TSE Otomotiv Merkezi Başkanı Mehmet Çetin’in ev sahipliğinde gerçekleştirilen toplantıda; öncelikle kasım ayında alınan kararlar görüşüldü. Toplantıda, TS EN 1501-1:2011 Çöp Toplama Taşıtları Standardı DMO alımları nezdinde değerlendirilirken; Damperli Kamyonlar için geçerli olan TS EN 474-6+A1 Standardı ve Kriterleri de değerlendirildi. Toplantı ayrıca TS EN 1846-2 Yangınla Mücadele Araçları Standardının DMO alımları hususunda istişaresi yapılırken; standardı ve/veya kriteri bulunmayan ekipmanlar da görüşülen önemli başlıklardı.
ARÜS-DER ÜYELERİNDEN GÖRÜŞ İSTENECEK
Toplantıda, çöp toplama araçlarıyla ilgili önemli kararlar alındı. DMO’nun satın alımlarında aramakta olduğu TS EN 1501-1:2011 Çöp Toplama Taşıtları Standardının tasarımda yüklerin belirlendiği maddede atıfta bulunulan çöp yoğunluğu konusunda (6m3ile 13m3 hacimli) çöp toplama araçlarının azami yük ve asgari yoğunluklarının belirlenebilmesi amacıyla, ARÜS-DER üyelerinden görüş istenmesi ve gelen görüşlerin de bir hafta içerisinde TSE bildirilmesi yönünde karar verildi.
Ayrıca,TS EN 1501-1:2011 Çöp Toplama Taşıtları Standardındaki opsiyonel maddelerin TSE tarafından belirlenmesine karar verildi. Belirlenen maddeler DMO ve TSE nezdinde yapılacak çalışmalar ile DMO satın alımlarına kolaylık sağlayacak şekilde düzenlenmesi gerektiği üzerinde duruldu. Bu maddelerden tercih edilenler için ise teknik detayların tanımlanması görüşüldü.
DAMPERLİ KAMYONLAR İÇİN ÇALIŞMA YAPILACAK
Toplantıda, TSE, damperli kamyonlar için TS EN 474-6+A1 Standardına göre belgelendirme yapılıp yapılamayacağı konusunda çalışmalar yapılmasına karar verildi. Bu konuda, temel araç tip onayı ve teknik şartlar dikkate alınarak gereklilikler belirlenecek. Tiplerin ve şartların tanımlaması yapılacak ve tüm onay adımlarının TSE tarafından yapılması sağlanacak. Yapılan çalışmalarla ilgili ARÜS-DER’e bilgi verilmesi yönünde de karar alındı. Ayrıca bu çalışmalara göre bir de yol haritası çizilmesi ifade edildi. Toplantıda damperli araçlarda taşınabilecek en az yük kapasitesinin de belirlenmesi uygun görüldü.
MERDİVENLİ İTFAİYE ARAÇLARI SU TANKI OLMADAN İMAL EDİLECEK
Toplantıda itfaiye araçları içinde bazı kararlar alındı. Bunlardan birisi, TS EN 14043+A1 Yangın hizmet kullanımı için yüksek havai tertibatlar - Birleşik hareketli döner tablalı merdivenler -Güvenlik ve performans kuralları ve deney metotları standardına göre üretilen merdivenli itfaiye araçları su tankı olmadan imal edilmesi yönünde. Bu standarda uygun olmayan yeni üretimlerin ise 1 Ocak 2014 tarihine kadar tadilatlarının yapılması gerekmektedir. 1 Ocak 2014 tarihinden sonraki uygun olmayan araç projelerinde ise DMO alımlarında bu tür uygulamaların kabul görmeyeceği kararı alınmıştır.
İHTİYAÇLARA CEVAP VERMEYEN KRİTERLER İPTAL EDİLECEK
Toplantıda, standardı bulunmayan ekipman çeşitleri ile ilgili de önemli kararlar alındı. Öncelikle bu ekipman çeşitleri için ARÜS-DER ve TSE standart tasarısı çalışması yapılmasına karar verildi. TSEK olmayan konularda ise yeni kriterler oluşturulup yayınlanacak. Önceden yayınlanmış kriterler üzerinde çalışmalar yapılması ve günümüz ihtiyaçlarına cevap veremeyen kriterlerin de iptal edilmesi kararlaştırıldı. Öncelik olarak kuka, vidanjör, kombine, su tankeri ve yarı römork araçlarının görüşülmesi üzerinde duruldu. Sektörün problemlerini çözüme kavuşturmak amacıyla 18 Mart 2013 tarihinde gerçekleşecek toplantıya ARÜS-DER üyelerinin teknik birimlerinin katılımı sağlanması kararı alındı.
YANGINLA MÜCADELE ARAÇLARINDA MAĞDURİYET GİDERİLECEK
Toplantıda, Yangınla Mücadele Araçlarında sıklıkla kullanılan ön sulama aparatları TS EN 1846-2 Yangınla Mücadele Araçları standardına aykırı düştüğü belirtildi. Bu tür standarda aykırı uygulamalarda araç projelerinin onaylanmaması kararlaştırıldı. Bu durumun üreticilerin hali hazırda yapılmış olan araç sözleşmelerinde mağduriyet yaşamasına neden olacağı kaydedildi. Mağduriyetlerin giderilmesi için ARÜS-DER üyelerinden görüş alınarak uygulamaya geçiş tarihinin belirlenmesine karar verildi. Ayrıca, TSE tarafından 2013 Haziran ayı itibariyle başta itfaiye araçları olmak üzere, araçların onaylanmış tip ile TSE tarafından onaylanan araçların incelemesinin yapılması istendi.
ÇÖZÜM SÜRECİNE YOĞUN KATILIM
Sektördeki sorunların giderilmesi ve çözüm önerilerinin masaya yatırıldığı toplantıya ilgi yoğundu. DMO Kalite Kontrol Daire Başkanı Hasan Akçın, TSE Otomotiv Merkezi Başkanı Mehmet Çetin ARÜS-DER Başkanı Burhan Fırat, ARÜS-DER Genel Sekreteri Seçkin Kesinbaşoğlu başta olmak üzere diğer katılımcılar şunlardır: Alper Türedi( TSE Belg. Müd.),Yusuf Acar( DMO Kal.Kont.Şb.Md.),Süleyman Çağlayan( DMO D.Mak. Müh.),Mustafa Gümüş( ARÜS-DER Proje Yön.), Sezai Kolat(TSE Mak. Müh.), Fatih Kurt( TSE OMB Mak.Müh.)Turgay Alkan( Özünlü Damper), Erol Bakbak( Baksan A.Ş.), Hatice Gözmeral( OKT Trailer), Kaan Erkırtay( Karsan Otomotiv), Hayri Bektaş( Karsan Otomotiv), Arif Kılıç( Karba Otomotiv), Hayri Bektaş( Karsan Otomotiv), Arif Kılıç( Karba Otomotiv), Hasan Boyraz( Karba Otomotiv), Ahmet Keser( Erdemli Makine), Onur Bayram( Volkan İtfaiye), Suat Çinpolat( Volkan İtfaiye), Recep Yılmaz( Hidro-Mak A.Ş.)