Seferlerin % 76’sı Avrupa Limanlarına
Ro Ro Taşımacılığı hizmeti şu anda hangi limanlar üzerinden, nerelere ve kimler tarafından yapılmaktadır?
Ro Ro taşımacılığı diğer modlara nazaran daha ucuz ve güvenli olan alternatif ulaşım modlarından bir tanesidir. Ülkemizin 2018 Kasım sonu itibariyle uluslararası düzenli hat ro ro taşımacılığına ilişkin istatistiklerini incelediğimizde otomobil hariç 551 bin adet aracın ro ro gemileri ile taşındığını görüyoruz. Bunların büyük çoğunluğunun Türk limanları ile Avrupa’daki limanlar arasında olduğunu söyleyebiliriz ki bu oran gelen-giden toplam araç sayısının %76’sını oluşturmaktadır. Araçların yaklaşık %14’ü ise Türk limanları ile Akdeniz’deki limanlar arasında taşınmıştır. %10’u da Türk Limanları ile Karadeniz’deki limanlar arasında gerçekleşmiştir. Ülkemizin uluslararası ro-ro taşımacılığı faaliyetlerinin büyük çoğunluğu 28 hat üzerinden gerçekleştirilmektedir. Ro-Ro Taşımacılığı hizmetinde bulunan başlıca firmalardan bahsedecek olursak;
U.N. Ro-Ro İşletmeleri: Pendik-Trieste, Ambarlı-Trieste, Pendik-Toulon ve Mersin-Trieste
Ulusoy Denizcilik: Çeşme-Trieste
Alternative Taşımacılık: Yalova-Lavrio-Trieste, Yalova-Sete ve Çeşme-Sete
Akdeniz RoRo Deniz Taşımacılığı: Samsun-Novorossiysk ve Samsun-Gelincik
Akgünler İşletmeleri: Taşucu-Girne
Hatay Ro-Ro: İskenderun-Duba
Medstar Shipping Transport: Taşucu-Tripoli ve Taşucu-Latakya
Filo Denizcilik: Taşucu-Girne ve Mersin-Famagusta
Cenk Denizcilik ve Liman Hizmetleri: Zonguldak-Chornomorsk
Ukr Ferry: Haydarpaşa-Chornomorsk
hatları arasında faaliyet göstermektedir.
Türk Limanlarında Ro Ro Taşımacılığı Yapan 10 Büyük Firma
Ro Ro taşımacılığında kaç firma faaliyet göstermektedir? Bu firmaların menşeleri nedir?
Ülkemizde Ro Ro Taşımacılığı faaliyetlerinin büyük bölümünün 10 firma tarafından gerçekleştirildiğini söyleyebiliriz. Bu firmaların 7 tanesi Türk menşeli, diğerleri ise Danimarka, Yunanistan ve Ukrayna menşelidir.
Ro Ro Taşımacılığı yapmak isteyen firmaların hangi yasal şartları yerine getirmesi gerekiyor? Sahip olmaları gereken belgeler ve bu belgelerin verilmesinde, firmalardan istenen şartlar nelerdir? Yetki belgesi ve diğer belgelerin ücretleri ne kadardır?
Şirketler gemi işletebilmesi için Uluslararası Emniyet Yönetimi Sisteminin gereklerinin karşılandığını gösteren uygunluk belgesine sahip olmak zorundadır. Teknik şartlar Uluslararası Denizde Can Emniyeti Sözleşmesi (SOLAS) kurallarında belirlenmiştir. Belgelendirme ücretleri yetki vermiş olduğumuz klas kuruluşları tarafından kendi ücret politikalarına göre belirlenmektedir.
Ulusal Ro Ro taşımacılığında ise yukarıdaki belgelere ilave olarak çalıştığı limanları belirleyen ve Bakanlığımız Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü tarafından verilen Düzenli Hat İzni Belgesi gereklidir. Ulusal Ro Ro taşımacılığında hat izninin süresi klaslı gemiler için 3 yıl, klassız gemiler için 2 yıldır. Düzenli Hat İzni Belgesi ücretleri ise izin süresine göre 2.000 TL ile 6.000 TL arasında değişmektedir.
Tüm Dünya Limanlarına Taşımacılık Yapabiliyorlar
Ro Ro Taşımacılığında çalışan gemiler, hangi donanım ve özelliklere (ağırlık ve yaş gibi) sahip olmalı, bu gemiler için istenen belgeler nelerdir?
Uluslararası Ro-Ro taşımacılığında kullanılan gemiler için bir yaş sınırlaması olmamakla birlikte taraf olduğumuz Uluslararası Denizde Can Emniyeti Sözleşmesi (SOLAS) ve diğer uluslararası sözleşme gereklerine göre denetlemesi yapılmakta ve uygun bulunması durumunda belgelendirilmektedir. Sertifikaları uluslararası kurallara uygun olduğu takdirde tüm dünya limanlarına taşımacılık yapabilmektedirler. Söz konusu belgeler tüm dünyada gemileri belgelendiren ve bizim de ayrıca yetki vermiş olduğumuz klas kuruluşları tarafından yapılmaktadır. Ulusal Ro Ro taşımacılığında kullanılan gemilerde ise ulusal mevzuatımız gerekleri aranmakta ve Denize Elverişlilik Belgesi verilerek gemiler belgelendirilmektedir.
Ro Ro Gemilerinin SOLAS Kurallarına Uyması Gerekiyor
Ro Ro Taşımacılığı için firma ve gemilere verilen belgeler ne kadar süre ile geçerli oluyor, bu belgelerin yenilenme ve değiştirilme koşulları nelerdir?
Şirketler gemi işletebilmesi için Uluslararası Emniyet Yönetimi Sisteminin gereklerinin karşılandığını gösteren uygunluk belgesine sahip olmak zorundadır. Bu belge 5 yıl geçerli olup her yıl ara ara denetimler yapılmakta 5. yılın sonunda ise yenileme denetimi yapılarak şirket uygun bulunduğu takdirde yenilenmektedir. Denetim şartları Uluslararası Denizde Can Emniyeti Sözleşmesi (SOLAS) kurallarında belirlenmiş olup denetim ve belgelendirme yetki vermiş olduğumuz klas kuruluşları tarafından yapılmaktadır.
Gemiler için ise yine Uluslararası Denizde Can Emniyeti Sözleşmesi (SOLAS) ve diğer uluslararası sözleşme gereklerine göre 5 yıl süreli sertifika verilmekte ve her yıl denetimler yapılmaktadır. 5. yılın sonunda yapılan yenileme denetimleri, ara denetimler ve belgelendirme hizmeti yetki vermiş olduğumuz klas kuruluşları tarafından yapılmaktadır.
Ulusal Ro Ro taşımacılığında ise hat izninin süresi klaslı gemiler için 3 yıl, klassız gemiler için 2 yıldır. Şirkete ait sigorta poliçesi, kullanılan iskele ve limanların işletme izinleri ve Büyükşehir Belediyesi’nin izni gerekmektedir.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |