Ticari lastiklerle otomobil lastikleri arasındaki en önemli farklardan biri taşıdıkları yükle ilgilidir. Ticari araçların toplam ağırlıklarının daha fazla olması, dolayısıyla lastik başına daha fazla yük oluşturmaları ve bunun neticesinde de yola uyguladıkları basıncın daha fazla olmasıdır. Bu ağırlığın getirdiği avantajı kullandıkları için ticari araçlarda kullanılan kış lastikleri genellikle binek araçlarda kullanılan kış lastikleri kadar agresif desenli ve aşırı dişli olmazlar. Ancak aynen otomobil lastiklerinde olduğu gibi, ticari lastiklerde de kış lastikleri, yaz lastiklerinden farklı olarak içeriği ve tasarımıyla kış aylarında daha iyi tutunma ve fren mesafesi sağlamak üzere geliştirilmektedir. Ticari araçlarda kış lastiklerinde de binek lastiklerdeki gibi lamelli yapı ve zorlu kış koşullarına uygun olan karışımlar yapısal farklılıklar olarak ön plana çıkmaktadır.
“Kış Lastikleri Desenleri Üç Gruba Ayrılır”
Ticari kış lastiği desenleri başlıca üç grupta toplanır. İlki ağır kış şartlarına uygun desenler, ikincisi daha yumuşak kış şartlarına uygun desenler ve sonuncusu karlı, çamurlu, bozuk yollara uygun desenlerdir. İlk grup için dişli, geniş oluklu, agresif desenler kullanılır. İkinci gruptaki koşullar içinse, dişli olmakla beraber daha az boşluk oranına sahip desenler uygundur. Son grupta ise, kesiğe dayanıklı sırt karışımı olan derin dişli desenler kullanılır. Ayrıca ticari araçların kış lastikleri diğer lastikler gibi aksa göre de değişiklik göstermektedirler. Ticari araç kış lastikleri de ön aks, çeker aks ve treyler aksı olmak üzere 3 ana gruba ayrılır. Taşıdığı yükün önemli olduğu kadar, bu yükü yükleme şekli de çok önemlidir. Çünkü çekiş aksına bağlı olan çeker aks lastiklerine daha fazla yük gelmesini sağlayacak olan yük dağılımı planı, zorlu kış koşullarında çekiş performansını daha yukarı taşıyacaktır.
“Doğru Lastik Seçimi Öncelikle ‘Can Güvenliği’yle İlgilidir”
Araca, mevsim ve yol koşullarına göre doğru lastik seçimi öncelikle “can güvenliği”yle ilgilidir. Bu koşullara uygun doğru lastik seçimi yapılmadığı takdirde, en büyük risk tabii ki kaza riskidir. Ancak, bununla birlikte belirtmek isterim ki, lastikte kullanılan ebadın uygun olmaması, bir başka deyişle büyük veya küçük olması, konforla ve yol tutuşla ilgili bir takım problemler de doğurur. Buna ek olarak, aracın kilometre göstergesinin hatalı göstermesi problemi de yaşanabilir. Ayrıca ticari araçların lastiklerden beklentilerine ve kullanım koşullarına göre farklı segmentlerde lastikler üretilmektedir. Doğru segmentteki lastiğin kullanılmaması durumunda kullanıcıların direk beklenttilerine uygun lastikleri kullanamamış olmalarına bağlı olarak beklentilerini doğru bir şekilde karşılamayacaklardır. Bu beklentileri lastik ömrü, konfor, dayanım ve benzeri özellikler ile özetleyebiliriz.
Yeni Polimerler, Karışım Prosesleri Ve Teknikleri En Son Yenilikler Arasında
Son zamanlarda kullanılan bazı yeni polimerler, karışım prosesleri ve teknikleri, genel olarak kış lastiği teknolojisindeki yenilikler olarak sıralanabilir. Son 10 yıldır özellikle kış lastiklerinde kullanılan silika sayesinde lastikler +7 dereceden -40 dereceye kadar olan sıcaklıklarda sertleşmeyip yumuşaklıklarını koruyor. Silika kullanılan lastik hamurları yumuşaklığını koruduğu için özellikle lastiğin ıslak tutunmasında büyük bir iyileşme oluyor. Ticari lastiklerde de binek lastiklerde olan beklentiler ile aynı paralelde geliştirmeler yapılmaktadır. Yukarıda belirtilen yüksek silikalı karışımlara ek olarak yapılan özel karışımlar, ayrıca lastiğin kar ve buz ile temas yüzeyini arttıracak olan desen görünümleri zorlu kış koşullarında sürücülerin güvenli bir şekilde yol almalarını sağlamaktadır.
Wintus, Lassa LC/T ve Lassa LT/A Desenlerimizi Öneririm
Eğer ağır kış koşullarında kullanılacak ticari araçlar söz konusuysa, Bridgestone W800 veya Lassa Snoways 2C(Commercial) gibi agresif kış desenlerimiz en iyi performansı sağlayacaktır. Eğer bu kadar ağır kış şartlarında kullanılmayacaksa, bu kadar agresif olmayan fakat güçlü çekişiyle güvenli bir sürüş imkanı sağlayan Lassa Wintus desenimizi tavsiye ederim. Bir başka kış şartı da, erimiş kar ve çamurun yoğun olarak bulunduğu lastiğe zarar verebilecek bozuk yol koşullarıdır ki bu durumda yine güçlü çekiş sağlayan, çamur tutmayan, dayanıklı sırt karışımına sahip Lassa LC/T ve Lassa LT/A desenlerimizi öneririm. Bu iki desenimiz, aslında kış lastiği olmakla beraber, değişik şartlarda kış şartlarının ağırlığına ve yol şartlarının farklılığına göre iyi performans gösteren desenlerimizdir. Ticari grupta ise kullanım koşuluna göre farklılık göstermek ile beraber birçok lastiğimizin yanağında Mud and Snow (M+S) yani Çamur ve Kar markalaması bulunmaktadır. Bu markalama lastiklerin bu koşullarda kullanılabileceğine işaret etmektedir. Ülkemizde ticari grupta özel karışım ve özel sırt karışımı gerektiren kış lastiklerine henüz bir talep olmamaktadır. Fakat belirttiğimiz M+S markalamasını içeren lastiklerimizi kullanıcıların güvenli bir yolculuk geçirmeleri için sağlamaktayız.
“Her 15 Günde Bir Kontrol Edilmelidir”
Kış lastiklerinin bakımında dikkat edilmesi gereken hususlar, normal lastiğin bakımındaki koşullarla benzerlik gösterir. Kimyasal maddelerden, ozon kaynaklarından ve petrol türevlerinden uzak konumlandırılması, doğrudan güneş ışığına maruz kalmaması gibi yaz lastikleri için geçerli olan koşullar, kış lastiklerinin bakımı için de geçerlidir. Bununla beraber lastiklerin hava basıncı her 15 günde bir kontrol edilmelidir ve lastiklerde gözle görünür çatlak veya çizik varsa en yakın bayiden, işin uzmanından destek alınmalıdır.
“10 Yaşını Doldumuş Lastikler Kullanılmamalıdır!”
Binek ve hafif ticari araçlara yönelik kullanılmış veya kullanılmamış (yedek-stepne dahil) lastikler üretim tarihinden sonra on (10) yaşını doldurmuş ise, gözle görünür herhangi bir hasara veya şekil bozukluğuna sahip olmasa dahi ya da diş dibi derinliği kullanım için yeterli gözükse dahi yenileri ile değiştirilmelidir. Lastikler satın alınırken JATMA'nın (Japon Otomobil Lastiği Üreticileri Derneği) tavsiye ettiği şekilde 10 yıl ömür ve uygun saklama koşulları göz önünde bulundurulmalıdır. Eğer lastik 2 yıl önce üretilmiş ve doğru şekilde saklanmış ise, doğru kullanım ile 8 yıllık daha ömrü var demektir.
“Asıl Tavsiyemiz Kontrol Mekanizması”
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ticari araçlarda kış lastiği zorunlu hale getirilmesi için düzenlemeler üzerinde çalışıyor. Brisa olarak bu uygulamayı toplumumuzun güvenliği için sosyal sorumluluğumuz olarak görüyoruz ve bu konuyla ilgili olarak alınan kararları destekliyoruz. Düzenlemelerde bizim asıl tavsiyemiz bunun kontrol mekanizmasıyla ilgili olacaktır. Özellikle Avrupa’da bununla ilgili yapılan ve çok başarılı olan uygulamalar bulunmaktadır. Bunlardan biri, kış şartlarında kaza yapan ve üzerinde kış lastiği olmayan araçlara kasko şirketlerinin ödeme yapmamasıdır. Bunun regülasyonun uygulama aşamasında çok etkili olduğunu biliyoruz. Bir diğeri ise, TÜVTÜRK gibi araç muayene istasyonlarında kış lastiği kontrolünün yapılmasıdır. Son olarak ise, trafik polislerinin kış lastiği kontrolünü yapmalarıdır. Avrupa’da yapılan uygulamalarda özellikle kış lastiği talep edilen ülkelerde kış koşulları çok çetin geçerken, diğer ülkelerde zorunluluğun M+S markalamasında ve minimum diş derinliğinde olduğunu görmekteyiz. Bu nedenle kış lastiği uygulamasının ticari gruplarda yurtdışında yapılan düzenlemelerin ve ülkemiz koşullarını yansıtacak bir düzenlemenin hayata geçmesi hepimizin daha uygun olacaktır.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |