
Bizim başlangıçta bütün malzemelerimiz Almanya’dan gelecek. Damperin havuz kısmı Türkiye’de tek bir tedarikçi tarafından üretilecek; ancak bu yapılırken önemli olan husus buradaki kullanılacak bütün malzemelerin ve çeliklerin Gotha fabrikamızın tedarikçisi ile aynı yerden temin edilecek. Bütün çizimler, kılavuzlar yine bizim tarafımızdan buradaki partnerimize sağlanacak ve eğitimden sonra üretime geçilecek şekilde süreç işleyecek. Burada üretilecek damperin Gotha’da üretilen damperden kalite ve tedarik anlamında bir farkı olmayacak. Damperin şasisi birebir Almanya’dan gelecek.
Schmitz Cargobull kendi dingillerini üretiyor ve tüm araçlarında bu dingilleri kullanıyor. Geçen sene 60 bin adet üretimi yapılan araçların yüzde 95’inde kendi dingillerimizi kullandık. Türkiye’de de süreç bu şekilde ilerleyecek. Türkiye, otomotiv sektöründe bayağı yol almış ve ilerlemiş bir ülke. İlerleyen zamanlarda burada yerel tedarikçilerle çalışma imkanımız olabilir. Bu da belli bir proses içinde bizim zorlu olan kalite kontrollerimiz içinden geçerek mümkün olacaktır. Bu standartlar yakalandığı zaman tedarik konusunda yerli firmalarla da çalışmaya başlayacağız.
Yılsonuna kadar üç ürün grubunda da üretim sürecinin başlayacağını ifade ettiniz. Damper üretiminde de yerli bir üretici ile hareket edeceğinizin bilgisini paylaştınız. Şu an kaç üretici ile görüşmeleriniz sürüyor?
Şu an için kaç tedarikçi ile görüştüğümün bilgisini veremem; ama burada önemli olan husus, tedarik edeceğimiz malzemelerin Schmitz Cargobull’un ürününü çok etkileyecek parçalardan oluşmaması. (Lastik vb.) Damper havuzunun üretimine yönelik 5-6 civarında bir firma ile görüşme yaptık. Şu an görüşme yaptığımız firma sayısı ikiye düşürüldü. Bu görüşmelerde sona çok yaklaştık. Her an karar alınabilir. Çok yakın zamanda bu kararı kamuoyuna duyuracağız.
“Doğru Adımla, Doğru Zamanda, Doğru Ürünle Pazara Girmek İstiyoruz”
Türkiye mega projeler ve inşaatlar ülkesi olduğu için damper konusunda hızlı hareket edilmesi gerektiğini düşünüyorum. Bu noktada nasıl bir politika izliyorsunuz?
Damper konusunda çok tecrübesi olan bir firmayız. Faaliyet yürüttüğümüz birçok ülkede de inşaat patlamalarının olduğu dönemler yaşadık. Türkiye’de böyle mega projeler yapılıyor. Biz her noktada adım adım ilerlemek zorundayız. Öncelikli hedefimiz; üretime burada başlayıp ilk aracımızı buradaki pazarın gerekleri doğrultusunda üretip müşteriden onay almaktır. Test araçları ile müşteriden olur almak bizim için önemlidir. 3. Havalimanı Projesi’ne yetişememiş olmamız diğer projelerde olmayacağımız anlamına gelmemelidir. 4. Havalimanı inşası söz konusu olduğu zaman da burada olmak istiyoruz. Uzun soluklu bir yola girmek istiyoruz. Doğru adımla, doğru zamanda, doğru ürünle pazara girmek istiyoruz. Türkiye’deki müşteriler, bizim frigorifik ve tenteli araçlarımızı tecrübe ettiler, biliyorlar ve aracı kullanıyorlar. Türk müşteriler damper aracımıza şu an yabancılar. Markanın gücünü ve kalitesini biliyorlar; ancak aracı kullanmadıkları için henüz herhangi bir tecrübeleri yok. Bizim için önemli olan güçlü markayı, güçlü ürünle pazarın ihtiyaçları doğrultusunda piyasa sunmaktır.
“Fiyat Odaklı Pazar Anlayışına Karşıyız”
Pazardaki performansınızı artırmada en önemli unsurlardan biri de ürünlerinizin fiyatı olacaktır. Müşteriye yansıyacak fiyat politikanız nasıl olacaktır?
Biz buraya en ucuz aracı temin etmeye gelmiyoruz. Bu bizim hedefimiz içinde yer almıyor. Tabii ki iddialı olmak istiyoruz. Öncekinden daha ucuz olacağımız da aşikardır. Fiyat odaklı olarak pazara girmeyeceğiz. Fiyat odaklı pazar anlayışına karşıyız. Aracımızın müşterilere ne tür katkılar sağladığı bizim için daha önemlidir. Fabrikamız çok büyük olmadığı için üretim adeti noktasında üzerimizde çok baskı olmayacaktır.
Türkiye Pazarına ve Müşterilerine Özel Ürünler
Türkiye treyler açısından önemli bir pazar. Etrafında birçok ülke de bu potansiyeli barındırmaktadır. Türkiye’nin bir merkez olarak diğer ülkelere buradan ürün gönderilmesi noktasında nasıl bir yol izleyeceksiniz?
Bu fabrika ile sadece Türkiye pazarına odaklandık. Türkiye’nin komşularıyla ilgili de araştırmalarımız oldu. Gürcistan’da satış ofisimiz var. Burada üretimini yapacağımız araçlar tamamen Türk müşterilere özel ve Türk pazarına entegre edilmiş ürün grupları olacak. Ortadoğu, Afrika ve diğer Avrupa ülkelerine şu aşamada ürün göndermemiz söz konusu değildir. Bir pazara girmeden önce o pazarla ilgili belli kritikleri yapmanız, belli bir bilgiye sahip olmanız gerekiyor. Diğer ülkelerle ilgili araştırmaları yapmadık. Dünya çapında global bir marka olduğu için Schmitz Cargobull’un deniz aşırı satış organizasyonları da var. Gelecek ne gösterir bilemeyiz; ama şu an sadece Türkiye’ye odaklanmış durumdayız. Schmitz Cargobull sadece treyler firmasıdır. Herhangi başka bir sektörde veya ürün grubuyla alakalı bir çalışması yoktur. Kazandığını da treylere yatıran bir firmadır. 3 aileden oluşuyor ve bu 3 aile de bu işin dışında başka bir işle ilgilenmiyor.
“Schmitz Cargobull Olarak Türkiye’den Umutluyuz ve İyimseriz”
Türkiye seçim süreci ve diğer süreçleri atlatarak normal sürece geçti. Yılbaşından bu yana üretimler ve teslimatlar başladı. 2017 nasıl geçiyor ve önümüzdeki döneme yönelik nasıl bir öngörünüz var? Özellikle sahadaki satış ekibinizden size nasıl bilgiler geliyor?
Geçen sene ile kıyasladığımız zaman biraz daha iyi bir pazar var; ama çok yavaş kendine geliyor. Sektörün tam olarak toparlanmamasının iki temel sebebi var. Birincisi; politik ve ekonomik sebepler, ikincisi; sektör içindeki sebeplerdir. Yaklaşık 10 yıl önce taşımacılık sektöründe bir patlama oldu. Bu süreç içerisinde yanlış hesaplamalar ve farklı başka unsurlardan dolayı birçok firma aktivite yönünü değiştirmek zorunda kaldı. Ufak firmalar bir araya gelerek büyümeye çalıştılar ya da farklı sektörlere yöneldiler. Uluslararası alanda nakliye yapan firmalarda çok bir değişiklik olmadı; ancak ulusal çalışan firmalarda çalkalanmalar oldu. Doğal seleksiyon da söz konusu olabiliyor. Taşımacılık dışarıdan çok kolay görünebilir; ama son derece zor bir sektör. Bu işe giren firmalar sektörden çıkmak zorunda kalabiliyor. Türkiye’de treyler üretimi çok fazla. Yaptığımız araştırmalar üretim kapasitesinin 100 bin adedin üzerinde olduğunu gösteriyor. Bu da üreticiler üzerinde fiyat ve diğer hususlarda baskı unsuru oluşturuyor. Türkiye taşımacılık konusunda genç diyebileceğimiz bir ülke. Bu sektörde çok tecrübe edinmemiş, bilgisi sınırlı ve gelişmekte olan bir sektör yapısına sahip. Bunları bazı analizlerimizde de görüyoruz. Bir süre frigorifik yükselirken, damper aşağıda seyredebiliyor. Ya da tam tersi bir grafik görüyoruz. Taşımacılık sektörü henüz tam oturmamış bir sektör. Schmitz Cargobull olarak Türkiye’den umutluyuz ve iyimseriz. Geleceğe umutla bakıyoruz.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |