Tavsiyem siz de bu deneyimi yaşayın. İnşaat sahalarının bu güçlü araçlarının teknoloji ile ne derece güvenli ve konforlu olduğunun farkına varın.
Bu deneyimi Ford’un güvenli sürüş eğitimleri verdiği Sürüş Akademisi eğitmenleri eşliğinde araca devrilme testi uygularken yaşadık. Sektörde en fazla devrilme ve kazası olan bu araçlara ilişkin güvenli sürüş nedir, nasıl olmalıdır, neler risk teşkil eder hem bunları öğrendik hem de aracı yakından test ettik.
Ford Sürüş Akademisi ile Trafikteki Bilinçli Kamyon Sürücü Sayısını Artırıyor
Ford Trucks, Transmikser Sürücülerini Devrilmeye Karşı Eğitiyor
Ford Otosan tarafından 3 yıl önce hayata geçirilen, Ford Cargo kullananların katıldığı Ford Sürüş Akademisi programı ile transmikser sürücüleri de emniyetli sürüş ve uzun ömürlü kullanıma yönlendiriliyor.
Yükü açısından diğer araçlardan farklı olan transmikserin güvenli kullanımına yönelik sürücü eğitimleri konusunda Ford Otosan Kamyon Birimi Pazarlama Müdür Yardımcısı Tufan Altuğ ve Ford Sürüş Akademisi eğitmenlerinden Cankat Hurmoğlu basını bilgilendirdi.
Biz de bu eğitimde Ford Cargo 3236M, 8x4 mikser aracını kullanma şansını yakaladık. Eğitimlerde kullanılan dayanıklı, yüksek performanslı, düşük işletim maliyetli ve konfor odaklı Ford Cargo 3236M, 8x4 sınıfında 9845 kg boş ağırlığı ile müşterisine hafiflik avantajı da sunuyor. Standart alüminyum alaşımlı jant, hafifletilmiş yeni nesil arka kauçuk süspansiyon ve hafifletilmiş 250 litrelik yakıt deposuna ile sürücünün işini kolaylaştıran Cargo 3236M, Ford Otosan mühendislerinin geliştirdiği yüzde yüz yerli Ecotorq motoru ile 360 PS ve 1400 Nm gibi değerlere sahip. Ford Cargo 3236M’nin 16 hızlı mandallı şanzımanı, 10 mm'lik 500 MPa yüksek dayanımlı şasi üzerinde yer alıyor. Rekabetçi yerden yüksekliğiyle 3236M’de standart klima, 2 yıl sınırsız km garantisi (Opsiyonel 3 yıl), 20.000 km/750 saat bakım aralıkları gibi özellikler bulunuyor.
“6x2 Segmentinde Pazar Lideriyiz”
Ford Otosan Kamyon Birimi Pazarlama Müdür Yardımcısı Tufan Altuğ genel olarak inşaat serisinde kullanılan araçlar ve Ford Sürüş Akademisi hakkında yaptığı konuşmada inşaat serisine yönelik araçların dört ana gruba ayrıldığını belirtti. 1838 ve 1846 araçların çekici grubunda yer aldığını ifade eden Altuğ; 6x2 ve 8x2 grubunun yanında çift çeker grubunun bulunduğunu bunların ise 6x4 ve 8x4 olduğunu belirtti. 6x2 segmentinde pazar lideri olduklarını vurgulayan Altuğ, diğer segmentlerde ise ikinci sırada yer aldıklarını söyledi.
30 Bin Bakım Aralığı İle Rekabetçi
Araçların özellikleri hakkında bilgi veren Altuğ şöyle devam etti; “6x2 1838 çekimizi sektörün kullanımına sunuyoruz. Bu mikserin ayırt edici özellikleri standart çift PTO’lu olmasıdır. Hem kazanın dönüşünü sağlayan bir PTO ve istenirse aracın damper olarak kullanılmasını sağlayan diğer PTO’muz araçta mevcuttur. Aracımızda standart elektromanyetik retarder vardır. Alüminyum yakıt tankımız 650 lt kapasitelidir. Klima standart. İnşaat sektörü olduğu için bakım aralığımız 30 bin km’dir. Uzun yol araçlarımızda bakım aralığımız 60 bin km’dir.
6x4 aracımız iki versiyondan oluşuyor; bir tanesi 3532 ekonomik versiyon dediğimiz modeldir. 8 metreküplük mikser uygulanıyor. Diğeri ise 3536 6x4 daha ağır off-road şartlarına uygun araçtır. Buna ise 8 ila 10 metreküp mikser uygulanabiliyor.
8x4 grubunda ise 10-12 metreküplük mikser uyguladığımız araçlarımızdır. Burada iki aracımız var 3236 ve 4136 8x4. Bu iki araç birbirinden farklı özellikler gösteriyor. 3236 aracımızı bu sene hazır beton fuarında lanse ettik. Yeni hafif mikser olarak lanse ettik. Kauçuk süspansiyona sahip hafif bir araç. Boş ağırlığı 9845 kg. oldukça rekabetçi bir araç. Fiyat konumlandırması da oldukça rekabetçi. Şehir içinde çalışan ve tonaj sınırlamasına takılan yerlerde kullanılan aracımız. Alüminyum jant standart olarak vermeye başladık.”
“Maliyetler Aşağı Çekilirken Çevreye Verilen Zarar da Azalıyor”
Ford Otosan mühendisleri tarafından geliştirilen Ford Cargo araçları kullanıcıları için oluşturulan Ford Sürüş Akademisi hakkında da bilgilendirme yapan Altuğ; “Ekonomik ve emniyetli sürüş eğitimleri düzenliyoruz. Müşteriye göre tasarlanan eğitim modüllerimiz var. Sürüş simülatörü ile pratik uygulama gerçekleştirme şansımız var. Bu eğitimlerde eğitimli bir sürücü yüzde 20’lere varan yakıt ekonomisi sağlayabiliyor. Yakıt ekonomisinin yanı sıra aracın uzun ömürlü kullanılmasını sağlamış oluyoruz. Bakım maliyetlerini de aşağıya çekmiş oluyoruz. Çevreye verilen zarar da bunlara bağlı olarak azalıyor.”
Ford Otosan’ın bir sosyal sorumluluk projesi olarak 2011 yılında devreye aldığı, öncelikli olarak lojistik, inşaat ve akaryakıt sektöründeki firmalara yönelik teorik ve pratik eğitimleri kapsayan Ford Sürüş Akademisi’nde, trafikte seyreden araç sürücülerinin bilinçlenmesi, işletme giderlerinin ve çevreye verilen etkinin azaltılması amaçlanıyor. Teorik bilgilerle başlayan eğitim, katılımcıların faaliyet gösterdikleri sektöre yönelik çekici, damper, tanker veya mikser üst yapılı ve eğitim için özel tasarımlı araçlarla pratik olarak devam ediyor.
Hazır beton sevkiyatında kullanılan transmikser tipi araçların sürücülerinin karıştıkları trafik kazalarının en önde gelen sonuçları arasında çarpma ve devrilme gelirken, bu kazaların nedenleri arasında çeşitli sebepler bulunuyor. Bunların başında aracın yol, hava ve yük koşullarına uygun olmayan hızda kullanılması, öndeki aracın yakın mesafeden takip edilmesi, ani hızlanma sonrası düzeltme yapılması, ani direksiyon hareketleri, viraja hızlı girilmesi, aracın ağırlık merkezinin yüksek olması, aracın yükünün yer değiştirmesi ve aracın devrilmekte olduğu hissinin sürücü tarafından algılanmaması geliyor.
“Sürücü İle Teknolojiyi Aynı Seviyeye Getirmeye Çalışıyoruz”
Ford Sürüş Akademisi eğitmenlerinden Cankat Hurmoğlu “Eğitimlerin özünde teknoloji ile sürücüyü aynı seviyeye getirebilmek vardır. Bu konuma gelindiğinde problemlerin çoğunu çözmüş oluyoruz.” diyor. Beton sektörüne yönelik olarak mikser hakkında bilgilendirme yapan Hurmoğlu “Mikser çok enteresan bir alettir, diğer araçlara pek benzemez. Türkiye’de mikser kazalarının çok olmasına rağmen bu tip eğitimlerin verilmesi geç kaldı. Ford’u alkışlamak lazım; Türkiye’de bu konuya destek veren ilk gruptur. Mikser orantısız yapısı ile diğer araçlardan farklıdır. Normal bir kamyonun ağırlık merkezleri ile mikserdeki ağırlık merkezleri aynı değildir. Aynı olsa bile mikserdeki ağırlık merkezi sürekli değişmektedir. Dolayısıyla mikser kazaları hiçbir hatayı affetmediğinden bu kadar çok kaza meydana geliyor. Mikserin ağırlık noktası sürekli değiştiği için sürücünün ağırlık noktasının nerede olduğunu bilmesi mümkün değil.” dedi.
“Tehlikeyi Oluşturmamaya Çalışıyoruz”
“Tehlike olduktan sonra onu önlemenin yollarını aramaktan ziyade tehlikeyi oluşturmamaya çalışıyoruz.” diyen Hurmoğlu şöyle devam etti; “Yüklü hareket halindeki mikser, doğru noktaya geldiğinde 20 km’de dahi devrilebilir. Hatta şartlara göre 20 km’de devrilmeyip 21 km’de devrilebilir. Aralık bu kadar azdır ve hassastır. Bizim bu eğitimlerde insanlara vermeye çalıştığımız mantık, tehlikeyi önceden görüp önlemini almak. Ekonomik eğitimler aslında güvenli sürüş eğitimlerinin de bir parçasıdır, Eğer bir şoför ekonomik araç kullanmaya başlamışsa o şoför güvenli tarafa doğru da gelmeye başlamıştır.”
Frene Basmak mı? Engelden Kaçmak mı?
Ağır vasıta sürücülerinin eksiklerinin tamamlanması ve trafikte daha güvenli seyredilmesi için oluşturulan Ford Sürüş Akademisi’nde tehlikeli durumlarda aracı durdurmak esas amaç. Akademiye katılmadan önce sürücüler ani bir engelle karşılaştıklarında fren yapmak ile o engelden kaçmak arasında kararsız kalırken, genellikle engelden kaçmak tercihlerin ilki oluyor. Bu reaksiyon genellikle ağırlık noktası yüksek olan transmikser tipi araçlarda devrilme ile sonuçlanıyor. Ford Sürüş Akademisi’nde bu hatalar, teorik ve pratik uygulamalardan oluşan eğitimlerle giderilebiliyor. Trafikte veya şantiyelerde manevra sırasında meydana gelebilecek kazaları önlemeye yönelik neler yapılabileceğinin uygulamalı olarak öğretildiği aktivitede katılımcılar, ekonomik sürüş eğitimi ile yakıt ekonomisi sağlamanın, böylelikle CO2 salımı ve çevreye verilen zararın azaltılması konusunda da bilgilendiriliyor.
Organizasyonda, bu eğitim için özel tasarlanan ve iki yanında uzatılmış destek tekerlekleri bulunan “Anti-Rollover (Devrilmeye Karşı) Aracı” ile deneme yapan sürücüler, araçların maksimum yatma açılarını birebir yaşarken, manevra esnasında olabilecekleri de güvenli bir ortamda deneyerek günlük hayatlarında karşılarına çıkabilecek sorunlara karşı artık daha donanımlı bir hale geliyorlar.