Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
tırsan
English
Pozkrone: Successful as a Krone partner in Poland for 30 years

Pozkrone: Successful as a Krone partner in Poland for 30 years

1 2 3 4 5 6
Dergi
alp özler, yılnak,
11 Aralık 2007 Salı - 00:00

Aracın Ezilen Kahramanları: Lastikler!

Aracın Ezilen Kahramanları: Lastikler!

İlk lastiğin tarihi 19’uncu yüzyılın sonlarına kadar gider. Tekerlek lastiğinin ilk örneğini J.B. Dunlop, üç tekerlekli bisiklet için tahta bir tekerlek üzerine lastik solüsyonu emprenye edilmiş çadır bezini, çivilerle tutturup hava ile şişirerek elde ettiği basit bir lastik modeli ile attı. Bugünkü anlamda lastiğin geliştirilmesi 1900 yılların başlarında gerçekleşti.

Bugün lastiklerde kullanılan ana hammadde olan kauçuk, önceleri değişik amaçlar için kullanılmış ancak lastik sektöründe kullanımı, Goodyear’ın kauçuğu kükürt ile pişirip (vulkanizasyon) şekillendirmesiyle gerçekleşti. Daha sonra lastik teknolojisinde Dunlop’un topuklara çelik teller yerleştirmesi ve iç lastiği geliştirmesi ile hızlı bir gelişme başlamış ve 1920’li yıllara gelindiğinde Pnömatik  tekerlek  lastiğin  ana maddelerine pamuktan yapılmış olan kord bezleri dİ¢hil edildi. Pamuktan daha dayanıklı olan kord ipliklerinin geliştirilmesi ile pamuk ve kord bezi yerine günümüzde yaygın olarak kullanılan rayon, polyester ve naylon gibi sentetik kat bezleri ve çelik kordlar kullanılmaya başlandı. Lastiklerin sınıflandırılması ve standardizasyonu, 1940’lı yıllarda lastik kesit genişliği ve jant ebadından oluşan rakam-harf grubuna dayalı lastik ebat sistemi geliştirilmesiyle başlatıldı. “iç lastiksiz” anlamına gelen tubles lastikler yani şambrel denen iç lastiğe gerek kalmadan, doğrudan doğruya havayla doldurulan lastiklerse, 1950’lerde yapıldı.

Lastik Nedir

Lastik, ana hammaddesi kauçuk olan ve çeşitli kimyasal maddelerin bileşiminden hazırlanmış karışım içerisinde tekstil veya çelik kord ipliklerinin belirlenmiş pozisyonlarda yer aldığı ve çelik tellerce topuk bölgesinden desteklenen kompozit bir yapı ve yük taşımaya yarayan pnömatik, dinamik bir sistemdir. Lastik aracın yer ile temasını sağlayan tek ve en önemli parçadır.         

Lastiğin Görevleri

Lastiğin en önemli görevleri arasında aracı ve tüm yükünü taşıyarak motorun yarattığı döndürme momentini yola aktararak çekiş kuvvetine dönüştürmektir. Aynı zamanda kalkış ve fren esnasında ortaya çıkan büyük yük transferine karşı koymaktır. Araç fren yaparken ve viraj dönüşlerinde direksiyon kontrolüne gerekli olan yanal kuvveti üretir. Ayrıca lastiğin bir diğer görevi darbeleri emerek sürüşten ve yol bozukluklarından meydana gelen kuvveti absorbe etmek ve böylelikle daha konforlu bir sürüş imkanın yakalanmasına olanak vermektir. Yol durumu ne olursa olsun lastiğin görevi güvenli bir şeklide yol tutuşunu sağlamak ve aynı şekilde yönlendirmektir. Lastiğin diğer görevleri arasında daha az titreşim ve gürültü üretmesi, düşük yuvarlama direncine sahip olmasının getirdiği daha az yakıt tüketimi yer alır.

Lastiğin Yapısı

Lastikler genel olarak şu öğelerin bir araya gelmesiyle oluşur.

Karkas: Lastiğin kauçuğa yapışık çok sayıda paralel ince tekstil telden oluşan destek bölümüdür. Bu teller lastik yapısının kilit bir unsurudur ve lastiğin basınca karşı direnç gösterebilmesini sağlar. Lastiğin dayanıklılığını yük altındaki hareketlerini ve kapasitesini belirleyen yapıdır. Karkas, belli bir karışım içerisine tekstil veya çelik kordların katmanlar halinde paralel yerleştirilmesiyle elde edilir. 

Sırt: Lastiğin yolla temasını sağlayan üzerinde motor gücünü yola aktararak, hızlanmayı, çekişi; frenleme gücünü zemine ileterek yavaşlamayı ve durmayı sağlayan; lastiğin soğumasını yardımcı olan kanal ve bloklardan meydana gelmiş desenler bulunan kauçuk kısmıdır. Karkasın yapısını yoldan gelebilecek olumsuz etkilere karşı korur.

Yanak:  Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında yer alan, yola temas etmeyen ve karkasa yandan gelebilecek dış etkilere karşı lastiği koruyan bölümdür. Lastiğe esneklik sağlayan yanak bölgesinin üzerinde aynı zamanda markalama ve tanıtıcı ebat yazıları da bulunur.

Topuk: Çelik tellerden oluşan, üzeri karşım malzemesi ile kaplı ve dairesel bir yapıya sahip olan topuğun görevi, lastiğin janta temas etmesini ve sıkıca bağlanmasını sağlayarak janttaki dönme, fren ve direksiyon hareketlerini lastiğe aktarmaktır.  

Omuz: Lastiğin sırt ile yanak kısmının birleştiği kalın kauçuktan yapılmış bölgesidir.

Kuşak: Radyal gövde yapısına sahip lastiklere özgü bir yapıdır. Gövde ile sırt arasında lastiği çevresel olarak sararak yapıyı güçlendiren çelik, naylon, rayon v.b. maddelerden yapılmış kord katlarından oluşmuş lastik bileşenleridir. Bu yapı lastiğin hız performansının artmasına katkıda bulunur. Lastiğin dönme direncinin azalmasını sağlar.

Astar: Lastiğin iç yüzeyindeki ince bir kauçuk katmanı olan ve hava sızdırmazlığını sağlayan bir yapıdadır. Lastiğin içindeki sıkıştırılmış basınçlı havanın dışarı çıkmasını önler.   

Darbe Katı: Karkas yapının üstüyle sırt bölgesinin altında yer alan, özel kauçuk karışımıyla kaplanmış naylon esaslı kord malzemeden yapılmış tek veya daha fazla katmandan meydana gelmiş bir ara yapıdır. Bunun görevi artan hızlarda ve yük altında oluşan etkilere karşı lastiğin sırt bölgesindeki sağlamlığı ve performansını arttırmaktır.

Chafer (Topuk Bezi): Topuk bölgesinde birleşen karkas yapı ile topuk yapısının üstünü örten ve lastiğin janta montajı ve demontajı esnasında oluşabilecek hasarlara karşı karkas yapıyı koruyan, tubeless lastiklerde sızdırmazlık özelliği katan ve Jant ile lastik topuğu arasındaki sürtünmeyle oluşan ısıl etkileri ve aşınmayı azaltmayı sağlayan bileşenidir.

Şeritler: Lastiği oluşturan katların uçlarına yerleştirilen ve lastik yapımı sırasında kat uçlarının açılmasını ve dağılmasını önleyen karışımdır. Ek yerlerinin kapatılması için de kullanılır.

Dolgular (Apex): Lastiğin topuk bölgesi ve kat dönümlerinde meydana gelebilecek boşlukları doldurmak amacıyla yer alan ve lastiğin janta oturma bölgesinin daha rijit(sert) olmasını sağlayan karışım yapıdır.

Takviye Katları: Bazı lastiklerde sırt bölgesinde kullanılan dayanıklılık arttırıcı ilave bir yapıdır. Özellikle radyal binek lastiklerinde hız performansına artı yönde etki eder.

Gövde Yapılarına Göre Lastikler

Konvansiyonel (Çapraz Katlı) Lastik: Bu lastiklerde, lastiğin yapısını oluşturan kord bezleri 30-40 derecelik açılarda, üst üste ve çapraz biçimde yerleştirilir. Konvansiyonel lastiklere bu nedenle çapraz katlı ve diagonal lastikler de denilmektedir. Lastik teknolojisinin ortaya çıkışı bu özellikteki lastiklerden olmuştur. Çapraz katlı lastiklerde daha sert olan yanaklar ve daha yumuşak olan gövde yapısı da daha az bir oturma yüzeyi sağlar. Yük altında ise bu oturma yüzeyinde radyal katlı lastiklere göre daha az bir artış olmaktadır.

Radyal Lastik: Lastiği oluşturan gövde katlarının tümü aynı yönde uzanırlar. Birbiriyle açı farklılığı oluşturmazlar. Bu lastiğin yapısını meydana getiren çelik veya rayon kordlar, bir damaktan diğer bir damağa lastik sırtının merkez hattının yaklaşık 90 derecelik açılarla yer alır. Bez katlarının üstünde yaklaşık 15 derecelik kuşaklar mevcuttur. Tüm radyal lastikler kuşaklıdır. Yanakları ise yumuşak ve estetiktir. Kuşaklar gövdeye sert bir yapı kazandırarak daha fazla ve daha homojen bir oturma yüzeyi sağlar.    

Kullanıldığı Yerlere Göre Lastikler

Binek araç lastikleri                                                                                    

Kamyonet-Minibüs lastikler

Kamyon-Otobüs Lastikleri

Traktör lastikleri

İş makinesi lastikleri

Endüstriyel lastikleri

Bisiklet-motosiklet lastikleri

Bahçe-tarla lastikleri

Kullanıldığı Yere Göre Lastikler

Highway lastikleri: Normal yolsa kullanılan lastikler

Off road lastikleri: Yol dışı arazi kullanım lastikleri

Hava Tutma Sitemine Göre Lastikler

İç lastikli   lastikler ( Tube  Type ): Bu  tip lastiklerde hava, lastik içine yerleştirilen ve iç lastik adı verilen özel kauçuk malzemeden imal edilmiş bir yapı içine muhafaza edilir. Lastiğin montajında kolon ve jant halkaları gibi ilave yapılar kullanılır.

İç lastiksiz lastikler (Tubeless): İç lastiksiz lastiklerde hava, jant ve lastik arasına doldurulur. Bu nedenle havayı muhafaza etmek için lastiklerin iç yüzeyinde lastiğin imalat aşamasında yerleştirilen ve sızdırmazlık sağlayan özel karışımdan yapılmış ince bir astar bulunur ve özel tubeless jantı kullanılır.

İç Lastiksiz Lastiklerle İç Lastikli Lastiklerinin Karşılaştırılması

-İç lastiksiz lastiklerde lastik delindiğinde havası iç lastiklilere oranla daha yavaş boşalır ve bu nedenle sürüş emniyeti büyük ölçüde artar.
-İç lastiksiz lastiklerde iç lastik, kolon ve jant halkaları olmadığı için iç lastiksiz lastiğin sökülüp takılması daha kolaydır.
-İç lastiksiz lastik daha soğuk çalıştığı için daha uzun ömürlüdür.
-İç lastiksiz lastik kolon ve iç lastik kullanılmadığı için aracın toplam ağırlığı daha az olur
 

Sırt Desenlerine Göre Lastikler

Düz Tip Lastikler
Düz-Dişli Tip Lastikler
Dişli Tip Lastikler
Blok Tip Lastikler
Kar Çamur Tipi Lastikler
Askeri Tip Lastikler

Doğru Lastik Nasıl Seçilir?

Doğru lastik seçiminde öncelikli adım aracın kullanım alanını belirlemektir. Kullanım alanına uygun dayanıklı lastik seçilmelidir. Örneğin uzun mesafe çalışan araçlar az ısınan ve düşük yuvarlanma direnci ile yakıt tasarrufu sağlayan lastikler isterken, şantiyede çalışacak araçlarda kesilmeye dayanıklı, yol hasarlarına dirençli lastikler talep edilmektedir. Bunun yanında aşırı dur-kalklar yaşanan ve kaldırım sürtmelerine maruz kalınan şehiriçi taşımacılık uygulamalarında ise aşınmaya dayanıklı yanakları kaldırım sürtmelerine karşı güçlendirilmiş lastikler talep edilmektedir. Bunun dışında özellikle İskandinav ülkeleri gibi soğuk iklimlerde kışın kauçuğu sertleşmeyen ve yere iyi tutunan lastikler talep edilmektedir. Kullanırken lastiğin yüksek fayda vermesi dikkate alınmalıdır. Öte yandan düşük yuvarlanma direncinin kullanırken sağlayacağı parasal tasarrufta önemlidir. Özellikle gelişmiş ülkelerde artık bu husus lastiğin ilk yatırım bedelinin önüne geçmiştir. Başta ucuz görünse bile, yanlış lastik seçimi kullanım süresi dikkate alındığında çok pahalıya mal olabilmektedir.  Bunlara ilave olarak lastiğin fren mesafesi emniyet açısından çok önemli kriterler olarak öne çıkmaktadır. Gelişen teknoloji ile birlikte firmalar aynı yükü farklı ebatta lastikler ile taşıyabilmektedirler. Burada özellikle daha düşük çapta lastiklerin tercih edilmesi daha fazla hacimde yük taşımaya imkİ¢n vererek firmanın birim maliyetini düşürmektedir.

Lastik Konusunda Dikkat Edilmesi Gerekenler

Hava Basıncı: Uygun olmayan hava basıncı ilerde tamiri mümkün olmayan hasarlar yaratabilir. Ayrıca düzensiz ve erken aşınmaya da sebep olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uygun olmalıdır.
Spot: Araç üreticilerinin lastik basınç uyarılarına dikkat ediniz. Düşük şişirme basıncı lastiğin iki omzunda, yüksek şişirme basıncı ise taban merkezinde çevresel ve düzensiz aşınmaya sebep olur.
Rot Ayarı: Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içersinde yüksek mekanik tamir ve bakım masrafına yol açar.
Balans Ayarı: Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır.
Rotasyon(Yer Değiştirme): Lastiklerin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketine maruz kaldıklarından, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır. Birbirine çapraz konumdaki lastiklerin değiştirilmesi lastik üreticilerinin tavsiyesidir.
Diş Derinliği: Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Aşınmış lastikler aracın performansını düşürür, yakıt tüketimini arttırır. Diş derinliği 1,6 mm’in altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikedir. Ayrıca kanunen de yasaktır ve cezası trafikten men edilmedir.
Yük Miktarı ve Yükleme Biçimi: Araç üreticisinin belirlediği, araç taşıma kapasitesi (istiap haddi) üzerinde yüklemeler; lastiğinizin çabuk ısınmasına; yanak, omuz ve topuk bölgelerinde arıza ermesine ve hızlı aşınmasına neden olur. Dengesiz yüklemeler de lastik ömrü üzerine olumsuz etki yapar.
Fren Ayarı: Fren sistemi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarda kontrol edilmelidir. Ayarsız frenler, lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalara sebep olabilir. Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar.
Araç Kullanımına Uygun Lastik Seçimi: Araç el kitabında belirtilen ebat ve kat muadilindeki lastikler kullanılmalıdır. Aracın tüm lastiklerinin aynı yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.
Araç Hızı: Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığı da yükselir. Bu sebeple sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.
Yol ve İklim Şartları: Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir.
Sürücü Alışkanlıkları: En önemli faktörlerden birisi de araç kullanım alışkanlıklarıdır. Aracın bakım seviyesi gibi faktörleri de unutmamak gerekiyor.

Lastikleri Ne Zaman Değiştirmeliyiz?

Lastikler kanuni sınır olan TWI (Sırt aşınma göstergesi) seviyesine gelmeden değiştirilmeli ya da kaplaması yapılmalıdır. Genel olarak lastikte tamir edilemeyecek bir hasar belirlendiğinde, uzmanların tavsiye ettiği donanım önerilerine uygun değilse, lastikte düzensiz aşınma oluşmuşsa, lastik eskime belirtileri gösteriyorsa ve lastikte güvenliği tehlikeye atacak cinsten kopmalar veya deformasyonlar meydana geldiyse lastikler değiştirilmelidir. Kamyon ve otobüs lastikleri binek araç lastiklerine nazaran kendi ömürlerine ek olarak kaplama işleminden geçirildikten sonra birkaç ömür kullanılabiliyorlar. Lastikler 3 mm ile 5 mm dişi kaldığında sökülerek kaplama işlemine tabi tutulmalıdır. Kaplama işleminde uygun kriter, uzun ve şehirlerarası kullanımlı araçlarda 3mm, şantiye ve inşaat araçlarında 5 mm’dir.

Kış Mevsiminde Mutlaka Lastiklerinizi Değiştirin

Kış mevsimin ağır geçtiği ve ısının 7 derecenin altına düştüğü ortamlarda lastikler, kış kamyon lastikleri ile değiştirilmelidir. Sıcaklık bu seviyenin altına düştüğünde yaz lastiklerinin kauçuğu sertleşmekte ve etkinliğini kaybetmektedir. Diş derinliği belli seviyenin altına indiği lastikler kullanılmamalıdır. Kış lastiği yapısı sayesinde, karlı, buzlu ve soğuk ıslak zeminde daha yüksek frenleme, çekiş gücü ve araç kontrolü sağlar. İlkbahar mevsiminin gelmesiyle tekrar standart lastikler takılabilir.                                                                                  

Kullanıma İlişkin 20 Altın Kural
1. Bozuk ve taşlı yollarda yüksek hız yapmayın. Ayrıca ani ve sert frenden aracı hızlı kaldırıp patinaj yapmaktan kaçının. Aksi halde lastiklerde düzensiz ve erken aşınmalar meydana gelir.
2. Lastiğinizi keskin kaldırım kenarlarına sürtmekten kaçının. Lastiğin gövdesini oluşturan kordların çok hafif hasar görmesi bile üzerinde yüründüğünde lastikte tehlikeli olabilecek büyük arızalara sebep olabilir.
3. Otomobilinizi kullanırken yoldaki çukurlara ve tümseklere dikkat edin kaldırıma park etmekten kaçının.
4. Sıcak havada ve ağır yükle yüksek sürat yapmayın. Havanın sıcak olması ağır yük ve yüksek süratten ötürü fazla ısınan lastiğin soğumasını zorlaştırır.
5. Aracınızda uygun olmayan yüklemeden kaçının. Dengesiz yük dağılımı bazı lastiklerin üzerine fazla yük binmesine ve buna bağlı olarak hızlı aşınmaya sebep olabilir.
6. Diş derinliği 1,6 mm den az olan lastikleri kullanmayın. Özellikle ıslak zeminde lastiğin suyu boşaltması ve yere tutunması güçleşeceğinden diş derinliği bu seviyenin altına düşmüş lastiklerin değiştirilmesi emniyet açısından çok önemlidir.
7. Araç ve lastikle ilgili ayarsızlıkları (balans bozukluğu rot ayarsızlığı vs) giderin. Söz konusu mekanik ayarsızlıklar sürüş konforu ve direksiyon hİ¢kimiyetinin azalmasının yanı sıra lastiklerde düzensiz ve erken aşınmaya neden olabilir.
8. Araç üreticisi tarafından onaylanmış ebattaki lastik ve jantları kullanın. Lastik ve Jant ebadının birbirine uygun olmasına dikkat edin.
9. Üretildiği tarih üzerinden 5 yıl geçen dış ve iç lastiklerin dikkatle kontrol edilip kullanılması gerekir. Eğer üzerinde çatlaklar oluşmuşsa söz konusu lastik kullanılmamalıdır.
10. Lastiklerinizi mümkünse her kullanımdan önce gözle kontrol edin. Lastiğe çivi taş cam gibi yabancı maddeler batmışsa bunları çıkarın. Hasar gören lastiğinizi vakit geçirmeden tamir ettirin. Hasar görmüş veya herhangi bir nedenle hava basıncı çok azalmış lastikle yola devam etmeyin.
11. Tüm supaplar iyi durumda temiz ve kapaklı olmalıdır. Supap kapakları lastiğin içine toz ve benzeri maddelerin girmesini önler.
12. İç lastiksiz (tubeless) lastiği mutlaka tubeless janta takın. İç lastikli (tubetype) lastiğiyse kesinlikle iç lastiksiz kullanmayın.
13. Bijon somunlarının sıkılığını düzenli olarak kontrol edin. Bijon somunlarının gevşek olması durumunda sürüş emniyetinin azalmasının yanı sıra lastikte düzensiz aşınma meydana gelecektir.
14. Lastiğin üzerinde belirtilen hız ve yük limitlerini hiçbir şekilde geçmeyin. Aksi takdirde çok tehlikeli sonuçlar doğurabilecek lastik arızaları söz konusu olabilir.
15. Otomobilin dört tekerleğine aynı ebat yapı ve desende lastik takın. Farklı lastik kullanımı özellikle de farklı ebat ve yapıda lastik kullanımı araç ve lastik performansını çok olumsuz etkileyecektir.
16. Her dış lastik değişiminde jant supabını veya iç lastiği değiştirin.
17. Lastik şişirme basınçlarını iki haftada bir kontrol edin basınç düşmüşse uygun seviyeye getirin. Isınan lastiğin hava basıncı yükselebileceğinden lastiklerin hava basıncını lastik soğukken ölçmeye ve ayarlamaya dikkat edin. Isınma sonucu yükselen hava basıncını azaltmak için lastiğin havasını boşaltma yoluna kesinlikle gidilmemelidir.
18. Karlı ve buzlu havalarda daha iyi çekiş sağlayacağı düşüncesiyle lastik havasını kesinlikle azaltmayın. Tersine bu gibi durumlarda hava basıncını yaklaşık 3 PSI artırmak zemindeki karlı buzlu tabakayı yarmaya yardımcı olup çekişi artıracaktır.
19. Lastiklerin her 10 bin kilometrede bir rotasyonunu tamamlayın. Radyal lastiklerde dönüş yönünü değiştirmeden öndeki lastikleri arkaya arkadakileri öne takın.
20. İki haftayı aşan park etmelerde lastik havasını 7,5 PSI artırın ve otomobili takoza alın.

Lastik Üreticilerinden…

Michelin

Michelin, insanlar ve malların hareketliliğini sürekli olarak iyileştiren, karayolu hareketliliğini daha güvenli, ekonomik, keyifli ve kolay hale getiren yüksek performanslı lastikler tasarlayıp üretmeyi amaçlıyor. Michelin, net satışlarının yaklaşık yüzde 4’ünü bu Ar-Ge harcamalarına ayırıyor. Michelin’in, 3 kıtaya yayılmış teknoloji merkezlerinde 4 bin’den fazla çalışan bulunuyor.

Michelin’in ağır vasıta lastikleri alanında öne çıkan teknolojilerinden bir tanesi “Michelin Dayanıklılık Teknolojileri”. “Michelin Dayanıklılık Teknolojileri” sırt yapısı ve lastik mimarisinde bir devrim özelliği taşıyor. Michelin’in bu yenilikçi teknolojisi artırılmış verimlilik ve güvenlik sağlarken, çevreye olan duyarlılığıyla da öne çıkıyor. “Michelin Dayanıklılık Teknolojileri”nde, sırt desenini ve lastik mimarisini doğrudan etkileyen devrim niteliğinde birçok teknolojiyi bir arada kullanılıyor. Patentli Michelin teknolojilerinden oluşan bir sistem olan ve 5 yıl için 400 Milyon Euro’luk yatırım yapılan teknoloji, lastik performansında yüzde 50’ye kadar artış sağlıyor.

Michelin, 2007 yılı içinde, yeni teknolojilerle donatılmış dört yeni Michelin ağır vasıta lastiği pazara sundu; MICHELIN XDN 2 Grip, MICHELIN X ONE MaxiTrailer, MICHELIN XTE 3 ve MICHELIN X Energy XF. Bunlardan MICHELIN XDN 2 Grip, sırt bloklarının 2/3 aşındıktan sonra ortaya çıkan patentli yeni “Yağmur Damlası” lamelleri sayesinde sürekli ve mükemmel yol tutuş sağlıyor. MICHELIN X ONE MaxiTrailer ve MICHELIN X Energy XF ise, Michelin Dayanıklılık Teknolojilerinin getirdiği “INFINICOIL” (Eksiz Kat) teknolojisi sayesinde sürekli yol tutuş sağlıyor.

Michelin ağır vasıta lastiklerinin en önemli özelliklerinden bir tanesi de güçlü radyal karkasları. Özellikle dayanıklı olan bu bölüm, yüksek teknoloji malzemelerinden yapılıyor ve uzun mesafe kullanımında yüz binlerce kilometre katetme potansiyeline sahip ve filo yöneticileri tarafından optimum getiri elde edecek şekilde yönetilmesi gereken uzun vadeli bir sermaye yatırımı olarak kabul ediliyor. Lastik ile ilgili harcamaların profesyonel bir şekilde yönetilmesi, kilometre başına birim maliyette önemli bir düşme sağlıyor. Karkas konusundaki teknolojik liderlik, Michelin’i kaplama konusunda da en ilgili üretici yapıyor.

Michelin Ağır Vasıta Lastiklerinin daha uzun ömürlü ve verimli olmasını sağlayan Toplam Performans Yönetimi sistemi, bir ağır vasıta lastiğine 3 ömür veriyor. İlk olarak 30 farklı kaliteli malzeme ve 2 km uzunluğundaki oksidasyona dayanıklı tel yapısı, Michelin karkasına en yüksek güvenilirliği ve uzun ömrü sağlıyor. Diş açma tekniğiyle lastiğimizin ömrü yüzde 25 artırılıyor. Son olarak, güçlü karkas yapısı sayesinde, Michelin ağır vasıta lastiklerinde en yüksek kaplanabilme özelliğini sağlıyor. Toplam performans yönetiminin son aşaması olan Recamic kaplamayla karkas yeni lastik ömrüne tekrar kavuşuyor.

Goodyear

Goodyear, ticari araç lastiklerinde uzun yol, şehirlerarası, şehiriçi, off-road ve kış lastiği gibi hemen hemen her alanda ön aks, çeker aks ve trilaer pozisyonları için lastik üretmekte ve Renault, Volvo, Mercedes-Benz, Ford, BMC, DAF, Leyland, Scania, MAN, Isuzu gibi ticari araç üreticilerine orijinal donanım olarak lastiklerini temin ediyor.

Goodyear her yıl AR-GE faaliyetleri için yaklaşık 400 milyon dolar yatırım yapıyor. Bu da hammaddeler, lastiğin gövde yapısı ve lastiğin deseni gibi unsurların geliştirilmesi, iyileştirilmesi ve yenilikçi teknolojilerin bu alanlarda uygulanması konusunda şirketin öncü ve lider olma konusundaki gayretinin bir başka göstergesi.

Yakın zamanda ticari araç lastikleri için tanıtılan Goodyear Max Teknolojisi bunun en son örneği. Bu teknoloji, yakıt tasarrufu sağlayan FuelMax, kilometre performansı sağlayan KMax, lastiğin içindeki daha fazla hava ve özel yapısı sayesinde daha fazla yük taşıyan ve verimliliği arttıran AirMax ve kendi kendini tamir eden lastik teknolojisi DuraSeal teknolojilerini barındıran bir teknoloji.

Brisa

Dünya otomotiv endüstrisindeki gelişmeleri yakından izleyen Brisa, hem dünya pazarlarının, hem de Türkiye’deki kullanıcıların beklentilerini dikkate alarak Lassa ve Bridgestone markaları ile, kendisini ve ürün dizisini sürekli yenilemekte ve geliştiriyor.

Lassa ve Bridgestone’un çelik gövdeli radyal otobüs ve kamyon lastikleri, ısıya ve zorlu koşullara dayanıklı olan gövde yapıları ve üstün karışım teknolojisi ile uzun ömürlü. Düşük yuvarlanma dirençleriyle aracın yakıt tüketimini de önemli ölçüde azaltan Lassa ve Bridgestone otobüs/kamyon lastikleri bu özellikleri neticesiyle kilometre başına düşük maliyet sunarak uluslararası taşımacılık, yurt içi taşımacılık, inşaat ve madencilik sektörlerindeki müşterilerine değer yaratıyor.

Pirelli

Pirelli Ağır Vasıta Lastikleri, profesyonel sürücülerin ihtiyaçları, yol koşulları ve yükün cinsine bağlı olarak karkasta oluşan gerilimler, dur kalk koşulları, viraj alma gibi özellikleri göz önüne alarak, 6 farklı segmentte üretilmektedir. Bu segmentler H (Hafif Koşullar), R (Orta Ağırlıkta Koşullar), C ( Ağır Koşullar), G (Yol-Yol Dışı Koşullar), Q (Arazi Koşulları) ve F (Çok Amaçlı Koşullar) olarak adlandırılıyor. Bu segmentler haricinde ayrıca römorklarda (treyler) kullanılan ayrı bir ürün yelpazesi de bulunuyor.

Pirelli, ağır vasıta lastiklerinin gelişen araç teknolojisine uyumunu sağlamak amacıyla AR-GE çalışmalarını hızla sürdürmekte.

Bu doğrultuda, MIRS (Modüler Entegre Robotize Sistem)  teknolojisiyle geliştirilen Pirelli Amaranto lastikleri FH85 ve TH85 desenlerine yeni eklenen ölçüleri ve Amaranto ailesine yeni katılan FR85 ve TR 85 desenleri ile zengin ürün çeşitliliği sunuyor.

Kaynaklar

Goodyear, Michelin, Pirelli,Brisa, Petlas.com.tr, Arabam.com, Ozkalastik.com

Kaynaklar

Goodyear, Michelin, Pirelli,Brisa, Petlas.com.tr, Arabam.com, Ozkalastik.com

Kaynaklar

Goodyear, Michelin, Pirelli,Brisa, Petlas.com.tr, Arabam.com, Ozkalastik.com

 
Ticari Araç Üreticileri Sektörle Fuarlarda Buluştu
 
Lastiğin Güvenlik Konusundaki Önemi Anlaşılamıyor
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
Bunu Yazmayacaktım!
seyit usta, römort, treyler, üst yapı,
scania
YAZARLAR
Kamyonum TV
ÇOK OKUNANLAR
Güzeller
FACEBOOK'TA KAMYONUM
ANKET
Uluslararası taşımalarda karşılaştığınız en büyük sorunlar nelerdir?
 
Kamyonum Künye İletişim Abonelik ve Reklam Sitene Ekle
GüncelEkonomiİhaleGündemHaberlerTeslimatDeniz TaşımacılığıLojistikEnglish
Ağır Vasıtalarda Yeni ModellerHafif Ticarilerde Yeni ModellerÖzel Tasarım AraçlarModifiye KamyonlarTreyler GaleriÜstyapı GaleriOtobüslerde Yeni ModellerKamyon MagazinGüzeller
Yeni Araç TanıtımlarıTest Sürüşleri - KamyonTest Sürüşleri - Hafif TicariKamyon YarışlarıMonster Truck YarışlarıKamyon SimülatörleriOtobüs SimülatörleriYeni TeknolojilerKamyon Magazin
lkwtrucktürkiyedikkatsondakikaKamyonnewsbusfahrer