Bu ayki ‘Test Sürüşü’ sayfamızda çok özel bir araca yer veriyoruz. “International Truck of the Year” tarafından 2013 yılında “Uluslararası Yılın En İyi Kamyonu” yarışması 3’üncüsü, “Russian Truck of The Year 201” (Rusya 2013 Yılın Kamyonu) yarışması 3’üncüsü ve Uluslararası Logitrans Transport Lojistik Fuarı’nda “Yılın Lojistik Kamyonu” ödülüne layık görülen Ford Cargo 1846T’yi test ediyoruz…
Testimizi birlikte gerçekleştirdiğimiz 06 Metin Nakliyat’ın şoförlerinden Mehmet Tokgöz başka bir araç kullanırken geçici olarak 1846T’yi kullandığını, ancak daha sonra koltuktan kalkmadığını belirterek sözlerine başlıyor. 28 yıldır yollarda olan Tokgöz “Diğer araçlar yoruyordu beni, biraz da benim yaşım ileri, 50 yaşındayım. Bu araç beni hiç yormuyor, yola gidip geldiğimi anlamıyorum bile.” diyor.
Test sürüşümüzü gerçekleştirmek için aracımızın yanına gidiyoruz. Ankara Gazi Mahallesi’nde bulunan Mitaş Enerji’nin sahasından yüksek gerilim hattı direkleri yükleyen şoförümüzün güzergahı Adapazarı. 27,5 ton gelen yüksek gerilim hattı direklerinin yüklemesi bitince şoförümüzle birlikte yola koyuluyoruz. Testimizi yapmak için yolunun bir kısmında kendisine eşlik ediyoruz. Bakalım ödüllü çekicimiz testi geçebilecek mi?
“Kabin İçini Çok Konforlu Tasarlamışlar”
“1846T’nin piyasaya çıktığını duymuştum ancak bu kadar konforlu olacağını hiç tahmin etmiyordum.” diyen Tokgöz, “Ben çok farklı araçlar kullandım. 1846T’ye bayıldım, harika bir araç yapmışlar. Çekişi, 960mm 5. Teker yüksekliği olması, yükü dengede tutması çok başarılı, çok kuvvetli bir araç olmuş.” diyor.
Şoförler genellikle otomatik araca biraz mesafeli yaklaşırlar. Manuel şanzıman, alışkanlıklar nedeniyle daha çok tutulur. Şoförümüz de ilk defa otomatik bir araç kullandığını belirtiyor. Otomatik araca karşı ön yargının var olduğunu ancak otomatik şanzımanın özellikle şehir içinde büyük bir nimet olduğunu ifade ederek hemen kabin içindeki konfora geçiyor. “Konfor açısından çok rahat, kabin içeriye hiç ses almıyor. Koltuğu şoförün kilosuna göre kendi ayarlıyor. Direksiyonu şoförü hiç yormuyor. Yolda giderken illaki durup dinlenmek gerekiyor. Çift yatağı var, dolapları, kabin iç dizaynı çok güzel olmuş. Aynaların tasarımı da güzel, bütün noktaları görebiliyorsunuz. Arabanın tam tekerin dibine birisi girsin, yine görürsünüz, koltuğunuzdan kalkmaya aşağı inmeye gerek yok. Ben biraz da yaşlı bir adamım, 50 yaşındayım. Bu kadar rahat aracı bir kere kullandım, bir daha üstünden inmedim.” diyen Tokgöz şöyle devam ediyor; “Bu aracı başkası kullanıyordu, ben başka bir araç kullanıyordum. Bunun şoförü gitmiş, bana “1846T’yi bu seferlik sen kullan” dediler. İzmir’e yola çıktım. Sonra yoldan patronumu aradım, ‘bu araç benim, siz diğer araca şoför bulun’ dedim. O gün bugündür 1846T’nin üzerinden hiç inmedim.”
“Haklı Değil miyim Aracı Kimseye Vermemekle”
Aracımızın diğer özelliklerini merak ediyoruz. Manevra kabiliyetinden tutun, intarderına kadar bize aracı anlatan şoförümüz manevra kabiliyetini bize tasdik ettirerek “Bakın ne kadar dar yerlerden geçiyoruz, manevra kabiliyeti çok yüksek. Haklı değil miyim aracı kimseye vermemekle?” diyor.
“İntarderı var, diğer telma retarderler gibi ısınma söz konusu olmuyor. Mesela Bolu Dağı’nda yukardan çekin aşağı kadar inin, hiç korkmayın. Isınacak diye bir şey söz konusu bile değil. Bunun yanında bakım aralığı 60 bin km’deymiş. Özellikle uzun yol araçları için 60 bin km bakım aralığı muazzam bir şey. Biz diğer araçlarda 20-25 bin km’de bir bakımını yaptırırdık.” diyen şoförümüze yakıtı soruyoruz.
Her Şey İyi Güzel de, Yakıtı Nasıl?
Daha sorumuzu bitirmeden söze karışıyor şoförümüz; “Benim Ford Otosan’la bir ortaklığım yok. Aracın az yakması benim, çalıştığım şirketin yararına. Şu an 27,5 ton yükümüz var; bu yükle ortalama olarak 32-33 litre civarında yakar. Emsal araçlara göre yüzde 2-3 daha az yakıyor. Bu da midilli olmasından kaynaklanıyor. 5’inci tekeri diğer araçlardan daha alçak olduğu için kavraması da daha iyi oluyor, tırmanma performansını en üst seviyeye çıkarıyor. Çok açık söylüyorum; rampada arkamdan hiçbir araç yetişemez!” diyor.
“Şoförler Konforu İçin, İşverenler Yakıtı İçin Bu Aracı Tercih Etmeli.”
Otomatik vitesde çok orijinal bir şey yapmışlar, hem ileri hem geri vitesin bir de yavaş modunu koymuşlar. Yani hem seri ileri hem yavaş ileri vitesi var. Geri vites de aynı şekilde. Dar yerlere yanaşma konusunda büyük yardım sağlıyor. Gaza basmadan yavaş yavaş yanaşabiliyorsunuz. Kullanımı konforu çok güzel olmuş, bu araçtan sonra şoför yorulmaz.
Şoförümüz ödüllü çekici 1846T’de çok hoşuna giden bir özelliği daha anlaya başlıyor; “Otomatik viteste çok orijinal bir şey yapmışlar; hem ileri hem geri vitesin bir de yavaş modunu koymuşlar. Yani hem seri ileri hem yavaş ileri vitesi var. Geri vites de aynı şekilde. Dar yerlere yanaşma konusunda büyük yardım sağlıyor. Gaza basmadan yavaş yavaş yanaşabiliyorsunuz, bu araçtan sonra şoför yorulur mu?”
Klima ve webasto’yu söylemeye bile gerek duymadığını belirten şoförümüz “Şoförler konforu için, işverenler yakıtı için bu aracı tercih etmeli.” diyor.