Kapıkule Sınır Kapısı’nın önemine dikkat çeken Özel, “Burası Avrupa Birliği-Avrasya Sınır Kapısı. Avrupa Birliği’nden Avrasya’ya yönelik ihracatlar da buradan geçiyor.” diyor.
Aralık ayının başında Habur Sınır Kapısı’nın rekor kırdığını ifade eden Özel, giriş ve çıkışlarda rakamın 4 bini geçtiğini aktarıyor. Benzer performansı Kapıkule Sınır Kapısı’nda da beklediklerini belirten Özel, “İpsala Sınır Kapısı’nda ekiplerimiz karbondioksit ölçümü yapıyor; 24 saat boyunca arkadaşlarımız bunun için görev başında. Orada çok büyük bir ihtiyaç vardı ve son iki ayda Trakya Ticaret ve Gümrük Bölge Müdürümüzün inisiyatifi ve İpsala Ticaret ve Gümrük Müdürümüzün desteği ile ölçümlerimize başladık. Bu ölçümlerle zaman zaman kaçak göçmen de yakalanıyor. Karşı tarafa geçildiğinde çok daha ağır cezai yaptırımlar olmasından dolayı ve bunu önlemek adına UND olarak bu çalışmayı gerçekleştiriyoruz.” diyor.
“Krizler Karayoluna Geçişi Artırdı”
İhracatın özellikle son altı ayda çok hızlı şekilde arttığını belirten Özel, geçen sene 180 milyar dolar olan ihracat payının bu sene 40 milyar artarak 220 milyar dolar olduğunu vurguluyor. Bunun da önemli bir payının karayolunda olduğunu belirten Özel, “Pandemi dönemini değerlendirdiğimiz zaman hem yurt içi hem yurt dışında en iyi sınavı veren tartışmasız bir şekilde karayolu taşımacılığı oldu. Bu ihracat artışında elbette diğer modların da payı var; ancak o modlarda yaşanılan birtakım krizler; konteyner krizi, Süveyş Kanalı’nda geminin ters yatması gibi vakalar ister istemez karayoluna geçişi artırdı.” şeklinde konuşuyor.
“Kapıların Yapısı Artışa Hazır Değil”
Büyük bir mücadele verdiklerini, ancak kapıların performansını zayıf olan tarafın belirlediğini aktaran Özel sözlerini şöyle sürdürüyor; “Şu bir gerçek; 2018 yılına baktığımız zaman Kapıkule Sınır Kapısı’ndan günlük ortalama çıkış 800 iken şu an bu rakamlar bin 200, bin 300’lere çıktı. Bu artış özellikle son altı ayın rakamı; kapasite yüzde 50 artırıldı. Bu artışı Ticaret Bakanlığımızın muhatapları ve UND olarak orada bulunan partner derneğimiz ile görüşerek sağladık. Bu dönemde Kapitan Andreevo Sınır Kapısı’nda insan kaynağına kadar her detayı hesapladık ve bu raporlarımızı Bulgar tarafına ilettik. Bu doğrultuda da birtakım düzenlemeler ve iyileştirmeler yapıldı. Hamzabeyli’de yapılan iyileştirmeler ile peronlar yenilendi ve dört yeni peron yapıldı. Şimdi açılan yeni bir ihale ile Kapitan Andreevo sınır kapısında sıfır noktasında özellikle frigorifik araçlar için ilave iki peron daha yapılacağı söyleniyor.”
“Kontroller de Süreci Yavaşlatıyor”
Bulgaristan’da uzun süredir seçimlerden kaynaklı hükümetin kurulamamış olduğuna, en son 14 Kasım tarihinde yapılan seçimlerde yeni bir hükümetin görev başına geldiğine ve bu sürecin bir sıkıntı oluşturduğuna dikkat çeken Özel, bunun yanı sıra kaçak göçmen faktörünün de bölgeyi oldukça etkilediğini aktarıyor. Özel, “Yaşanan yeni göçmen sorunu nedeniyle de sınır polisleri alarm durumuna geçti ve AB Sınır Polisi Frontex ile de ilave kontroller gerçekleştiriyorlar. Bu kontroller de süreci biraz daha yavaşlatıyor ve uzatıyor. Ancak tüm bunlara rağmen Bulgar tarafı alımlarda bin 200, bin 300 bandının altına hiçbir zaman düşmedi. Onlar da ellerinden geleni yaptıklarını ifade ediyorlar; ancak iç gümrüklerden kapılara gelen araç sayısı çok tazyikli. Kapıkule Sınır Kapısı’na gelen araç sayısı günlük bin 600, bin 700 civarındayken her gün bin 300 araç çıkarsa bu kolay bir rakam değil.”
“Hamzabeyli Sınır Kapısı’nda Hedefimiz Bin Araç”
Hamzabeyli Sınır Kapısı’nda hedeflerinin bin araç olduğuna dikkat çeken Özel, sundukları raporlara göre Bulgar tarafında personel sayısının eksik olduğunu belirtiyor. Özellikle her iki kapıda karbondioksit ölçümünün yapıldığı alanın en dar nokta olduğunu ve o bölgedeki polis sayısının yetersiz kaldığını ifade eden Özel, “O noktada personel sayısı artırılırsa araçlar arkada bulunan 10 perondan Kapıkule’den, 4 perondan Hamzabeyli’den daha rahat bir şekilde içeriye geçebilirler. Bunlar çözüme kavuşursa rakamlar da artacaktır.” diyor.
“Burası Avrupa Birliği-Avrasya Sınır Kapısı”
Özel; Türkiye, Bulgaristan ve Avrupa Birliği’nin anlaşması ile kapının tek bir kapı olarak işlem görmesini istediklerini belirtirken iki tarafın kontrollerini birlikte gerçekleştirmesi, sınır polislerinin beraber çalışması, bir kapıda yapılan işlemin diğer kapıda kabul görmesi gibi aksiyonların en ideal çözüm olduğunun altını çiziyor. Özel, “Tabi ki bunlar için siyasi bir karar gerekiyor. Siyasi karar alındıktan sonra bunun gerçekleştirilmemesi için hiçbir sebep yok. Bizim savunduğumuz şey; buranın sadece Türkiye-Bulgaristan sınır kapısı olmadığı. Burası Avrupa Birliği-Avrasya Sınır Kapısı’dır. Avrupa Birliği’nden Avrasya’ya yönelik ihracatlar da buradan geçiyor. Sınır kapılarımızdan sadece Türk araçlar geçmiyor; her ülkeden araç geçiyor. Dolayısıyla karşı tarafın nakliyecisi de bu kapıda 90 saat kaybediyor. Bu nedenle sadece bizim sorunumuz değil, Avrupa Birliği’nin de sorunu. Biz ise mevcut durumu nasıl daha iyileştirebiliriz, nasıl ileriye taşıyabiliriz diye düşünüyoruz.”
“UND’yi Biliyor ve Muhatap Alıyorlar”
Konuyu, muhatap olunan Bulgar derneği ile paylaştıklarını ve her konuda destek olduklarını belirten Özel, ulusal ve uluslararası kurumlara sorunu anlattıklarını da ifade ediyor. Özel şunları aktarıyor; “Bizim işimiz anlatmak ve bilgiyle ikna etmek. Raporlarla ve rakamlarla ortaya koyuyoruz. O yüzden UND’nin itibarı yurt dışında ve Avrupa Birliği nezdinde de yüksek. Dolayısıyla burada dış temsilciliklerimizin de katkıları çok önemli. Biz bir kurumdan randevu istediğimiz zaman herkes devreye giriyor ve o randevuları alıyoruz. UND’yi biliyor ve muhatap alıyorlar. UND, bir dernekten daha fazlası. Güçlü bir kurum kültürümüz var ve kurum hafızamız çok iyi. Dolayısıyla böyle olduğu için bir yere gittiğimiz zaman bilgi ile ikna etmekte hiçbir zorluk yaşamıyoruz. Tabii uluslararası ilişkiler işin içine girince hemen olmuyor; fakat bütün bu sorunları hep en üst mertebedeki insanlara aktarıyoruz.”
“Biz Hem Devlet Olarak Hem de Sivil Toplum Örgütü Olarak Üzerimize Düşeni Yapıyoruz”
Daralan noktanın Bulgar tarafı olduğunu aktaran Özel, yapılacak iyileştirmelerin net bir şekilde belli olduğunu ve iyileştirmelerin hayata geçmesi ile de rahatlamanın yaşanacağını belirtiyor. Bulgar tarafının da bunu bildiğini ve aksini belirtmediğini söyleyen Özel sözlerini; “Sunulan rapor ve yapılan görüşmelerde görüyoruz ki konuyu sahiplenmiş vaziyeteler. Bu konuda Ticaret Bakanlığı çok yoğun mesai harcıyor. Biz hem devlet olarak hem de sivil toplum örgütü olarak üzerimize düşeni yapıyoruz.” şeklinde sonlandırıyor.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |