IVECO Türkiye’nin 2019 Üst Yapıcı Buluşması’nda bahsetmiş olduğu Afrika ve Orta Doğu pazarlar ile ilgileniyor musunuz? Bu bölgelerde çalıştığınız firmalar var mı?
Orta Doğu ve Kuzey Afrika yoğun çalıştığımız bölgeler arasında. Türkiye’de üretim yapan markalar genellikle bu tip yurtdışı pazarlara yönelik organizasyonları gerçekleştiriyorlar. O nedenle Iveco’dan böyle bir toplantı daveti geldiğinde meraklandık. Görüyoruz ki yurt dışı menşeili bir kamyon firması Türkiye’yi bir üs olarak kullanıp Kuzey Afrika ve Orta Doğu merkezli projelerde pay sahibi olmayı planlıyor. Geniş ürün gamı ve satış sonrası servis ağı desteği ile sanıyorum bu noktada faydalı bir yapılanma olacaktır.
Sözü edilen bu pazarlarda sizin kendi oluşturduğunuz potansiyelin dışında, IVECO’nun size artı bir fırsat ve değer yaratacağını düşünüyor musunuz?
IVECO markası Afrika ve Orta Doğu’da oldukça güçlü ancak o bölgedeki yerel şartlar biraz daha belirleyici olacaktır diye düşünüyorum. Bu süreçte izlenecek yolu belirleyen çoğunlukla üst yapı üretici firmaları olmuyor. Genelde o ülkede kontakta olduğunuz nihai alıcılar, bayiler, temsilciler veya yerel üreticiler söz konusu süreçleri belirliyorlar. Bu noktada bizler, projenin merkezinde yer alan kamyon marka ve modeline uygun üst yapı üretimini gerçekleştiriyoruz. Kamyon ve üst yapı; et ve tırnak gibi birbirinden ayrılmayan bir bütündür, ayrı halde kendi başlarına fayda getirileri yoktur. Üst yapı üreticisi bir firma olarak her kamyon markasına eşit mesafede konumlanmaya çalışıyoruz. Her bir marka bazında potansiyel her zaman mevcut olup, ilgili projenin olumlu sonuçlanması adına bizler de üst yapı tarafında teknik ve ticari anlamda tüm aşamalarda destek olmaya gayret ediyoruz.
“İlk Belirleyici Faktör Fiyat, Fiyatın Devamında da Teslim Süresi ve Satış Sonrası Servis Desteği”
Araç üreticilerinin üst yapıcılara artı bir değer kazandırabilmesi için ilk belirleyici faktörler fiyat, fiyatın devamında da teslim süresi ve satış sonrası servis destekleridir. Eğer kamyon üretici ve tedarikçileri acil talepler için stokta ürün bulundurabilir ve rekabetçi bir fiyat uygulaması gerçekleştirebilirler ise nihai alıcı tarafından tercih edilebilirlik konusunda biraz daha avantajlı olabilirler diye düşünüyorum.
“Dış Pazarlara Her Zamankinden Daha Fazla Eğilmek Gerekecek”
Türkiye’nin bulunduğu ekonomik durumlar sebebiyle üreticiler daha çok yurt dışı pazarlara yöneldi. Yurt dışı pazarlarda geleceğe ilişkin performans değerlendirmesini nasıl yaparsınız? Bu yönelim gelecekte nasıl seyredecek?
Çoğu üretici için yüzde 30-40 oranlarında bir ihracat genel olarak söz konusuydu. Ama içinde bulunduğumuz 2019 yılında tüm markalar nezdinde ticari kamyon iç pazar satış hedefleri 7-9 bin adetlere düştü. Bir önceki yıl gerçekleşmiş olan değer 36-38 bin civarındaydı. İç pazar bu kadar daralınca üstyapı üreticileri eskiye oranla daha yüksek seviyede eforlarını dış pazarlara harcamaya başladılar. Bu sene içerisinde İç Pazar temelinde hızlı bir düzelme olur mu emin değilim. Büyük ihtimalle izleyen yıl içerisindeki değerler de 2019 yılı paralelinde ilerleyebilir ama şunu da atlamamak gerek, iç pazar en kötü dönemlerin yaşandığı süreçlerde dahi sürpriz gelişmeler gerçekleştirmiş olup, her zaman bu potansiyeli barındıran bir yapıya sahiptir. Bununla birlikte bu tip dalgalı geçiş süreçlerinde en düşük seviyede zarar ile bu aşamaları atlatmak için dış pazarlara her zamankinden daha fazla eğilmek gerekecektir.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |