“Bildiğiniz gibi araç muayene istasyonlarında randevulu sisteme geçildi. Randevu almak için vatandaşlarımız dört adet internet sitesini ve çağrı merkezini kullanabilecekler. Bu internet sitelerimiz www.ulastirma.gov.tr, www.ubak.gov.tr, www.kugm.gov.tr, www.tuvturk.com.tr olarak hizmet veriyor. Ayrıca 0212 444 80 08 nolu çağrı merkezinden de randevu alabilirler.”
Araç muayene istasyonlarında randevulu sisteme geçildi. Siz pilot uygulamanın ve bu sistemin detayları konusunda bizi bilgilendirir misiniz?
Bildiğiniz gibi araç muayene istasyonlarında randevulu sisteme geçildi. Randevu almak için vatandaşlarımız dört adet internet sitesini ve çağrı merkezini kullanabilecekler. Bu internet sitelerimiz www.ulastirma.gov.tr, www.ubak.gov.tr, www.kugm.gov.tr, www.tuvturk.com.tr olarak hizmet veriyor. Ayrıca 0212 444 80 08 nolu çağrı merkezinden de randevu alabilirler. Yakın bir zamanda sıra için giden vatandaşlarımız, sıralarının yoğunluğunu gördüklerinde araç muayene istasyonlarında bulunan kiosklardan da randevu alabilecekler. Randevu sistemine 15 Mart 2009 tarihi itibariyle pilot uygulama olarak Ankara, İstanbul ve İzmir illerimizde başladık.16 Mart 2009 tarihinden itibaren de fiilen randevulu araç muayenesi başladı. Bursa’da 22 Mart Pazar günü araçlara randevu verilmeye başlandı; 23 Mart 2009 tarihi itibariyle ilk randevulu araçlar kabul edildi.
18 ilde daha (Adana, Antalya, Balıkesir, Bolu, Denizli, Diyarbakır, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, Hatay, İçel, Kayseri, Kocaeli, Konya, Sakarya, Sivas, Şanlıurfa, Trabzon) 26 Mart 2009 Perşembe gününden itibaren, 30 Mart 2009 günü ve sonrası için randevu verilecek. Böylece 30 Mart tarihi itibariyle Türkiye genelinde 22 ilde randevulu sisteme geçilmiş olacak. Talep olması halinde geriye kalan 59 ilimiz de peyderpey bu sisteme entegre edilecek.
16 Mart tarihinde Ankara, İstanbul ve İzmir’de başlayan randevu verilen araç sayısı Ankara’da 1.360, İstanbul’da 1.555 ve İzmir’de 249 araç olarak tespit edildi. İleri tarihler için randevu verilen araç sayısı ise Ankara’da 2.471, İstanbul’da 3.603 ve İzmir’de 626 araçtır. Biz burada şunu gördük ki; Ankara’da randevulu sistem için ayrılan 750 araçlık kapasitenin % 30’u, İstanbul’da randevu için ayrılan 1.300’lük kapasitenin % 20’si kullanılmış.
“Vatandaşımız istediği zaman, istediği araç muayene istasyonu için, istediği il için randevu alma imkanına sahip.”
Araç sahipleri araçlarını muayene ettirmek için illa randevu almak zorundalar mı?
Randevu alınmadan da araç muayenesi yapılması da mümkün. Muayene istasyonlarındaki kanalların yarısını biz randevulu sistem için ayırıyoruz; yarısına da normal gidişlere ayırıyoruz.
Mutlaka randevu alınması gerekmiyor; ama vatandaşlarımız fazla zaman harcamadan araçlarını muayene ettirmek isterlerse, randevu almaları kendi menfaatleri icabı. Randevu almak için belli bir zaman sınırlamamız yok. Vatandaşımız istediği zaman, istediği araç muayene istasyonu için, istediği il için randevu alma imkanına sahip. Randevu saatinden 10 dakika önce araç muayene istasyonunda olmaları yeterli.
Randevulu sisteme talebin düşüklüğü gözleniyor. Siz bunu neye bağlıyorsunuz?
Ben uygulamadan vatandaşımızın tam haberdar olamamasına bağlıyorum. Henüz uygulama yeni başladı; duyuru noktasında sıkıntı olmuş olabilir. Vatandaşlarımıza yeteri kadar ulaşıldığında bu uygulamaya rağbet göstereceklerini düşünüyorum. Uygulamanın temel amacı, vatandaşın kuyruklar nedeniyle zaman kaybına uğramasının önüne geçmekti. Ben sadece ilk hafta da olsa Ankara gibi bir ilde ayrılan kapasitenin sadece % 30’nun kullanılmasını garipsediğimi söyledim.
“10–15 gün öncesinden randevu alırsanız, istediğiniz istasyonu seçme şansı biraz daha fazla oluyor.”
Randevu sistemini ağır vasıta araçlar mı, küçük araçlar mı tercih ediyor? Bir de randevusuna gelmediği takdirde süreç nasıl işliyor?
Ağır vasıta diye tabir edilen araçların hangi gün, hangi saatte nerde bulunacakları pek bilinmediği için küçük araçlara göre randevu sistemine daha az rağbet gösterebilirler.
10–15 gün öncesinden randevu alırsanız, istediğiniz istasyonu seçme şansı biraz daha fazla oluyor. Randevu için ağır vasıta için ayrılan kanalların yarısını, hafif vasıtalar için ayrılan kanalların da yarısını randevulu sisteme ayırdık. Biz randevu için ayırdığımız kanalları atıl durumda bekletmiyoruz; yani yeteri kadar randevu alınmazsa, ya da randevu alan vatandaşımız zamanında gelmezse, sırada bekleyen vatandaşlarımızı alıyoruz.
“Bir başka husus ise, kötü kullanımları engellemeye yönelik olarak, randevu alacak araçların araç plakası ile tescil sıra numarasının uyumluluğu Emniyet Genel Müdürlüğü verileri esas alınarak kontrol ediliyor. Araç plakası ile tescil sıra numarası uyumlu olmayan araçlara randevu verilmediği için bazı randevu talepleri karşılanmamakta, bu husus randevu talebinde bulunana da açıklanmaktadır.”
Randevu sistemi uygulanmaya başlandıktan sonra ilk tepkileri almaya başladınız mı?
Şikâyetlerin ve kuyrukların azalması anlamında olumlu tepkiler aldık. Çağdaş anlamda bir uygulama olduğunu belirterek, teşekkürlerini sunan vatandaşlarımız oldu. Benim ilk hafta için beklentim Ankara için % 70’lerde bir doluluk oranıydı. İstanbul için ise % 50’lileri tahmin ediyordum. Ama ilk hafta tahminlerimde biraz yanıldığımı görüyorum. Bir başka husus ise, kötü kullanımları engellemeye yönelik olarak, randevu alacak araçların araç plakası ile tescil sıra numarasının uyumluluğu Emniyet Genel Müdürlüğü verileri esas alınarak kontrol ediliyor. Araç plakası ile tescil sıra no uyumlu olmayan araçlara randevu verilmediği için bazı randevu talepleri karşılanmamakta, bu husus randevu talebinde bulunana da açıklanmaktadır.
İlk hafta en fazla hangi araç muayene istasyonundan randevu alındı?
Yoğunluk yine bizim İvedik araç muayene istasyonunda oldu. Bunun nedenleri de eski muayene istasyonu da o semtteydi; o nedenle bir aşinalık vardı, araçların gerçekten muayeneden geçtiğini biliyor ancak ufak-tefek eksiği çıkma olasılığına karşın sanayinin yanında olduğunu biliyor ve son olarak ise elbette merkezi yerde oluşu. İstanbul’da ise yoğunluk daha çok Avrupa Yakası istasyonlarında oldu.
Bu pilot uygulamanın çok fazla kişiye ulaşmaması ve dolayısıyla rağbet görmemesi gibi bir durum ortaya çıktığında pilot uygulama süresinin uzatılması, diğer illerde bu sisteme geçişin geciktirilmesi veyahut sistemin tamamen kaldırılması gibi bir durum söz konusu olabilir mi?
Bu sistemden vazgeçmeyiz. Belki rağbet görmezse çağrı merkezi iptal edilebilir. Sitemin kurulumu yapıldı; yani bir maliyeti vardı; o karşılandı. Şu an için çağrı merkezi ekstra maliyet. Rağbet görmemesi durumunda en fazla çağrı merkezindeki personel sayısını azaltma yoluna gidilebilir. Zaten bu çağrı merkezi sadece randevu almak için değil; TÜVTURK’un diğer şikayetleri için de kullanılıyor. Ya da geriye kalan 59 il için bir takvim belirlenmeyebilir.
Araç muayene istasyonlarına yönelik bazı şikayetler geliyor. Siz bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Önceden araç muayene istasyonlarında istihdam edilen personel acemiydi; dolayısıyla aracın muayenesi daha uzun sürüyordu. Şimdi ise pratikleşti ve seri halde araçlar muayene ediliyor. Bu durum vatandaş tarafından aceleye getirilerek, iyi bakılmıyor mu diye algılanmış olabilir. Bu tarz bir şikayet olursa bizdeki bilgilerle karşılaştırıp, şüpheye düştüğümüz noktada sahada denetimini yaparız.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |